العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > ستروين Citroën

ستروين Citroën ستروين Citroën السيارة الفرنسية الاكثر اناقة تمتلكها مجموعة PSA التى تمتلك بيجو ايضا .. موديلاتها سيتروين C4 C3 بيكاسو وبلوريال وبيرلنجو

قديم 13-04-2011, 03:46 AM
aala20042003 aala20042003 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مخرج بالتليفزيون

aala20042003 has a spectacular aura aboutaala20042003 has a spectacular aura aboutaala20042003 has a spectacular aura about
افتراضي رد: ملف مجمع خاص بمراكز الصيانة والمتخصصين

استاذ محمود فى محلين للقطع غيار جديدة فى وسط البلد للستروين عشان تضفهم فى القائمة
1- المركز الهندسى
13 شارع زكى التوفيقية
0122118119 - 0101790153
25782163 - 25745185

2- الأمير بهجت على
15 شارع سليمان الحلبى - برج جيلى مول - وسط البلد
0129801362 - 0124453809
25759759
وشكرا
قديم 16-06-2011, 02:55 PM
sawy22 sawy22 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: TE Data

sawy22 is a jewel in the roughsawy22 is a jewel in the roughsawy22 is a jewel in the rough
افتراضي رد: مراكز خدمة ستروين

شكرا شكرا
قديم 22-12-2011, 11:37 AM
Sameh Ragih Sameh Ragih غير متواجد حالياً
التخصص العملى: أخصائي مشتريات - موبينيل

Sameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud of

أنا عملت موضوع خاص لهذه التجربة و أحب أضيفها في هذا المضوع أيضاً لتعم الفائدة
تجربتي مع c3 في مركز صيانة سيتروين - أوتوتك جسر السويس
بعد مرمطة و رحلة شقاء مع الكوري و الصيني (الزيرو) هداني الله إلى التفكير في الأوروبي يعني ألماني ماشي فرنساوي أوكي و حتى فكرت في الأمريكاني المهم أدخل في زمرة أصحاب السيارات اللي نقدر و بكل ثقه نقول عليها *محترمة*
المهم.. فضلت أدور على أوروبي أوتوماتيك محترم و أفضل حاجة لقيتها في حدود إمكانياتي هي السيتروين C3.. و بعد بحث مكثف كانت النتيجة التي توصلت إليها هي أنها سيارة محترمة و صعب أركب بتمنها حاجة في نفس إمكانياتها و أداءها بس بشرط ماتستخسرش فيها الصيانة الدورية و قطع الغيار الأصلية.
و من هنا إستطعت عمل مقارنة شاملة و الوصول إلى مركز صيانة في جسر السويس القائمين عليه ناس في منتهى الإحترام و الأمانة.. أنا مش هاذكر تفاصيل كتير عن المكان علشان الإداروة ماتعتبرش ده إعلان لكن أقدر ألخص تجرتي في زيارتين...
الأولى: كانت لعمل الصيانة الأساسية لأي سيارة مستعملة.. يعني سيور (كاتينة و مجموعة) و فلاتر (هواء و بنزين) و check كامل على العفشة و الكنترول بالكمبيوتر, الزيارة إستغرقت يوم كامل (من 9:30ص حتى 6:00م) و كان يوم جمعة.
الثانية: و كانت يوم الجمعة أيضاً و كان الهدف منها الكشف على مجموعة من الملحوظات التي سجلتها بناءاً على طلب صاحب المركز ليكون بمثابة أمر شغل.. و كان عندي أمل إني أخلص في نفس اليوم و لكني فوجئت بأن المهندس يطلب مني ترك السيارة لمدة لا تقل عن ثلاثة أيام و يوم للتجربة و لما سألت ليه كانت إجابته مقنعه... ممكن أخلصلك طلباتك كلها النهاردة بس من الأخر (هاتلصأك) يا إما تسيبلي العربية و أشتغل بما يرضي الله و أنا بصراحة إقتنعت وإن شاء الله هاستلمها يوم الجمعة الجاية علشان أنا مسافر في شغل و راجع الخميس بالليل.

ملحوظاتي المتواضعة عن الزيارتين:
1- الناس اللي في المركز كلهم بيفهموا و مافيش حد بيفتي.
2- صاحب المركز كان داخل ببدلة قطيفة شيك... و في خلال ربع ساعة لقيته لابس عفريته و جزمة سيفتي وواقف مع الصنايعية.
3-منذ أول زيارة و حتى الأن هناك متابعة مستمرة من صاحب المركز بالتليفون و مافيش مره إتصلت بيه إلا و لازم يرد و لو ماردش يكلمني بعديها.
4- مبدأ (التلصيم) غير موجود.. يعني مايخلكش ترجعلة تاني بنفس العيب و لكن يعملك شغلك مظبوط علشان تبعتله زباين جديدة على سمعة المكان.
5- أسعار الصيانة و قطع الغيار الأصلية مكلفة بعض الشيء و لكن في مقابل الخدمة و جودة الصيانة و قطع الغيار المعمرة كل شيء يهون.
6- المكان نفسه كبير و منظره مشجع يعني ماتحسش إنك داخل ورشة الأسطى بلية.. أبداً.. المكان كبير مبنى ثلاثة أدوار.

في النهاية أنا قلت الكلام ده كرد للأمانة اللي إستخدمها صاحب المركز معايا و ماليش أي مصلحة معاه على فكرة.. و ماحبتش أذكر تفاصيل ليها علاقة بالمكان أو أرقام التليفونات إحتراماً للإدارة و أي حد ليه إستفسار أنا في الخدمة.
قديم 15-01-2012, 11:45 AM
Sameh Ragih Sameh Ragih غير متواجد حالياً
التخصص العملى: أخصائي مشتريات - موبينيل

Sameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud of

فرق كبير بين مهندس الميكانيكا و متخصص الكهرباء و الكنترول و ده فرق أنا حسيته لما قابلت المحترم فريد شوقي.. صحيح أنا لسه ماشفتش النتيجة لأن العربية لسه عنده من إمبارح لكن زي ما بيقولوا الجواب بيبان من عنوانه... راجل دوغري بيحسسك إن الدنيا مافيهاش مشكلة إلا و ليها حل و بيتكلم معاك بوضوح مابيسرحش بيك و مش بيسودها في وشك.
و حتى لما لفت نظرة إن الناس هنا بتتكلم عن إنه حريف لكن حراق شوية في الفلوس قاللي يا باشا ده أول تعامل لينا و هاتشوف إني باعلي السمعه مش الجيب... هانشوف.
عموماً ده الإنطباع الأول و إن شاء المولى هاضيف رد على الموضوع لما أشوف النتيجة.
قديم 04-06-2012, 11:08 PM
mostafayation mostafayation غير متواجد حالياً

mostafayation is on a distinguished road

وفيه كمان واحد اسمه الاسطى فرج فى عين شمس الراجل ده محترم جدا ونده كل قطع الغيار بتاعة الستروين من الماتور لحد المسامير وهو بيعمل صيانة كلماة للعربية من عفشة وكهرباء وميكانيكا وخلافه وده رقمه 01111125900 واللى عاوز يستفسر غنه فى حاجة هنعمل موضوع خااص بالاسعار وهنرفعه ان شاء الله