العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 24-05-2012, 05:34 PM
vwgolf vwgolf غير متواجد حالياً

vwgolf is on a distinguished road
افتراضي الى عندا فكره على بى ام دبليو يمكن افيدنى

السلام عليكم انا ان شاء الله مقبل على شراء بي ام دبليو ومحتار اشوى عايز اسالكم ؟؟؟
وموديل المقبل ان شاء الله على شراه نفس لى فى صوره امهم
عايز اسالكم اي احسن محرك فى الفئه الخامسه من موديل هذا انا نسمع انو محرك 528 ولون الاسود احسن محرك بس عايز اعرف ما هي عيوب المحركات الاخره *
وكذلك
اى احسن محرك فى الفئه الثالثه لى نفس البدى فى صوره لى تحت وهل تنصحومي بشراها ام لا
وما هيا عيوبها

واى افضل الفئه الثالثه ام الخامسه
وشكرا لكم

قديم 24-05-2012, 06:42 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الى عندا فكره على بى ام دبليو يمكن افيدنى

للمتابعة لأني عندي نفس السؤال عن الـ 328 موديلات 94-99 ومحتاج أعرف لو فيه حاجة هتفيدني.

قديم 12-06-2012, 03:45 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

مفيش موتور احسن على الاطلاق لازم نحدد افضل فى ايه
الموتور اللى بتتكلم عليه رائع فعلاً (كأداء) لكن قطع الغيار اقل توفراً
الاشهر والاسهل واداءئه ممتاز برضو ال 525 ومفيهاش مشاكل ال 523

وعموماً الفئه الخامسة طبعاً افضل بكل المقاييس
مساحة الشنطة اكبر سنة (البى ام عموماً شنطتة وكنبته صغيرين) فارحم طبعاً من الفئه التالتة وان كان الفرق مش كبير اوى لكن لو بتستخدم الشنطة كتير او بتسافر هتحس بالفرق

كمان اوسع من ورا والكماليات اللى فيها محترمة بكتيير من اول موديل اما التالتة فانت هتحتاج تجيب موديل عالى علشان يكون فيها كماليات معقولة
ده لو الكماليات مهمة بالنسبالك اصلاً

اما كعربيه الفئه الخامسة افضل برضو لكبر حجم الموتور وقوة العفشه ومساحة قاعدة العجلات

وبالبلدى بيتقال على الفئه الخامسة الموديل ده انه ال 504 بتاع البى ام
يعنى حمارة شغل وعملية وحاجتها معقولة

الفئه التالتة مش وحشة طبعاً بس فعلاً الكبير كبير
على فكره انا معايا الفئه التالتة 320 مو 2006 وعايز ابيعها واركب الفئه الخامسة الموديل الاقدم لانها عملية اكتر فعلاً

بس خد بالك الفئه التالتة برضو عملية فى استهلاك البنزين الاقل وحجمها الاصغر اللى بيسهل ركنها ومشيها فى شوارعنا الجميلة

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 12-06-2012, 03:51 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

انت بتتكلم عن (الدبانة) وبيسموها فى بعض البلدان العربيه (النحلة) ومعروفه عالميا باسم BMW E36

عربيه مدرسة اتعملت بدماغ لوحدها بشكل يخليها قيمة حتى بالمقارنة باحدث الموديلات
عملية جداً وصاجها جااااااااااااامد وحاجتها فى كل حته واللعب فيها وبيها متعه خاصة لو كوبيه انا ركبت ال 325 مكنتش عايز انزل منها

المهم تاخد بالك تكشف عليها كويس قبل الشراء ولو حالتها حلوة ممكن تدفع فيها بزيادة وتستاهل لان لو العكس هتصرف معاك كتير فى ظبطها ده غير لو كانت نصين اصلاً وديه فيه منها كتير اوى فى مصر

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 12-06-2012, 10:55 AM
الصورة الرمزية ahmedsl
ahmedsl ahmedsl غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس اتصالات

ahmedsl has much to be proud ofahmedsl has much to be proud ofahmedsl has much to be proud ofahmedsl has much to be proud ofahmedsl has much to be proud ofahmedsl has much to be proud ofahmedsl has much to be proud ofahmedsl has much to be proud ofahmedsl has much to be proud ofahmedsl has much to be proud of

AbOnOrA : 018A1D~146::0 18A1D~146:

قال الله تعالى في كتابه الكريم ( مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ)

اللهم استرني فوق الارض و تحت الارض و يوم العرض

اللهم إني أسألك العفو والعافية في ديني ودنياي وأهلي ومالي
اللهم استر عوراتي، وآمن روعاتي
اللهم احفظني من بين يدي ومن خلفي، وعن يميني وعن شمالي ومن فوقي، وأعوذ بعظمتك أن أغتال من تحتي

اللهم من أراد بي سوء فأشغله في نفسه.. ورد كيده في نحره وأجعل تدبيره تدميرا له يارب

اللهم إن كان رزقى فى السماء فأنزله ... وإن كان فى الأرض فأخرجه ... وإن كان بعيداً فقربه ... وإن كان قريباً فيسره ... وإن كان قليلاً فكثره ... وإن كان كثيراً فبارك لى فيه ...

اللهم ارزقنى رزقاً حلالاً طيباً مباركاً فيه ...