العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 23-03-2012, 03:29 PM
الصورة الرمزية pharm45
pharm45 pharm45 غير متواجد حالياً
هواياتي: قيادة السيارات بسرعة

pharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud of
افتراضي رد: يوم لا ينسى ابداً لكيا سيراتو مهزلة بكل المقاييس !!!!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة midoelmodamer مشاهدة المشاركة

كفاية شعار تويوتا يا باشا ده بالدنيا وانا كنت لغاية امبارح بس بقول اننا بنظلم العربيات دى فى مصر وانها احسن وارخص و و و ومن تجربتى لانواع كتير من العربيات ترتيبى للعربيات كالتالى

1 - تويوتا
2 - الالمانى
3 - باقى اليابانى
4 - الصينى
5 - الكورى

ومع ذلك انا مش بقلل من قيمة الكورى ابداً يعنى مثلاً انا ركبت الالنترا الشكل القديم وبرايى عربيه محترمه جداً وعملية و مصر فى نظرى مينفعش فيها العربيات الرياضية محتاجة عربيات عملية اكتر منها رياضية ودى مش مشكلة فى العربية اكيد بس مش عارف هل لو الالنترا اتحطت فى مكان اختها الكبرى السيراتو ممكن نفس الموقف يتكرر !!
صح كدة...تعرف ليه الكورولا او الافانزا مش واخدين حقها تالت ومتلت فى مصر..لان الناس تقريبا بتاخد بالمظهر فقط..ده لو كدة انا كنت ممكن اجيب عربية كرتون وشكلها مبهر لكن لو اتلمست من اقل حاجة تبقى زى صفيحة الجبنة !!!
العربيات اليابانى مش واخدة حقها فى الدعاية صح فى مصر...اكتر عربيات تلاقيها منتشرة هى الكورى لان بيتصرف عليها دعاية رهيبة جداااا

حد يقدر يقولى ليه اللانسر الشارك مخدتش حقها صح فى مصر !!!مع انها انضف عربية لانسر نزلت لحد دلوقتى..كفاية موتورها الجبار وتسارعها اللى ياكل الطريق من الكورى...لان برده مخدتش حقها صح فى الدعاية واول ما نزلت الناس طلعت فيها العبر من غير ميشوفوها اصلا او يركبوها !!!
احنا بنحكم على الاشياء من الظاهر ونسيب الجوهر..كفاية بس اسم لانسر يابانى...دول بيدخلوا بيها سبق فى جميع انواع العالم بسبب محركات ميتسوبيشى..لكن احنا نرمى العربيات دى ونقول عليها زبالة ونشبط فى الكورى اللى لا يقارن من قريب او من بعيد فى جودة الصناعة وجودة اليد العاملة...
الناس كلها سابت اللانسر الشكل الجديد وجريوا على الالنترا مع كامل احترامى للى يمتلكوها دى لا تقارن بلانسر خااالص...

تويوتا...تاريخ صناعة السيارات فى العالم

قديم 23-03-2012, 03:40 PM
الصورة الرمزية bunnybunny77
bunnybunny77 bunnybunny77 غير متواجد حالياً

bunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond repute

قدر الله ماشاء فعل وكفانا وإياكم شر الطريق

قديم 23-03-2012, 03:48 PM
midoelmodamer midoelmodamer غير متواجد حالياً

midoelmodamer is just really nicemidoelmodamer is just really nicemidoelmodamer is just really nicemidoelmodamer is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pharm45 مشاهدة المشاركة

صح كدة...تعرف ليه الكورولا او الافانزا مش واخدين حقها تالت ومتلت فى مصر..لان الناس تقريبا بتاخد بالمظهر فقط..ده لو كدة انا كنت ممكن اجيب عربية كرتون وشكلها مبهر لكن لو اتلمست من اقل حاجة تبقى زى صفيحة الجبنة !!!
العربيات اليابانى مش واخدة حقها فى الدعاية صح فى مصر...اكتر عربيات تلاقيها منتشرة هى الكورى لان بيتصرف عليها دعاية رهيبة جداااا

