العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > بيجو PEUGEOT

بيجو PEUGEOT بيجو PEUGEOT الفرنسية انشأت فى عام 1880 وهى من اقدم السيارات استخداما فى مصر وتمتلك حاليا شركة ستروين الفرنسية ايضا من اهم موديلاتها بيجو 307 و 307SW و 407 و 607

قديم 25-01-2013, 09:02 PM
seamans4 seamans4 غير متواجد حالياً

seamans4 has a spectacular aura aboutseamans4 has a spectacular aura aboutseamans4 has a spectacular aura about
افتراضي رد: سال وهتلاقى المتخصص الى هيجاوبك عن سوالك فى بيجــو

جبت بيجو 3008 و عايز اعرف اى امثلة اسعار لقطع غيار و ممكن اركب انذار برة التوكيل ؟ ولو فى الوكيل بكام ؟
شكراً
قديم 26-01-2013, 03:11 PM
thelostlove45 thelostlove45 غير متواجد حالياً

thelostlove45 is on a distinguished road

السلام عليكم , شكراً جزيلاً علي مجهوداتك وربنا يجازيك خير , انا عندي سؤال في عربية بيجو 307 2005 , الفتيس الأوتوماتك , الغيار الرابع سحبه بطئ جداً ومداه محدود , يعني انا ممكن أحرق علي الغيار التالت أجيب بيه +150 لكن الرابع أخره 130 بالعافية غير اني بحس ان العربية بتبقي مكتومة لما بدوس بنزين وانا ماشي عليه , العيب فين وايه الحل أرجو الإفادة وشكراً
قديم 26-01-2013, 04:27 PM
mmohali mmohali غير متواجد حالياً

mmohali is on a distinguished road

انا سعيد جدا بالموضوع ده انا عندي مشكله عويصه
انا معايا 407 السته سلندر
طبعا انا في السعوديه
المشكله في الجير بوكس
السياره موديل 2007
ماشيه 100 الف
الجير نقلاته مش سلسه
في التوكيل قلولي AM6 الي هو نوع الجير مش بيغير زيت
انا روحت لورشه بره حطلي زيت بتاع جير AL4 الاصفر طبعا انا كنت لسه شاري العربيه و معرفش ايه نوع الزيت طبعا الزيت اصفر طبعا النتعه قلت كتير
انا سافرت بيها و معرفتش اجري اكتر من 120 كم طبعا مشيت حوالي 2000 كم اه الجير بياخد 3 لتر و المكانيكي حط 5 لتر
المهم لما رجعت الجير بقي بياخر في النقل و العزم طين فاعرفت غلطة الميكانيكي و غيرت زيت تاني المهم لما غيرت زيت 3 لتر والموضوع اتحسن بس النتعه موجوده و محسوسه جدا بعد النقله 3 الي النقله ال 6
المهم سافرت بيها لما رجعت رجع الجير ياخر تاني في النقل يعني بينقل لي 2000 RPM او 2200 بس الكلام ده علي النقله الرابعه او الخامسه

و بعدين رجعت عملت Flash Gearbox بالزيت بس استعملت زيت متوافق مع زيت البيجو بس ارخص لان زيت الجير غالي العلبه 2 لتر بتعملها 800 جنيه

التوكيل هنا قلي العيب ممكن في Valvebody وغالي
و ملوش اصلاح

فهل في حل لموضوع ده في مصر او عندك تقدر تفدني بيه
قديم 27-01-2013, 12:40 AM
هشام هريدى هشام هريدى غير متواجد حالياً

هشام هريدى is on a distinguished road

السلام عليكم يا باش مهندس
انا عند 307sw 2005 لمل بجيب العاصية على الــR بحس بخبطة وبترج المتور كلة غير انة اثناء المشى وتحديد والعربية لسة شغالة يعنة باردة نتشة من الاول للثانى وعند الغيار الثالث بتقف علية وتعصطى علامة Sو النجمة بتاعات الثبات وتفضل على الثالث ومتغيرش غير لما اطفى العربية واشغلها تانى ارجو الرد وشكرا جزيلا وياريت تليفونك وعنوانك لوعايز اجى عندك لانى لسة مشترى العربية جديد من شهر
قديم 27-01-2013, 11:00 AM
hisam2010 hisam2010 غير متواجد حالياً

hisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmohali مشاهدة المشاركة

انا سعيد جدا بالموضوع ده انا عندي مشكله عويصه
انا معايا 407 السته سلندر
طبعا انا في السعوديه
المشكله في الجير بوكس
السياره موديل 2007
ماشيه 100 الف
الجير نقلاته مش سلسه
في التوكيل قلولي AM6 الي هو نوع الجير مش بيغير زيت
انا روحت لورشه بره حطلي زيت بتاع جير AL4 الاصفر طبعا انا كنت لسه شاري العربيه و معرفش ايه نوع الزيت طبعا الزيت اصفر طبعا النتعه قلت كتير
انا سافرت بيها و معرفتش اجري اكتر من 120 كم طبعا مشيت حوالي 2000 كم اه الجير بياخد 3 لتر و المكانيكي حط 5 لتر
المهم لما رجعت الجير بقي بياخر في النقل و العزم طين فاعرفت غلطة الميكانيكي و غيرت زيت تاني المهم لما غيرت زيت 3 لتر والموضوع اتحسن بس النتعه موجوده و محسوسه جدا بعد النقله 3 الي النقله ال 6
المهم سافرت بيها لما رجعت رجع الجير ياخر تاني في النقل يعني بينقل لي 2000 RPM او 2200 بس الكلام ده علي النقله الرابعه او الخامسه

و بعدين رجعت عملت Flash Gearbox بالزيت بس استعملت زيت متوافق مع زيت البيجو بس ارخص لان زيت الجير غالي العلبه 2 لتر بتعملها 800 جنيه

التوكيل هنا قلي العيب ممكن في Valvebody وغالي
و ملوش اصلاح

فهل في حل لموضوع ده في مصر او عندك تقدر تفدني بيه
للأسف من المفترض أن الفتيس دة لا يتلف ولا يوجد له اى صيانة ........

م / هيثــــم دســـــوقي
01228646668