العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

مشاهدة نتائج الإستطلاع: fredom
مجبر 0 0%
مخير 1 100.00%
حاحة تانية 0 0%
المصوتون: 1. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 09-04-2011, 10:17 PM
الصورة الرمزية CARDIO
CARDIO CARDIO غير متواجد حالياً
من انا؟: i am my self
التخصص العملى: using my brain
هواياتي: learning till death

CARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to behold
افتراضي رد: عمرو قطامش يفوز بجائزة المواهب العربية

الرسام و البنت اللى كانت بترسم على الرمل اكثر موهبه منه ..ده رايى بس برضه مبروك ليه

BEYOUR SELF
قديم 09-04-2011, 10:50 PM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مخنوق مش لاقى حاجه اعملها و الايام زى بعضها

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherif ride مشاهدة المشاركة

محدش عبرنى

اعتذر عن التأخر في الرد لعدم تواجدي على الموقع اليومين الاخيرين

بخصوص المذاكرة الحال ميسورش اللى بيذاكر عندنا بيسقط و اللى مبيذكرش بينجح و مبهزرش زكرت و اجتهت جبت تقدير مقبول يأست و بطلت ازاكر جبت جيد !
انا عارف اللي انت بتقوله لاني جربته سنتين ورا بعض في كليتي
لكن مش معناه انك تهمل كل شيء في الدراسة خصوصا ان دراستك سهل جدا انك تبدع فيها لو انت بتحبها

كل الحلول اللى اتقالت حلوة و كل حاجه بس انا زهقان منها ماعدا
حفظ القراءن و الصلاحة انا بحاول اعمل كده بس مش بقدر اضيع كل وقتى فيها
و موضوع التصميم و الابتكار ده حلو بس مش عارف مش لاقى شريك فى اى حاجه صحابى بتوع قهاوى و بنات......
موضوع الاوتوكروس ده لازم يكون عندى عربية علشان اشترك فيه؟
بالنسبة للتلاوة وقصص الانبياء وكذلك الشلة والقهوة
انتقي لاصحية الل يمعاك وانت هتحس بقيمة وطعم اللي بتعمله
لو قريت لوحدك هتزهق والشيطان هيوسوسلك تقوم بسرعة وتزهق زي حالتنا كلنا
فحاول يكون معاك حد يساعدك
وهيسا نفس الفكرة في الشلة والقهوة والبنات انت ملكش في الجو ده يبقى تبعد عن الجو ده

أكلمك عن نفسى انا شريف 19 سنه من اسكندرية وحيد و معنديش قرايب تقريبا فى اسكندرية ولا عمام ولا خيلان ولا اى حاجه

ملكش قرايب في اسكندرية لكن ليك اخوات هنا في مصر موتورز تقدر تقعد معاهم ومحدش هيزهق منك
وليك اخوات هنا له مصفة مشتركة معاك في الموقع ومن عندك في اسكندرية زي كريم ومعتز ومن نفس عمرك يبقى تقدر تتواصل معاهم وتتقبلوا سوا واتمنى انك تلاقي نفسك معاهم

و والدى متوفى (رحمه الله)

الله يرحمه

يعنى عايش اانا و والدتى فقط

ربنا يباركلك فيها ويخليكم لبعض وتكون قره عينها وطاعيا ليها

.و أنا فى معهد عالى حاسب ألى و نظم معلومات أبوقير الفرقة الثانية.عملت حجات كتير بس مفيش حاجه عمرت

ده لأنك بتزهق بسرعة ومش عندك استعداد تكمل في حاجة للاخر مفيش صبر ومفيش عزيمة

عملت صايع و قعدت على القعة ليل و نهار زهقت.شربت شيشة زهقت

ده لا ن تربيتك تربية محترمة
مخك رفض اللي بتعمله على الرغم من انك انت اللي سعيت له
ورجعت للاصل وهي تربيتك ورفضت انك تكمل غلط

.اتعلمت انجليزى وصلت للفل 12 و وقفت.

