العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 19-10-2011, 12:44 PM
ramy_ahamid ramy_ahamid غير متواجد حالياً

ramy_ahamid will become famous soon enoughramy_ahamid will become famous soon enough
افتراضي سؤال هام لخبراء اللانوس- عداد RPM

انا معايا لانوس2012- و عاملة دلوقتى 280 كيلو
عندى عداد RPM بيبقى قريب جدا من 1 و العربية دايرة من غير ما أدوس بنزين
و فيه واحد صاحبى قاللى أن العداد بيكون بين النص و الواحد و العربية دايرة
و قاللى أن كدة ممكن يكون الموتور عالى و عايز يوطى شوية ، مع العلم [ن الصفيحة 92(20 لتر) عندى بتعمل 140 كيلو داخل البلد من غير تكييف.
فبرجاء الإفادة للأهمية و جزاكم الله خيرا
قديم 19-10-2011, 12:52 PM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سؤال هام لخبراء اللانوس- عداد RPM

المؤشر سوف يظل كذلك حتى عمل الالف الاولى وبعد ذلك الموتور بيهدى والاستهلاك فى البنزين سوف يتحسن
بعض الانتظار ليس اكثر
جميل جداً عدم تشغيلك للتكييف فى الالف الاولى
بارك الله لك سيارتك وحفظ طريقك من كل شر

قديم 19-10-2011, 01:14 PM
ramy_ahamid ramy_ahamid غير متواجد حالياً

ramy_ahamid will become famous soon enoughramy_ahamid will become famous soon enough

أ/ محمد فيصل
شكرا جدا على الرد، بارك الله فيك
قديم 19-10-2011, 01:51 PM
الصورة الرمزية azeweel
azeweel azeweel غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Electrical Engineer

azeweel is a jewel in the roughazeweel is a jewel in the roughazeweel is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy_ahamid مشاهدة المشاركة

انا معايا لانوس2012- و عاملة دلوقتى 280 كيلو عندى عداد RPM بيبقى قريب جدا من 1 و العربية دايرة من غير ما أدوس بنزين
و فيه واحد صاحبى قاللى أن العداد بيكون بين النص و الواحد و العربية دايرة
و قاللى أن كدة ممكن يكون الموتور عالى و عايز يوطى شوية ، مع العلم [ن الصفيحة 92(20 لتر) عندى بتعمل 140 كيلو داخل البلد من غير تكييف.
فبرجاء الإفادة للأهمية و جزاكم الله خيرا
أناعندى فى لانوس 2011 ومازالت قريبه من 1 حوالى 900 rpm وسألت قالو ان الموتور بيستنى فى الحدود دى وكده كويس بس إستهلاك (20 لتر) فى حدود 180 كم فى الطرق اللى مش بعرف أمشى على سرعات تتعدى 60 كم (أرياف) وكتير بنزل على الأول والتانى بسبب المطبات اللى لازم تقف لها
قديم 20-10-2011, 01:14 AM
dr_maged dr_maged غير متواجد حالياً

dr_maged is a splendid one to beholddr_maged is a splendid one to beholddr_maged is a splendid one to beholddr_maged is a splendid one to beholddr_maged is a splendid one to beholddr_maged is a splendid one to behold

فعلا الار بى ام هيفضل كدة شوية لحد ما العربية تلين انا معايا فضل لحد ما عملت ضيانة ال 5000 وكمان ممكن تلاحظ انه ساعات مش كتير بيريح شوية يعنى مثلا تبقى ماشى عادى والار بى ام على 2 مثلا او 2.5 وتيجى تهدى على مطب مثلا تلاقى الار بى ام لسة عالى وصوت العربية الموتور عالى شوية بعد كدة بيفوق وبينزل اصبر عليه وان شاء الله هيتظبط سؤال بس هوه العربية الفامية فى كل الزجاج الامامى والخلفى والابواب ولا الزجاج الخلفى بس وشكرا