العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فولكس > جيتا JETTA

قديم 29-07-2009, 02:36 PM
nemo nemo غير متواجد حالياً

nemo will become famous soon enough
افتراضي رد: حقيقة الجيتا، سؤال مهم؟؟؟

والجيتا الخليجي برده مكسيكي؟
قديم 29-07-2009, 04:30 PM
الصورة الرمزية Kossama
Kossama Kossama غير متواجد حالياً
من انا؟: طبيب بشرى
التخصص العملى: طبيب مخ وأعصاب
هواياتي: سيارات/ إليكترونيات/ كرةسلة

Kossama is just really niceKossama is just really niceKossama is just really niceKossama is just really niceKossama is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_kamel مشاهدة المشاركة

يعني إيه قصدك بكل البرستيج ده

علامة فولكس فاجن علامه موثوق بها وهذا أهم سبب في إنتشار الجيتا بهذا الشكل
والفئه السعريه لها في حدود إمكانياتها

وبالنسبه للفئه .... فأنا أختلف معك في تصنيف السيارات بفئات سعريه !!!
الفئات تعني الحجم ونوع المركبه (سيدان هاتشباك ....إلخ) وسعة المحرك اللتريه (أحيانا)

وببساطه هناك دائما مقارنه فيما تحصل عليه مقابل المال
وإذا وضعنا هذا المحدد في المقارنه ستجد أنها من أنسب السيارات في سوقنا فما تدفعه تجده في صورة إمكانيات ومواصفات وإعتماديه
أي أنها تعتبر من أنسب 5 سيارات بمصر (سعر مقابل سياره)

وحجمها ليس بصغير على فكره ... ولو كان صغير بالنسبه لحضرتك فعندك الباسات أكبر من الجيتا

وصغر السياره لايعيبها (من وجهة نظرك) فهذه فئتها التي لابد أن تتمتع بحجم معين
فهل تستطيع أن تقول مرسيدس c200 سياره صغيره وغير جيده بالنسبه لسعرها !!!!!؟؟؟؟؟ بالتأكيد لا وألف لا فهذه فئتها التي لابد أن تتمتع بحجم معين
هناك دائما معادله يجري خلفها السوق والزبون
أقل مال يدفع مقابل أحسن خدمه
وهذا مايفسر إنتشار سياره مثل الماتريكس والأوكتافيا واللانسر والسيراتو والجيتا أيضا

من الممكن أن تكون في نظرك سياره غاليه ولكن في نظر آخر ليست بالغاليه خاصة أنها سيدان المعشوقه جولف .... فهل من منافس ؟؟؟!!!!

يا خبر أبيض. مشرف القسم الاوربى قرر الهجوم، ولكنى لن أنسحب
خاصة أننى من عشاق السيارات الألمانى عامة
لكن المقصود من كلامى إن هناك سيارات أخرى فولكس أيضا تم الهجوم عليها بعنف على أساس إنها مش ألمانية التجميع مثل البولو سيدان والسوران. هذا لم تتعرض له الجيتا بل على العكس تماما

أخيرا أنا لو أعرف أجيب الباسات مكانتش بصصيت أصلا على الجيتاptmnlo123per1127

د/ خالد أســامة
قديم 29-07-2009, 05:16 PM
الصورة الرمزية ahmed_kamel
ahmed_kamel ahmed_kamel غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس معماري
هواياتي: السيارات

ahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Kossama مشاهدة المشاركة

يا خبر أبيض. مشرف القسم الاوربى قرر الهجوم، ولكنى لن أنسحب
خاصة أننى من عشاق السيارات الألمانى عامة
لكن المقصود من كلامى إن هناك سيارات أخرى فولكس أيضا تم الهجوم عليها بعنف على أساس إنها مش ألمانية التجميع مثل البولو سيدان والسوران. هذا لم تتعرض له الجيتا بل على العكس تماما

أخيرا أنا لو أعرف أجيب الباسات مكانتش بصصيت أصلا على الجيتاptmnlo123per1127
ptmnlo123per145 لا هجوم ولا غيره الموضوع ببساطه ptmnlo123per1116
البولو السيدان لسه جديده (وهي من تجميع مصانع فولكس فاجن بالصين) ولم تجرب حتى الآن والناس (طبيعي جدا) بتخاف من الصيني بسبب سمعته السيئه للأسف فالجوده بالنسبه للسيارات الصينيه سيئه جدا ولكن هذه شركات صينيه وليست أوروبيه تجمع بمصانع الصين

- أكيد مصانع أوروبا غير مصانع الصين زي ما مصانع مصر مش زي مصانع ألمانيا (مرسيدس , بي إم دبليو)ptmnlo123per179

لكن وجود العلامه لفولكس فاجن دليل على الجوده في فئتها (مع إستبعاد البوينتر والباراتي) نظرا لأنهم سيارات بمنتهى الأمانه والصراحه ذات خامات داخليه سيئه جدا

