العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > الصينى العام

الصينى العام الصين هى احدث صانعى السيارات فى العالم حيث بدأت فعلياً فى عام 1998 الا ان تعداد الصين والنمو الاقتصادى السريع جعل من الصين واحدة من اكبر الاسواق العالمية مما جعل الشركات العالمية تتهافت على تصنيع سياراتها فى الصين بينما تسعى الصين لغزو العالم بمنتجاتها المحلية اهم الشركات : هايما - ليفان - فاو - جاك - شانا بينى - شيرى و اسبيرانزا - جيلى - ايديا Zotye - FOTON - CHERY - Brilliance - Great Wall - Geely - FAW - Lifan - BYD - SPERANZA

قديم 18-06-2010, 11:00 AM
الصورة الرمزية odaoda
odaoda odaoda غير متواجد حالياً
التخصص العملى: هندسة مدنية

odaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant future
افتراضي رد: شكل دعائى هزيل ياريت لا ننساق فية

انا عاوز اوضح ان كي كل الناس صعب يتفقوا على حاجةواحدة
وعاوز اوضح كمان ان لو الواحد معاة 200 الف هيجيب المانى طبعا
ولو معاة 130الف اكيد هيجيب يابانى
ولو معاة 90-100 هيجيب كورى
وبالتبعية الى معاة 70 الف يجيب صينى
كل واحد على قد فلوسة
وكل واحد قرارة بايدة مش بايد واحد يعمل تقرير عن العربية ابدا
ةالى ياخد برأى كلام حد كاتب عن العربية يبقى غلطان دة قراراك انت وانت الى تتحمل تبعاتة سواء بالسلب او الايجاب
ولنا فالام 11 عبرة من الناس الى كتبوا عنها وبعد كدة طلع فيها عيوب اللهم ما لاشماتة ابدا والله
عموما مش لازم كل الناس تبقى نؤيدة بشدة للعربية ولتوكيل
اكيد لازم حد يقول حاجات سلبية هو شايفها فوجة نظرة
دة الطبيعى اكيد بس نحافظ علحوار بينا بشكل يحترم الجميع ويحفظ مصلحة الجميع

jac b 15
وللصين .. كلمة اخرى

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

سبحــــــــــانك مــــــا اعظمــــــــــــــك
قديم 18-06-2010, 11:41 AM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

