العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > الصينى العام

الصينى العام الصين هى احدث صانعى السيارات فى العالم حيث بدأت فعلياً فى عام 1998 الا ان تعداد الصين والنمو الاقتصادى السريع جعل من الصين واحدة من اكبر الاسواق العالمية مما جعل الشركات العالمية تتهافت على تصنيع سياراتها فى الصين بينما تسعى الصين لغزو العالم بمنتجاتها المحلية اهم الشركات : هايما - ليفان - فاو - جاك - شانا بينى - شيرى و اسبيرانزا - جيلى - ايديا Zotye - FOTON - CHERY - Brilliance - Great Wall - Geely - FAW - Lifan - BYD - SPERANZA

قديم 18-06-2010, 03:04 AM
ayman62 ayman62 غير متواجد حالياً

ayman62 will become famous soon enoughayman62 will become famous soon enough
افتراضي رد: شكل دعائى هزيل ياريت لا ننساق فية

على فكره نسيت اقل للأخ بتاع هزيل --ان انا عندى تكيف باور من الشركة الحضرتك بتتكلم عنها وهو زى الفل بقاله سنين ومشتكاش وهو تكيف باور فيرو فرى --يعنى بدون فيروسات هيكون الجو جميل اوىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى ىىىىىىىى ايه رأيك بقى --حقيقى انت زعلتنى منك قوى ويمكن تقلى اشرب من البحر على العموم البحر كله عندنا ما انا من بورسعيد --ولكن ولايهمك --ارجوك مره اخرى لاتندفع وحاول الأرشاد للجميع لأنه عن نفسى لن ازعل عندما تكون صيغة او لغة حديثك فى النصح ولكن بشكل فيه مرعاة لمشاعر الأخر---شكرا لك مره اخرى --وعلى فكره عندى عدد اثنين تكيف باور مش واحد بتاع شركة باور المصرية وعندى سيارة جاك بس بتاع جاك الصينى ارجوك تحرى الدقة --وشوف صوره ثانيه غير الحضرتك حططها --والله لااقلل من شأنك ولكن الصوره حضرتك فيها مش بتضحك بس ده كل الفى الموضوع
قديم 18-06-2010, 03:07 AM
الصورة الرمزية temo
temo temo غير متواجد حالياً

temo has much to be proud oftemo has much to be proud oftemo has much to be proud oftemo has much to be proud oftemo has much to be proud oftemo has much to be proud oftemo has much to be proud oftemo has much to be proud oftemo has much to be proud of

واحب أن اضيف للاخ صاحب الموضوع بأنه سبق وهاجم بشده السيارة B class jac حتى في بداية طرحي فكره حجزي للسيارة ثم هاجم بشدة المعجبن بالسيارة بعد شراءها وتقديم بعض التفارير عنها من قبل ملاكها ولكن لم يفلح هجومه لجمال وامكانيات وقدرة السيارة في الفئه السعرية فاعتقد انه اتجه اتجاه اخر وهو سياسة التخويف من التوكيل لان سياسة التخويف من السيارة لم تفلح لاعجاب كثير من الناس بها ولانه طبعا سوف يلاقي هجوم كبير لانه لم يجرب السيارة وطبعا بيحاول يستفيد من اسلوبه الخطابي وينتظر من القراء التصفيق بدون اعتراض .
وعلى فكره انا قلت له من قبل ان في مشكله عنده اسمها jac او توكيلها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وبعدين يا اخي الفاضل شركة جاك الصينية ليست شركه صغيره بل هي من اكبر الشركات في الصين وبدعم من الحكومه الصينيه وانت اكيد تعرف دلك بدليل حصولها على اعلى مبيعات تصدير خارج الصين لمده 6 سنوات في مبيعات النقل فاعتقد انها حتختار وكيل محترم لتسويق سيارتها كما فعلت شركة جيلي وضمت وكالتها لنفس وكيل جاك يعني مش معقولة جيلي وجاك ( ناس خايبة للدرجة ديه )
وانا اسف لك لانك منعت حد يرد عليك وانا تجاوزت هدا !!!!!!!!!