أما الجيتا فهي كما سبق وذكرت تجمع بمصانع المكسيك وهي على درجه عاليه من الدقه والجوده (والدليل سماح السوق الأمريكيه بدخول الجيتا من مصانع المكسيك) فالمواصفات الأمريكيه ذات صرامه بالغه نظرا لإحترام الإنسان هناك وحقوق المستهلك لاترحم هناك

فلاتتردد في الجيتا لو كان معاك فلوسها فهي إختيار ممتاز

التعديل الأخير تم بواسطة ahmed_kamel ; 29-07-2009 الساعة 05:23 PM
قديم 30-07-2009, 11:00 AM
الصورة الرمزية Kossama
Kossama Kossama غير متواجد حالياً
من انا؟: طبيب بشرى
التخصص العملى: طبيب مخ وأعصاب
هواياتي: سيارات/ إليكترونيات/ كرةسلة

Kossama is just really niceKossama is just really niceKossama is just really niceKossama is just really niceKossama is just really nice

شكرا يا أحمد باشا

أنا لسة مش حشترى دلوقتى. أنا عربيتى الآن كورسا 1600 عبها إنها مانيوال و صغيرة حبتين
وأنا بفكر أغييرها على السنة الجاية. وربنا يسهل.

على فكرة أنا كنت بفكر فى الجيتا والأكتافيا والفكترا والمازدا3 أو مرسيدسC180 مستعمل2004/2005

أيه رأي مشرف القسم الكبير

د/ خالد أســامة
قديم 30-07-2009, 11:58 AM
الصورة الرمزية ahmed_kamel
ahmed_kamel ahmed_kamel غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس معماري
هواياتي: السيارات

ahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Kossama مشاهدة المشاركة

شكرا يا أحمد باشا

أنا لسة مش حشترى دلوقتى. أنا عربيتى الآن كورسا 1600 عبها إنها مانيوال و صغيرة حبتين
وأنا بفكر أغييرها على السنة الجاية. وربنا يسهل.

على فكرة أنا كنت بفكر فى الجيتا والأكتافيا والفكترا والمازدا3 أو مرسيدسC180 مستعمل2004/2005

أيه رأي مشرف القسم الكبير

ياعم لاكبير ولا غيره ... أنا راجل غلبان وعادي جدا ... المهم

إبعد عن الفيكترا تماما عن تجربه .... صيانتها كثيره جدا بسبب العمر الإفتراضي القصير جدا لقطعة الغيار ... خاصة العفشه .. شيء في منتهى السخافه مش معقول تغير حاجه إسمها البطاحات بتبقى فوق المساعدين الأماميين كل ستة أشهر .. والمساعدين ورا وأقدام كل سنه .. ده غير بيض المقصات والتيش والميزان
ده غير علبة الدريكسيون ... ومشاكل التكييف التي لا تنتهي
من الآخر إبعد عن الفيكترا

نرجع للباقي
أفهمك لما تقول جيتا أوكتافيا C180 بس تروح زاقق بينهم مازدا 3 تبقى المقارنه تاهت ptmnlo123per1127

المهم الترتيب كالتالي (بالنسبه لي ... وسأضع السبب)

1-C180 مرسيدس >>>>>> (قطع غيار ذات عمر إفتراضي كبير . سعر إعادة البيع ليست به خساره كبيره - بتمسك سعر - , سهولة البيع بسرعه ووجود الزبون أو التاجر مفيش أسهل من كده , بس المهم الحالة بتاعة العربيه اللي حتجيبها لازم تكون أساسياتها سليمه تماما ومش رشه جوه وياريت طبعا لو مش رشه بره - وإن كنت أرى أن 2005 صعب تلاقي مش راشش بره على الأقل-)

2- جيتا >>>>>>>>> سياره مفيش عليها كلام , ولكن ليست بمستوى المرسيدس بالتأكيد , تقيله شويه صغيرين في البيع ولكن تقدر تقول ماشي مش مشكله .

3- الأوكتافيا >>>>>>> سياره حموله وإن كانت بنت عم الفولكس فاجن ولكن كثرت مع العامه (بمعنى من الممكن أن تجد جزار أو فكهاني معاه أوكتافيا لكن مش ممكن تلاقي معاه جيتا) - ده طبعا مش تقليل من السياره ولا من اللي راكبينها لكن تحليل لطبقات المستخدمين وأنواعهم فقط لاغير-
......ولكن سهله في البيع (أسهل من بيع الجيتا)

4- مازدا 3 >>>>>>>> وإن كنت لست معها وأنا قادر على شراء كل ماسبق ولكنها ليست بسيئه وإن كان لي تحفظ على قطع غيارها وتوفرها والوكيل أيضا مبهم ...... وتقيله جدا في البيع