للاسف الشديد انتم مش قادرين تتقبلوا غير صنع اساطير من سيارات لازالت فى طور التجربة او سيارات اصبحت فى العالم كله فى طور النسيان
انا عارف مبررتكم يعود لموروث مصرى قديم وثقافة متعاقبة عفى عليها الزمان حتى فى ابسط اسس اختيار السيارة وهى القيمة الاجمالية وطبعا لست اقصد عامل دون اغفال اخر
حتى لو مش نفس الشركة بتاعة ستروين وجاك مختلف عن جاك الصينى
الا ان انا متأكد من انة هو نفسة التوكيل صاحب السمعة السابقة !!!!
هو فعلا ممكن فى يوم من الايام كان ناجح مع التكييفات لكنة اختفى من السوق
وبعدين لية بتسأل نوع عربيتى اية ! ياريت نتكلم بموضوعية بدون شكل شخصى المصلحة العامة هى الهدف
وبلاش توجية كلام شخصى وانت خبير وعربيتك الخ انا مش بتكلم فى المواضيع الشخصية
انا هدفى كفاية نتكلم عن عربيات حديثة الولادة بدون لا باع ولا خبرة من ناحية اسم المنتج والمصنع ونكون احنا هنا فى مصر حقل تجارب خصوصا انها تسوق باسعار ليست بالزهيدة من حقى تبيان الحقيقة وليس الاندفاع عن تشبية سيارة مثلا الجاك بالمرسيدس كما رايت بعضكم فعل هو درب من الخيال والاحلام ان لم تكن ارهاصات
وهذا ينطبق تماما على الجاك والاسبرانزا والبريليانس الجيلى والشيرى كلها تجارب جديرة بالاحترام ولا بأس بها
لكن نتمهل قليلا وننتظر ولا نكون حقل تجارب
انا مقتنع تماما ان السيارات الصينى ستكون رقم واحد من كل النواحى فى خلال عقد من الزمن ان لم يكن اقل والدلائل كلها تشير الى ذلك ولا احب الاستخفاف بالصينين لانهم لانهم سيكونون الرقم الصعب فى القريب العاجل والله اعلم
لكن مقابل ذلك يجب التروى ونتقى ما هو جيد فالصناعات السيارات الصينية سيبقى منها الجيد وسيزول الردىء وهذا يتوقف على سلوك المستهلك الواعى وهنا طبعا يكون الاستحقاق بقدر وعيك وتقديرك للامور مع تجنيب المشاعر الشخصية وجعل الارقام والحقائق هى من تتكلم
انا طبعا بقول الكلام دة لاى صانع او توكيل بيفكر ان تكون السوق المصرى ملعب له لا يقدر قيمة ما يدفعة المواطن ويحترم السوق
لازم تكون البضاعة الرديئة محلها الرفوف والركن والمصادرة وليست تمتلىء بها شوارعنا يمينا ويسارا نتغزل فيها
كفاية تجارب الامس القريب من اللانوس الى الفيرنا الخ
حتى السيارات المتوسطة العادية فى كل مكان فى العالم اسعارها هنا فى مصر غير مقبوله وغالى فيها بشكل جنونى غير عادى
قديم 18-06-2010, 11:44 AM
krim71 krim71 غير متواجد حالياً

krim71 is a splendid one to beholdkrim71 is a splendid one to beholdkrim71 is a splendid one to beholdkrim71 is a splendid one to beholdkrim71 is a splendid one to beholdkrim71 is a splendid one to behold

يا عمنا هورس موتورز هو وكيل جاك مش المصرية البتاعة دي !!
والله العظيم تلاتة هورس موتورز انت مش مصدقني ليه ؟!؟!؟!؟!
قديم 18-06-2010, 02:44 PM
الصورة الرمزية د.كمال
د.كمال د.كمال غير متواجد حالياً
من انا؟: حبيب الكل
التخصص العملى: طبيب اسنان
هواياتي: القراة

د.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond repute

يا ساااااااتر يارب ...طب ألنا مبروك ياراجل بدل متسد نفسنا عن العربيه ....داحنا لسه الناس بتبارك لنا عليها....طلعتلنا فيها وفأبوها...اقصد الوكيل....القطط الفطسانه....هو حد سأ لك...مستعجل أوى على العيوب والمشاكل....عارفين أنك عالم زرررررات....هو احنا ضربنا حد على ايده عشان يشترى العربيه....كل اللى بنعمله هنا ان احنا بنبارك لبعض على العربيه وبنشكر لبعض فيها....حصوه فى عين اللى ميصلى على النبى............
قديم 18-06-2010, 02:55 PM
الصورة الرمزية odaoda
odaoda odaoda غير متواجد حالياً
التخصص العملى: هندسة مدنية

odaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant future

أللهم ما صلى علية افضل الصلاة والسلام
يا جماعة دة اراء اراااااااااااء
على فكرة العربية عملولها اختبار فالصين على حسب ما فهمت ومشيت 200000 الف كيلو حسب ما الاعضاء قالو
عموما دى اراء ارااااااااء

وصورة للعربية كمان اهوptmnlo123per1147

وصلو علنبى كمان وزيدوا النبى صلاة دحنا لسة راجعين من جمعة
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg 1274781637559_mthumb.jpg‏ (63.0 كيلوبايت, المشاهدات 5)

jac b 15
وللصين .. كلمة اخرى

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

سبحــــــــــانك مــــــا اعظمــــــــــــــك