نفس النقطة اللي قلتهالك قبل كده معندش صبر
اتعلمت ووصلت لمستوي 12 وفيه غيرك مش عارف يوصل المستوى 5 حتى
ومع ذلك مفكرتش تستغل اللي اتعلمته

أتعلمت كمبيوتر (فوتوشوب 3d max برمجة اوبيس )حجات كتير فى الكمبيوتر عندى فكرة عندها و الحمدلله

الحمد لله كويس
بس برضة معملتش بيهم حاجة
مع ان فيه غيرك نفسه حتى يعرف يعدل على صورة او يعمل فلاشة متحركة
وانت في ايدك تعمل كتير ومعملتش

حتى البورصة فكرت فيها بس معرفش اكمل نزلت السوق

كويس انك منزلتش السوق ده وانا واحد من الناس على الرغم اني عارف اهميته الاقتصادية الا اني ارفضه تماما على الرغم من اني كان نفسي في وقت من الاوقات اشتغل فيها

اشتغلت فى سيبر لقيت نفسى تحت رحمة عيال صغير تعالى اقفلى اللعبة الياهو مبيفتحش و كده.........

لأنك حسيت نفسك كبير ومش ينفع تنزل لمستوي عيل صغير في سيبر
وبرضة مستغلتش خبرتك وعلمك

قررت اعمل حاجه اكبر اشتريت عربية نقل::و اشتغلت بيها 5 شهور......كان المشوار اكبر منها فقررت أنى اأجرها.

لأن مش ده هدفك ولا طموحك ... بالاضافة ان معندكش الصبر على المواظبة

و بضيعى وقتى فى المشى (حريقة شوز انا)لو تعرف اسكندرية مشوار اليومى من سموحة او سيدى جابر لفكتوريا بمشيها اكتر من 3 مرات اسبوعين غير كده ..............معنديش حاجه اقولها
يا بختك بتمشي كل ده
ده انا نفسي يكون عندي المساحة واللي يشجعني على المشي ده
كده انا هقر عليك

شوف يا سيدي
اللي انت فيه حاليا ما يسمي في علم النفس ازمة هوية
ودي مرحلة بتعدي علينا كلنا في وقت من الاوقات
بيكون الشخص مش عارف يروح فين او يجي منين او هو ايه ولا ايه لازمته في الحياة
ساعد على الازمة دي عدم وجود والدك
وعدم وجود اي اقارب ليك غير والدتك
( اللي اكيد انت تاعبها ومطلع عنيها ) بهزر طبعا
وعلشان تعديها لازم تساعد نفسك والناس تساعدك
والا هتكمل معاك وتوصل 30-35 سنة وانت كاره الدنيا كلها
يبقى لازم صحاب واصحاب تربيتهم زي تربيتك او على الاقل قريبين منك

معندكش صبر
معندكش هدف او طموح عاوز توصله
دراستك كويسة وتقدر تنميها جنب المعهد
وبدل ما يبقى شهادة حبر على ورق
يبقى عندك الخبارة الكافية على ما تكون اتخرجت

عاوز شوية اقتراحات على الماشي
1. اتعملت انجليزي ووصل لمستوى متقدم ممكن تكمل عليه كورس محادث وتشتغل في الترجمة الفورية او في الارشاد السياحي
2. اتعلمت انجليزي ووصلت مستوي متقدم جدا طيب ليه مش تشوف مكتب ترجمه تتعاقد معاه او حتى تروح نب الجماعة فيه مكتبات بتعوز ناس تترجم لطلبة الدراسات العليا ودي هتفيدك في حاجتين هتقوي اللغة اكتر - وهتزود معلوماتك اكتر لانك هترجم في فروع كتير من العلم
3. اتعملت كمبيوتر وبرمجة وجرافيكس ومع ذلك مفكرتش تشوف استوديو او شكرة كمبيوتر بتشتغل في البرمجيات وتعمل مشاريع وتعرضها ومنها تسكب ومنها تنمي قدرتك
4. اتعملت كمبيوتر ومتعملتش تطوير مواقع ( كنا هندبسك هنا مع ابو نورا تشتغل في الدعم الفني )
5. اتعلمت كمبيوتر ومستواك كويس ومع ذلك مفكرتش تجيب حاجة ICDL وتعمل في نفس السيبر اللي كنت شغال فيه دورات تدريبية للي عاوز وبدل ما يجيلك واحد يقولك تعالى اقفلي لعبة او افتحلي الياهو لا يجيلك يقولك تعالى علمني كود او رمز او عرفني اعمل ايه ازاي
6.عندك العربية النقل بدل ما تأجرها على طول تدور على شركة تكون بتعمل نقل لمحافظات كتير وتتعاقد معاهم وتطلع تتعرف على محافظات اكتير وتشوف بلدك

