العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > سوزوكى Suzuki

سوزوكى Suzuki بدات شركة سوزوكى نشاطها فى عام 1909 كشركة اقمشة لاكن مع الثورة الصناعية فى اليابان تحولت لانتاج السيارات عام 1952 وهيا تخضع حاليا لشركة جنرال موتورز حيث تملك الاخيرة نسبة 20% من اسهمها كما تمتلك سوزوكى شركة ماروتى الهندية Maruti من اشهر موديلاتها: سويفت ماروتى التو ليانا وايجنيس وجيمنى وجراند فيتارا و SX4 XL7

قديم 10-08-2011, 06:55 PM
الصورة الرمزية pharm45
pharm45 pharm45 غير متواجد حالياً
هواياتي: قيادة السيارات بسرعة

pharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud of
افتراضي رد: مساعدة فى عربية عاملة حادثة يا اخوان

الحمد لله..قدر الله وما شاء فعل...نا برده كنت عملت من فترة حادثة ميكروباص طاح بالشنطة من ورا خلااها لوز...هى تويوتا أفانزا باب الشنطة وصل للكنبة التالتة والزجاج الخلفى كله بقى تراب فى الارض..بس الحمد لله انا روحت وسألت على الشنطة قالى تعمل 700 جنيه...روحت أحسن وعملتلها سمركة على البارد عند واحد ايديه تتلف فى حرير مش باين أى حاجة خااالص وركبت الزجاج وكل ده ب400 جنيه بدل ما كنت هشترى الباب والزجاج ب1000 جنيه...أصل حاجات تويوات فى السما ولحد دلوقتى مش عارف أشترى فانوس خلفى جديد عشان بيقولى ب750 جنيه فى التوكيل!!!لييه مش عارف

تويوتا...تاريخ صناعة السيارات فى العالم

قديم 10-08-2011, 09:29 PM
الصورة الرمزية snoop
snoop snoop غير متواجد حالياً
من انا؟: انا هو انا ؟؟

snoop is a glorious beacon of lightsnoop is a glorious beacon of lightsnoop is a glorious beacon of lightsnoop is a glorious beacon of lightsnoop is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pharm45 مشاهدة المشاركة

الحمد لله..قدر الله وما شاء فعل...نا برده كنت عملت من فترة حادثة ميكروباص طاح بالشنطة من ورا خلااها لوز...هى تويوتا أفانزا باب الشنطة وصل للكنبة التالتة والزجاج الخلفى كله بقى تراب فى الارض..بس الحمد لله انا روحت وسألت على الشنطة قالى تعمل 700 جنيه...روحت أحسن وعملتلها سمركة على البارد عند واحد ايديه تتلف فى حرير مش باين أى حاجة خااالص وركبت الزجاج وكل ده ب400 جنيه بدل ما كنت هشترى الباب والزجاج ب1000 جنيه...أصل حاجات تويوات فى السما ولحد دلوقتى مش عارف أشترى فانوس خلفى جديد عشان بيقولى ب750 جنيه فى التوكيل!!!لييه مش عارف
الحمد لله على كل شى طيب يا ريت حضرتك لو من القاهرة تقولى السمكرى ده فين
علشان انا عمال اسئل ايلى يقولى سمكرة للجنب كلوه حيبقا 700 وايلى يقولى 600
+ الرش عامل 450 انا ايلى مجننى اننا لسة اى اول الشهر والغلطة مش غلطتى وانا ايلى مدبس فيها ولازم اصلحها ربنا يسر الامور لو تقولى عنوانة اكون شاكر ليك جدا

انا لا أملكُ
جمالَ يُوسفَ
ولا قوةِ مُوسي
ولا كنوزِ قارون،،
لكني أملكُ في قرارة نفسي مالا يملكه الآخرون

قديم 10-08-2011, 09:38 PM
الصورة الرمزية snoop

snoop is a glorious beacon of lightsnoop is a glorious beacon of lightsnoop is a glorious beacon of lightsnoop is a glorious beacon of lightsnoop is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام البورسعيدى مشاهدة المشاركة