حد يقدر يقولى ليه اللانسر الشارك مخدتش حقها صح فى مصر !!!مع انها انضف عربية لانسر نزلت لحد دلوقتى..كفاية موتورها الجبار وتسارعها اللى ياكل الطريق من الكورى...لان برده مخدتش حقها صح فى الدعاية واول ما نزلت الناس طلعت فيها العبر من غير ميشوفوها اصلا او يركبوها !!!
احنا بنحكم على الاشياء من الظاهر ونسيب الجوهر..كفاية بس اسم لانسر يابانى...دول بيدخلوا بيها سبق فى جميع انواع العالم بسبب محركات ميتسوبيشى..لكن احنا نرمى العربيات دى ونقول عليها زبالة ونشبط فى الكورى اللى لا يقارن من قريب او من بعيد فى جودة الصناعة وجودة اليد العاملة...
الناس كلها سابت اللانسر الشكل الجديد وجريوا على الالنترا مع كامل احترامى للى يمتلكوها دى لا تقارن بلانسر خااالص...
اكييد يا باشا الشركات دى بتعمل تصميمات تحفة ودى يتشهدلها بكده وغير الشكل عندك فرق السعر الرهييب بينها وبين نظيرها اليابانى وكمان بيزودوا فى الاوبشنز عن اليابانى فدى تعتبر صفقة رابحه للى عايز حاجه بالسعر ده لكن الموضوع وصل ان اللى بيشتريها عايز يقارنها باليابانى ويطلعها احسن منها مع ان خبرة اليابانى فى صناعة السيارات واختبارها دى مش وليدة سنة او 2 والكوريين لسه قدامهم وقت علشان يوصلوا لخبرتهم فبرايى اللى يقدر انه يشترى النظير اليابانى ميقارنش بالكورى ويحس انه دفع زياده يستمتع بالعربيه دى اهم حاجه واللى اشترى كورى فبرده هو اشترى صفقة رابحة فى السعر اللى هو اشترى بيه واهم حاجه الاعتناء بالعربيه مهما كانت والواحد يخليها مش محتاجه حاجه باذن الله متزعلش صاحبها وربنا يفرح الكل بعربياته
قديم 23-03-2012, 03:52 PM
الصورة الرمزية shedo6
shedo6 shedo6 غير متواجد حالياً

shedo6 is just really niceshedo6 is just really niceshedo6 is just really niceshedo6 is just really nice

فيه ليا اصدقاء كتير لقيتهم مش بيشكرو في السيراتو بالذات مع احترامي لكل اللي معاهم العربيه دي وفيه واحد قاللي ان العربيه فيها كابل وفيشه تحت الرفرف الشمال قدام لو وصلتله وفكيت الفيشه يبقي العربيه تتسرق بسهوله حدا مش عارف صح والا لأ بس الواضح ان العربيه دي بتتسرق كتييييييير
قديم 23-03-2012, 04:28 PM
الصورة الرمزية ahmed_zamalek7
ahmed_zamalek7 ahmed_zamalek7 غير متواجد حالياً
من انا؟: ahmed_zamalek7
التخصص العملى: accounting

ahmed_zamalek7 has a reputation beyond reputeahmed_zamalek7 has a reputation beyond reputeahmed_zamalek7 has a reputation beyond reputeahmed_zamalek7 has a reputation beyond reputeahmed_zamalek7 has a reputation beyond reputeahmed_zamalek7 has a reputation beyond reputeahmed_zamalek7 has a reputation beyond reputeahmed_zamalek7 has a reputation beyond reputeahmed_zamalek7 has a reputation beyond reputeahmed_zamalek7 has a reputation beyond reputeahmed_zamalek7 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة midoelmodamer مشاهدة المشاركة

كفاية شعار تويوتا يا باشا ده بالدنيا وانا كنت لغاية امبارح بس بقول اننا بنظلم العربيات دى فى مصر وانها احسن وارخص و و و ومن تجربتى لانواع كتير من العربيات ترتيبى للعربيات كالتالى

1 - تويوتا
2 - الالمانى
3 - باقى اليابانى
4 - الصينى
5 - الكورى

ومع ذلك انا مش بقلل من قيمة الكورى ابداً يعنى مثلاً انا ركبت الالنترا الشكل القديم وبرايى عربيه محترمه جداً وعملية و مصر فى نظرى مينفعش فيها العربيات الرياضية محتاجة عربيات عملية اكتر منها رياضية ودى مش مشكلة فى العربية اكيد بس مش عارف هل لو الالنترا اتحطت فى مكان اختها الكبرى السيراتو ممكن نفس الموقف يتكرر !!
مع احترامى لرايك بقى التويوتا وبعد كده الالمانى الهو ( المرسيدس - البى ام - الفولكس - اسكودا ) انا مختلف معاك تمام التويوتا عربيه محترمه انا مبقلش لاء لكن مش احسن من الالمانى عشان الالمانى بيجمع بين الثبات والاوبشن والشكل الجميل وخصوصا المرسيدس