دي الحاجات الي انت تعرفها كويس وتقدر تستغلها ومع ذلك معملتهاش
فيه بقى حاجات تانية انت متعرفهاش زي ايه
1. الاشتراك في جمعية او مؤسسة خيرية عمل تطوعي واكيد ان شاء الله هتلاقي نفسك فيها زي ( رسالة - سنابل الخير - عندكم جمعية اسمها يرعاني في سيدي بشر بتعوز متطوعين للعمل مع ذوي الاحتياجات الخاص) وطبعا فيه غيرها كتير لكن
2. عندك نادي طيران اسكندرية ممكن تشترك فيه وتعمل تصميمات طيران شراعي وتتفاعل مع الناس اللي فيه مين عالم يمكن يوم نسمع عنك فوزت بمسابقة دولية والا حالة
3. عندك الجمعية الاقليميمة للكشافة البحرية تقدر تشارك فيها وتطلع معاهم معسكراتهم وتتفاعل معاهم
4. عندك ندوات تثقيفية في اسكندرية كتير في المكتبة وغير المكتبة المركز الثقافي لو عاوز اخلي حد يقولك على مواعيدها واماكنها ابعتلهم يقولوك
5. عندك اخونا احمد بدر كل يوم بيطلع على المكس يصطاد هناك روح معاه وتعلم الصيد والاهم تتعلم الصبر علشان تقدر بعد كده تكمل في اي حاجة تدخل فيها

اول حاجة في ده كله بس كتبتها في الاخر
لو فيه امكانية مادية ممكن تفكر تطلع عمرة انت ووالدتك وان شاء الله ربنا يشرح صدرك ويفرج همك

نقي ياعم واختار اللي يناسبك وشوف انت عاوز تعمل ايه وقرر وبلغنا

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 09-04-2011, 11:19 PM
الصورة الرمزية hananelhosiny
hananelhosiny hananelhosiny غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدير تسويق لايجار السيارات

hananelhosiny is just really nicehananelhosiny is just really nicehananelhosiny is just really nicehananelhosiny is just really nice
افتراضي رد: نعالوا نتكلم عن المشاكل الزوجيه وحلولها

أشكركم جميعآ ... وأخص بالذكر الأساتذه / حازم فخرى / أيمن عبد الحميد / sad-bird

وذلك لمحاولة ايجاد حل لمشكلة صديقتى وكلى أمل أن ربنا هيحلها على يد أ . د / أيمن عبد الحميد .

وسؤافيكم بالتطورات أن شاء الله وجعل الله منتدى مصر موتورز عونآ للجميع فى حل مشكلاتهم على كافة المستويات.

التعديل الأخير تم بواسطة hananelhosiny ; 09-04-2011 الساعة 11:21 PM سبب آخر: تصحيح لغوى
قديم 09-04-2011, 11:58 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute
افتراضي رد: من التخلف الي التنمية والتحديث

شكرااا يا مهند علي الموضوع

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 09-04-2011, 11:59 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute
افتراضي رد: من التخلف الي التنمية والتحديث

اسباب التخلف
1-تخلف العنصر البشري
2-فقر البيئة(فقر الموارد-عامل جغرافي -عامل ديموجرافي)
3- الاستعمار العسكري و الثقافي
مفيش اي شرط موجود في مصر ومع ذلك فيه تخلف وهو ده التحدي اللي النظام حققه

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*

الكلمات الدليلية
27 مايو, لادن, ليبيا, أسامة, آسفون, موبينيل, مونتو, أضرار, المينا, المصري -اللي -علي- حق -ما, الثانوية العامة, الجامعة الامريكية, الحاضر, الغلطة, القسم . الاجباري, الكسوف, ابيدال-برشلونة-عنصرية-ابراهيم عيسى, ابويا بقي مراقب, ابوك\عربية, club aldo, تعليم قيادة السيارات, ثورة 25 يناير, بوروروم, تنس -رياضة-, تونس, بكاء, بكار, libya, سيارة مستعملة للبيع, سيارة-زرافة-برنامج, شعار المرور الجديدة لعام 2011, revolution, sory, tunise, علم -اجتماع, عضة, إندومى, ولع ولع حريقة ولع ولع حريقة, نتيجة 2011, نتيجة الثانوية العامة, نجيب, نصر-اكتوبر-القوات-المسلحة, كلمة