العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN > صنى SUNNY

صنى SUNNY نيسان صنى

قديم 15-03-2011, 02:32 PM
خالد التلاوى خالد التلاوى غير متواجد حالياً

خالد التلاوى is on a distinguished road
افتراضي رد: النيسان صنى والبنزين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m77777 مشاهدة المشاركة

معلومة صحيحة ان الصنى معدل استلاكها مرتفع نظرا لقوة الموتور مقارنة بموديلات سيارات اخرى لكن نفكر سويا الصنى اقل فئةبمبلغ 84الف ج.اذن من يقتنى هذة السيارة مستواها المادى والاقتصادى الى حد ما لن اقول مرتفع ولكن فوق المتوسط باكثر من درجة من هذا الامر اعتقد ان امر استهلاك البنزين والتكلفة ستكون بحدود المقبول اضافة الى انة من الممكن ضبط معدل استهلاك البنزين وكذلك السيارة خاصة لمن يقيم بالقاهرة على سبيل المثال ترك السيارة ايام معينة والاعتماد على المواصلات العامة وضع ميزانية للصرف على البنزين ويلتزم بها بصرامة المشى من الامور المفيدة صحيا وماديا ببساطة اركن سيارتك بمكان بعيد نوعا ما عن المشوار الواجب الوصول الية هنستفيد صحيا ونوفر بنزين وتحافظ على سيارتك بالركن بمكان هادى شوية هذة بعض النقاط وارجو المشاركة والتعليق
بصراحة انا اكتشفت شيئ غريب شويه فى النيسان صنى وهو لما بقفل غطاء التنك كويس لحد ما يعمل طقطقة بلاقى العربية سحبها زاد جدا ومش بتاكل بنزين
قديم 15-03-2011, 11:17 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالد التلاوى مشاهدة المشاركة

بصراحة انا اكتشفت شيئ غريب شويه فى النيسان صنى وهو لما بقفل غطاء التنك كويس لحد ما يعمل طقطقة بلاقى العربية سحبها زاد جدا ومش بتاكل بنزين
أنا مش عارف أدحك ولا أقولك مش فاهم

قديم 15-03-2011, 11:57 PM
اشرفasser
Guest

صح البنزين فى مصر غالى ........ نسيت اصله عندنا ب 45 هللة ؟
قديم 16-03-2011, 11:43 PM
Islam_Shady Islam_Shady غير متواجد حالياً

Islam_Shady has a spectacular aura aboutIslam_Shady has a spectacular aura about

انا كمان باعانى من الحكاية دى
و على فكرة حساس الاكسجين ده مالهوش علاقة بتوفير البنزين و الكلام ده من توكيل السبع فى المعادى
الحساس ده علشان البيئة و العادم بس البياعين بيستخدموها علشان تسويق بضاعتهم و بس
قديم 17-03-2011, 01:08 PM
اشرفasser
Guest

طيب يا جماعة نظفوا البخاخات واستعملوا مرة 95 ....... ديه نصيحة من واحد سعودى افدنى بكده ولدلوقتى بدعيله