العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 05-07-2011, 10:43 PM
AmericaN AmericaN غير متواجد حالياً

AmericaN will become famous soon enough
افتراضي رد: الى السيد محمود جمال !

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed honda مشاهدة المشاركة

والله انا قولت الكلام ده قبل كده وكمان استاذ محمود قال الكلام مش صحيح و عرفت ان التسليم 15/7 قال اذكر مصدر المعلومة يعني يدل علي ان الراجل متأكد من كلامه صح الصح بس يلا اه الواحد بيتعلم ومتزعلش نفسك خالص انت بدام عاوز العربية اصبر يومين وسعر الخليجي هينزل كمان وكمان وهاتها خليجي ولا الحوجه لغبور ولا لغيرة وانا شخصيا هاعمل كده وعلي فكرة في اتوماتيك فتحة سقف خليجي ب 121500 ولسه هينزل كمان وكمان
ده رابط الموضوع http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=59846&page=4

,
وادخل الموقع ده في اسعار كويسه للانترا 2012 http://deals.logta.com/ar/CategoryLi...ice&order=desc
,وبالتوفيق ان شاء الله
الموقع ده عارفه

والسعر الى معروض جامد جدا

بس عندك فكره عن اسعار المانوال الخليجى ؟

لانى مدمن المانوال

من عشاق المانوال الهيدروماتك مبعترفش بيه نهائى
قديم 05-07-2011, 11:18 PM
Ahmed honda Ahmed honda غير متواجد حالياً
من انا؟: Angle
التخصص العملى: civil engineering
هواياتي: Driving cars

Ahmed honda will become famous soon enoughAhmed honda will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AmericaN مشاهدة المشاركة

الموقع ده عارفه

والسعر الى معروض جامد جدا

بس عندك فكره عن اسعار المانوال الخليجى ؟

لانى مدمن المانوال

من عشاق المانوال الهيدروماتك مبعترفش بيه نهائى
هو المنوال خليجي ب 115500 بيزك بس التسليم فوري عشان الوكيل معندوش تسليم الا بعد مده فالمعارض بتستغل ان الوكيل معندوش عربيات فالسعر هينزل لما الوكيل يجيب دفعه تغرق السوق اسعار الخليجي المنوال هتبقي في حدود 110000 فبلاش التسرع وعلي فكره في فصال كبير اوي مع اصحاب المعارض لو الدفع كاش فممكن تنزل المعارض وتحاول تفاصل يفرق معاك اوي وبالتوفيق

قديم 05-07-2011, 11:31 PM
AmericaN AmericaN غير متواجد حالياً

AmericaN will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed honda مشاهدة المشاركة

هو المنوال خليجي ب 115500 بيزك بس التسليم فوري عشان الوكيل معندوش تسليم الا بعد مده فالمعارض بتستغل ان الوكيل معندوش عربيات فالسعر هينزل لما الوكيل يجيب دفعه تغرق السوق اسعار الخليجي المنوال هتبقي في حدود 110000 فبلاش التسرع وعلي فكره في فصال كبير اوي مع اصحاب المعارض لو الدفع كاش فممكن تنزل المعارض وتحاول تفاصل يفرق معاك اوي وبالتوفيق

يامسهل الحال نسحب مبلغ الحجز الاول وبعدين نشوف بقى هنعمل ايه

وعلى الله التوكل

حسبى الله
قديم 06-07-2011, 12:24 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

اميركان باشا ازيك .. اهلاً بيك وبرجالة ال IT كلهم

انا طبعاً مقدر غضبك واستيائك وليك كل الحق فى ده بس بطلب من حضرتك وباقى الاعضاء ضبط النفس وعدم استخدام الفاظ غير لائقة بساحة حوارية عامة

نيجى بقى لاصل الموضوع

بصراحة وبكل وقاحة انا طول عمرى شايف ان موضوع الحجز والاستلام ده من اكبر مشاكل ومساؤى سوق السيارات فى مصر وبالاخص سوق التوكيلات طبعاً

ليه ؟؟

لان انا شايف ويمكن اكون غلطان ان التوكيلات بتستغل شغفنا بالعربيه وتلم فلوس تشتغل بيها ليس اكثر انما موضوع وفكرة ومبداء الحجز نفسه مفتقد تماماً

المفروض الحجز كمبداء انك بتحجز عربيه بعينها
انت خلاص اعلنت نيتك للشراء الجاد وحددت عربيه وموديل ومواصفات ولون والمفروض يبقى الحجز برقم الشاسية كمان - المهم انت ساعة ما اعلنت نيتك ديه كان على اساس المواصفات والسعر
قيمة مقابل نقود
كل ما يتبقى ان حضرتك تمضى محضر استلام للعربيه بنفس المواصفات اللى حجزت عليها وتدفع باقى المبلغ

لكن اللى بيحصل غير كده خالص
حضرتك بتروح زى الشاطر تديلهم فلوسك وبس
العربيه هتيجى امتى ؟ شكلها ايه ؟ بكام ؟ كل ده حسب التساهيل

طب ده كلام ؟

انا بصراحة ضد مبداء الحجز والاستلام بالكيفيه اللى بتم فى اغلب التوكيلات تماماً

يمكن ناس بتحسبها انها اوفر من انها تشترى من معرض

بس انا شايف انى اروح اطلع فلوسى فى عربيه شايفها قدام عينى اريح بكتير لان فى الواقع ان زى ما استاذنا الفاضل حكى هو فعلياً بيبقى خلاص اهل نفسه ان الفلوس ديه اتركنت للعربيه ومستنى بفارغ الصبر يستلمها

وبالتالى لما التوكيل ميتابعهوش ويتصل بيه بيدايق ولما بيتأخر الاستلام بيدايق اكتر ولو اتغير السعر لازم لازم يدايق ويقول تييييييييييييييييييييييت كمان

فانا ادعو اطراف مجتمع سوق السيارات مستهلكين ووكلاء وبالاخص المسئولين عن خدمة العملاء والمهتمين بمدى رضاء العميل وامتنانه الى مراجعة سياسة الحجز والتسليم بدقة لانها بالشكل ده هتسبب مشاكل وهتخسر الماركة مستهلكين كتير اكتر من القيمة المادية المتحققة من سيولة اموال التحصيل

اعتذر عن الاطالة وتقبلو احترامى جميعاًَ

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 06-07-2011, 12:45 AM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute

من الاخر :
لا يوجد عندي أمل في سوق السيارات في مصر بهذا الوضع المرزي
2- غبور :12 F099~16::12F09 9~16:
3- لو عاجباك العربية هاتها خليجي و ريح دماغك لأن غبور مش حاينفعك في الضمان بأي حاجة ( أول القصيدة كفر )
4- لو غيرت رأيك المجال قدامك و اسع جدا بالفلوس دي
و أنا شخصيا أرشحلك المازدا3

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]