العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > مازدا MAZDA

قديم 07-12-2010, 07:21 AM
الصورة الرمزية lol64
lol64 lol64 غير متواجد حالياً

lol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: و أخيرا بعد ما غلبت كل المنتدى معايا إن شاء الله مازدا 3

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alymonir مشاهدة المشاركة

الله يبارك فيك يا باشا
أنا برضه اقتنعت بيها بسرعة جدا مع اني ماكنتش بافكر فيها من 3 أيام بس
النصيب بأه
ممكن تنقلي تعليقات زميلك في الشغل بالتفصيل ( مميزات- عيوب -قطع الغيار )؟؟
على فكرة التقرير اللي كنت عامله عنها رائع جدا و كان سبب من الأسباب اللي خلتني أفكر فيها
الله يخليك ياحبيب قلبى
بص هو جايبها 2010 ومحتاجش قطع غيار لانه لسه بيعملها صيانات فى التوكيل انا بس سالته على ثباتها قاللى اوعدك اخليك تجربها وتقوللى رايك
بس انا رابى معروف انا عملت التقرير عنها فى قسم المازدا بعد ماشفت ثباتها قدامى كنا بنعدى من بعض بسرعات عاليه جدا لحد الملفات تسمى الصاعده قبل نويبع وانت جاى من شرم الشيخ ودى ملفات خطر والله ياعلوه ماشفت نمره العربيه من سرعتها وثباتها فى الملفات
اه على فكره هو ركب عربيتى مره معايا وقاللى العزل حلو عندك بس عنده هو فى المازدا احسن

قديم 07-12-2010, 08:04 AM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute

طب يا جماعة ماحدش جاب سيرة عربيتي
أرميها يعني ولا إيه؟
إلا ما حد حتى قالي ربنا يحنن عليك ؟

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]
قديم 07-12-2010, 08:16 AM
corsair
Guest

الف الف مليون مبروك علي ادائك فريضة الحج يا حج علي منير وربنا يطمنا عليك دايما وكل سنة وحضرتك طيب ووحشتنا والله

وثانيا بالنسبة للمقارنه ديه انا من راي تستني شوية لان العربيات كلها بترفع سعرها بطريقة جنونية في الشتا

ثالثا انا برشحلك الكروز عربية ملهاش حل فعلا وقمة في الفخامه والراحه الداخليه

المازدا مشكلتها الوحيده انك لو فكرت تشتريها متفكرش تبيعها لانك هتخسر فيها مش اقل من نص تمنها

انا برشحلك بعد الكروز التويوتا الافانز 7 راكب وعالية واتوماتيك

ابعد عن الكارينز والسيراتو اللي بقيت زي ال 128 في مصر والبومه

ممكن تبص علي الهيوانداي السوناتا 2010 فيها كل اللي تتمناه وعاملين عليها تخفيض 20000 جنيه بقية ب 130000 بدل 150000

وربنا يوفقك لما فيه الخير ولو حضرتك احتجتني معاك في اي حاجه انا تحت امرك وربنا يكرمك بسيارة احلامك ويديك خيرها ويكفيك شرها

وحج مبرور وزنب مغفور ان شاء الله يا حج علي
قديم 07-12-2010, 08:29 AM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

الف الف مليون مبروك علي ادائك فريضة الحج يا حج علي منير وربنا يطمنا عليك دايما وكل سنة وحضرتك طيب ووحشتنا والله

وثانيا بالنسبة للمقارنه ديه انا من راي تستني شوية لان العربيات كلها بترفع سعرها بطريقة جنونية في الشتا

ثالثا انا برشحلك الكروز عربية ملهاش حل فعلا وقمة في الفخامه والراحه الداخليه

المازدا مشكلتها الوحيده انك لو فكرت تشتريها متفكرش تبيعها لانك هتخسر فيها مش اقل من نص تمنها

انا برشحلك بعد الكروز التويوتا الافانز 7 راكب وعالية واتوماتيك

ابعد عن الكارينز والسيراتو اللي بقيت زي ال 128 في مصر والبومه

ممكن تبص علي الهيوانداي السوناتا 2010 فيها كل اللي تتمناه وعاملين عليها تخفيض 20000 جنيه بقية ب 130000 بدل 150000

وربنا يوفقك لما فيه الخير ولو حضرتك احتجتني معاك في اي حاجه انا تحت امرك وربنا يكرمك بسيارة احلامك ويديك خيرها ويكفيك شرها

وحج مبرور وزنب مغفور ان شاء الله يا حج علي
صباح الفل يا برنس ( معلش استعرتها منك )
الله يبارك فيك و عقبالك و كل السامعين يااااااااااارب
ثانيا أنا زي ما قلت صعب أستنى و فيه ظروف تخليني أشتري دلوقتي
و طالما ضحيت بالكورولا أنا شايف إن أحسن اختيار بعدها المازدا ( عن تجارب و اراء و استخارة طبعا )
الكروز مش حاكرر نفس الكلام تاني بس شبه لغيتها من تفكيري
مع إني عاشق للتويوتا بس الأفانزا دي سيارة لا أحترمها إطلاقا و أرى أنه من العار أن توضع عليها علامة تويوتا ( مش مجال تفنيد عيوبها دلوقتي )
بالنسبة لإعادة بيع المازدا كان مرتبط بعدم وجود وكيل في السوق و إرتفاع أسعار قطع الغيار و ندرتها لكن مع وجود وكيل قوي مثل غبور تنتفي هذه العيوب ( طبعا مش 100%) و لكن بشكل مرضي
بالنسبة للسوناتا برضه فكرت فيها لقيتها مش نافعة
1- لو كان فيها الخير ماكانش رماها (غبور)
2- العرض على موديل 2009 لون أبيض فقط ( دة الأكيد) و يمكن يكون فيه ألوان تانية
3- العرض دة على السيارة 2400CC مش ال 2000CC يعني غول بنزين من الاخر + ضريبة و تأمين نار يا معلم
4- السيارة كبيرة جدا و لا أحتاج مثل هذا الموتور
5- تقفيل مصري ( و ما أدراك ما التقفيل المصري )
6- كفاية كدة
أتمنى أكون ماطولتش عليك
معلش دي اخر مشاركة النهاردة الصبح علشان أنا مروح أناااااااام بعد وردية الليل ماخلصت

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]
قديم 07-12-2010, 09:10 AM
eskenderiya eskenderiya غير متواجد حالياً

eskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond repute

حضرتك برده نسيت حاجة مهمة اعادة بيع المازدا

ومعنى انها ينزل من تمنها 10 الف ده عيب مش ميزة

لان ده بيدل ان اعربية معلهاش اقبال

ثانيا موديل المازدا الموجود فالمعارض 2010 رغم ان اغلب اعربيات نزلت موديلات 2011 خلاص

وده طبعا يفرق جامد فاعادة البيع

هل تعلم ان امازدا اعلى فئة كانت زيرو ف2008 ب 150 الف

وبتتباع ف 2010 مستعملة فحدود 95-100 الف لاعلى فئة!!!!

انا بس بوضح حضرتك فكرة يعنى ايه سع اعادة بيع منخفض

رايى خليك فالسيراتو او الكروز احسن

وكمان ممكن تشترى كروز هاى لاين ب 120 الف بس هتكون كسر زيرو يعنى ماشية 8000 كم مثلا

الكلمات الدليلية
غبور, غيار, مازدا, قطع غيار سيارات