ptmnlo123per171

التعديل الأخير تم بواسطة temo ; 18-06-2010 الساعة 03:17 AM
قديم 18-06-2010, 07:37 AM
krim71 krim71 غير متواجد حالياً

krim71 is a splendid one to beholdkrim71 is a splendid one to beholdkrim71 is a splendid one to beholdkrim71 is a splendid one to beholdkrim71 is a splendid one to beholdkrim71 is a splendid one to behold

على فكرة توكيل جاك هو هورس موتورز و هو نفسه ماسك توكيل سكودا و ميتسوبيشي و فورد و هيونداي و دي بقى معلومة انا متأكد منها
و هديلك لستة بالعربيات اللي بيطلعها في السوق..
MITSUBISHI
Pajero
Lancer

SKODA
Octavia A5 SP
Octavia A4 classic
Elegance
Octavia Combi
Roomster

HYUNDAI
Gets
Matrix
Verna
Elantra
Accent
Atos prime

Ford
Focus

HORSE Motors CO. has been established early 2005, with a capital of 60 million EGP (10,500,000 USD), as an anifiliated company of HORSE GROUP, one of the leading business groups investing in various fields in Egypt and Overseas.

و على العموم ممكن يكون التوكيل اللي انت بتقول عليه ده بتاع النقل مش بتاع عربيات الركوب لأن التوكيل هورس موتورز و في معرض اوتوماك اللي قدم العربيات هورس موتورز و حتى البورشور مكتوب عليه هورس موتورز و مكتوب خدمة الاتصال السريع 19042 اتصل و اسأل بنفسك !!!
و عموماً العربية بدأت تنتشر انا دلوقتي بشوف بمعدل عربية في اليوم و هي لسة في الاول انا اتوقع انها تنتشر انتشار مش بطال في الشهر الجاي
قديم 18-06-2010, 09:44 AM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة odaoda مشاهدة المشاركة