اعتقد الابواب الاستيراد افضل .. ورش دواخلهم مفهوش مشكلة لان العربية مش حديثة يعنى ..
وبعدين مهما كان باب سليم احسن من باب معمول فيه سمكره ...
بس معلش علشان نبقى بنتكلم كلام دقيق .. يا ريت تصورلنا الخبطة علشان نقدر نحدد ايه الاحسن بشكل ادق ...
والله يا باشا انا سئلت كذا سمكرى النهاردة والاسعار مولعة نار مش عارف ليه مع انها مش عربية حديثة اوى يعنى وسئلت واحد بيفهم فى قطع غيار الاستيراد خوفنى من حاجة قالى البابين حيبانوا انهم مش بتوعها حتى لو رشتهم والرش بتاعهم جواه وبراه حيتكلف 600 لوحده كده + ثمنهم يعنى نقول 1200 انا شايف انو كتير بصراحة
وعموما ححاول اصور الخبطة وانزلها واشوف رائيكم الواحد يعمل ايه وشكرا ليكم

انا لا أملكُ
جمالَ يُوسفَ
ولا قوةِ مُوسي
ولا كنوزِ قارون،،

قديم 11-08-2011, 10:40 PM
الصورة الرمزية pharm45
pharm45 pharm45 غير متواجد حالياً
هواياتي: قيادة السيارات بسرعة

pharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud of

هو السمكرى ده بعد الزهراء بشوية وانت داخل على دار السلام...فى والله سمكرية كتير ايديهم تتلف فى حرير...شارع الجسر كله مليان سمكرية كلهم 10/10...بس ايه اللى بيقولك 600 جنيه سمكرة...ده أكبر نصاب عالمى...ليييييه:12F099~16 :...طيب صورلنا الخبطة عشان ممكن نعرف لو هتتعمل على البارد ولا عاوزة نار وشغلانة...أحسنلك تنزل تسأل على باب جديد استيراد بنفس اللون بتاع العربية بدل بهدلة السمكرة..ومين قالك ان الباب مش هيبقى هو هو..ليه انت هتجيب باب لانسر..ده باب عربيتك...أحسنلك باب جديد لان التكلفة هى هى لكن الباب الجديد هيبقى أمتن وأصلى لسة مش زى اللى اتبهدل واتعدل من تانى...انزل اتفرج على الابواب ولو حتى فى التوكيل

تويوتا...تاريخ صناعة السيارات فى العالم

قديم 12-08-2011, 03:40 AM
الصورة الرمزية snoop

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pharm45 مشاهدة المشاركة

هو السمكرى ده بعد الزهراء بشوية وانت داخل على دار السلام...فى والله سمكرية كتير ايديهم تتلف فى حرير...شارع الجسر كله مليان سمكرية كلهم 10/10...بس ايه اللى بيقولك 600 جنيه سمكرة...ده أكبر نصاب عالمى...ليييييه:12F099~16 :...طيب صورلنا الخبطة عشان ممكن نعرف لو هتتعمل على البارد ولا عاوزة نار وشغلانة...أحسنلك تنزل تسأل على باب جديد استيراد بنفس اللون بتاع العربية بدل بهدلة السمكرة..ومين قالك ان الباب مش هيبقى هو هو..ليه انت هتجيب باب لانسر..ده باب عربيتك...أحسنلك باب جديد لان التكلفة هى هى لكن الباب الجديد هيبقى أمتن وأصلى لسة مش زى اللى اتبهدل واتعدل من تانى...انزل اتفرج على الابواب ولو حتى فى التوكيل
انا رديت البابين امبارح عالبارد والساخن
والله يا باشا انا الاماكن ايلى اعرفها الحرفيين+ شارع دمشق + ورش فى عزبة الهجانة على طريق السويس بحكم انى من مدينة نصر وبسئل كل يوم اسمع ارقام شكل وناس تقولى غير طبلة الباب وناس تقولى هات بابين استيراد وهيا هيا التكلفة وناس تقولى دى بسيطة مفيهاش حاجة تترد وتتمعجن وتترش فى يوم او يومين لما احترت والله مش عارف اعمل ايه بكره حروح اسئل على بابين استيراد جداد وربنا ييسر الامور واحاول اصور الخبطة وانزلها شكرا لردك ومتابعتك جزاك الله الف خير

انا لا أملكُ
جمالَ يُوسفَ
ولا قوةِ مُوسي
ولا كنوزِ قارون،،