انا مش هدافع عن التوكيل ولا هشكر فية ولا هدافع عن العربية ولا عن اى حاجة
الخلاصة قرار شرا العربية دة قرارك وملكك فقط انت
واى واحد بيبنى قرار شراؤة لعربية على صور او كلام يبقى غلطان
اولا الوكيل انا مجربتوش عشان احكم علية
ثانيا العربية مينفعش نحكم عليها ابدا قبل على الاقل 10000 كيلو
وعلى فكرة التقرير الى عاملة للعربية انا ناقل لة فقط ولست صانع لة ولم اكتب رأى الشخصى حتى فية
وحضرتك ممكن تراجع مشاركاتى هتلاقيها كلها الف مبروك للى اشترى والى مشتراش وبيسأل بنصحة يستخير والى ربنا يختارة يبقى اكيد الاحسن
لكن لم اقل لاحد مثلا اتوكل على الله واشترى نهائى
وكلنا بنتوكل على الله اكيد
انا بدافع عن نفسى لان حاسس ان فى اتهام لملاك العربة من حضرتك بانهم بيعملوا (دعاية بشكل هزيل ) ودة طبعا شئ غير مقبول اطلاقا من حضرتك او من اى حد اخر
واتمنى اكون فاهم كلامك غلط
ابدا والله سيدى العزيز خالص احترامى وتقديرى لشخصك الكريم والموضوع غير موجة بشخص ما كما ذكرت فى كلامى انما كما قلت ايضا ربما ليس للسيارة فى حد ذاتها ولكن بالتاكيد ضد التوكيل وكل توكيل ليس جاك فقط انما ابو الفتوح والمنصور فى المقدمة ايضا حتى نيسان ايجيبت حتى نحصل مقابل ما ندفعة من اموال
يجب احترام المواطن والمستهلك المصرى احنا عايزين نقف وقفة قوية ونغير ثقافة سوق عالم السيارات فى مصر
كفاية بقى نعمل من سيارات قديمة او مجهوله التاريخ والاسم اساطير
الكلام دة مش موجود الا هنا فى السوق المصرى
كفى استخفافا بعقول المصريين
قرار شراء سيارة خاصة فى بلد زى مصر هو قرار شبة تاريخى ومصيرى عند كثير من الناس
زمان كانت الاختيارات محدودة وكانت الناس عندها اعذارها وكنا محدودين بين 128 او اللادا او الريجاتا او الفيورا بس تقريبا بجبانب سيارات اخرى توق انتاجها ومفيش اختيارات طبعا والحكومة بتعلعب دور هام فى الكلام دة من عدة جوانب ونواحى منها مثلا واكبر ذنب عدم الرقابة على الجودة وحماية المستهلك وحماية المواطن واستثماراتة بالعكس الهدف كله فتح الاسواق للتجار واعطاء فرص اكبر بدون رقيب او حسيب من الدوله او من اجهزتها للتوكيلات ولكل من عهب ودب بغش الناس
نعم اقل ما يقال غش ونصب لان المفروض انى لما اروح او اذهب الى التوكيل اروح علشان اشترى راحة البال واكون فى ايد امينة مش شوية ناس عايزة تسوق منتجات كان مصير كتير منها مقابر السيارات فى العالم مثل تماما اللانوس
وكمان مراكز خدمة السيارات دون المستوى
وازاى توكيلات لها سجل اسود ومهين ومشين فى تاريخ وترجع تاخد توكيلات اليس هناك من رادع
ابسط الامور فى العالم كله لما اى موسسة تاخد توكيل قبل استيراد السيارات او الموديلات المراد تسوقها انها تكون عندها قطع غيار كافية فى المخازن كضمان دة اسلوب متعارف علية
لكن للاسف هنا فى مصر يقولك لما تعوز قطع الغيار نعمل طلبية
ودة ميزة ساعات السيارات المجمعة بتلاقى الابرة فيها وهكذا
انا كل اللى عايزة توعية الناس وتغير ثقافة الشراء وثقافة سوق السيارات ودة اللى انا قلتة كتير ان المراد من مصر موتورز تبيان الحقيقة للناس وهى ليست تهم فقط الشارى انما الشارى والوكيل او البائع والمصنع لو بيهتم وعايز يعرف نبض الناس وردود الافعال لازم يتوجة لوسيله امنة غير دعائية علشان يقدر يقيس ردود الافعال وليس كما تفعل بعض الصحف من مقالات اقرب الى الدعية من الحقيقة وتوعية الناس ارجو انى اكون قد اوصلت فكرتى ولكم منى فائق الشكر والاحترام والتحية اعزائى رواد مصر موتورز
قديم 18-06-2010, 10:20 AM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayman62 مشاهدة المشاركة

على فكره نسيت اقل للأخ بتاع هزيل --ان انا عندى تكيف باور من الشركة الحضرتك بتتكلم عنها وهو زى الفل بقاله سنين ومشتكاش وهو تكيف باور فيرو فرى --يعنى بدون فيروسات هيكون الجو جميل اوىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى ىىىىىىىى ايه رأيك بقى --حقيقى انت زعلتنى منك قوى ويمكن تقلى اشرب من البحر على العموم البحر كله عندنا ما انا من بورسعيد --ولكن ولايهمك --ارجوك مره اخرى لاتندفع وحاول الأرشاد للجميع لأنه عن نفسى لن ازعل عندما تكون صيغة او لغة حديثك فى النصح ولكن بشكل فيه مرعاة لمشاعر الأخر---شكرا لك مره اخرى --وعلى فكره عندى عدد اثنين تكيف باور مش واحد بتاع شركة باور المصرية وعندى سيارة جاك بس بتاع جاك الصينى ارجوك تحرى الدقة --وشوف صوره ثانيه غير الحضرتك حططها --والله لااقلل من شأنك ولكن الصوره حضرتك فيها مش بتضحك بس ده كل الفى الموضوع
سيدى العزيز كلامك صح اكيد جاك مع الباور فى اجهزة التكييف اكثر من جيد وانا اؤيدك تماما خالص احترامى وتقبل ودى ودمت بخير