العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام > المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية

المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية كتب وشروحات ومقالات تعليمية عن كل فروع هندسة وميكانيكا السيارات

قديم 12-06-2012, 11:33 PM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حكايتى ...... مع التاكيهات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cars admire مشاهدة المشاركة

:GR OWIN~12::GROWI N~12:

mitsubishi mivec system
ميتسوبيشى وبروتون المحركات الجديدة !!

:CH UBBY~36:

الله ينور بجد.... بصراحة مش عارف أقوللكو إيه؟؟؟؟

طيب أنا كده فهمت حاجة من الفيديوهات:
الـVTEC والـMIVEC بيعملوا زيادة في مدة الفتح بتاعة الصبابات وطريقة عملهم مشابهة لبعض بشكل كبير
إنما الـVVT-i بتاعة تويوتا بتغير توقيت الفتح.. يعني نفس مدة الفتح بس متقدمة شوية وكمان ممكن تتظبط حسب الحاجة، ده غير إن تكنولوجيا تغيير التوقيت مختلفة.

اللي أنا فاهمه ده صح ولا لأ؟؟؟؟

...

قديم 13-06-2012, 02:28 AM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
Smile رد: حكايتى ...... مع التاكيهات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة

الله ينور بجد.... بصراحة مش عارف أقوللكو إيه؟؟؟؟

طيب أنا كده فهمت حاجة من الفيديوهات:
الـVTEC والـMIVEC بيعملوا زيادة في مدة الفتح بتاعة الصبابات وطريقة عملهم مشابهة لبعض بشكل كبير
إنما الـVVT-i بتاعة تويوتا بتغير توقيت الفتح.. يعني نفس مدة الفتح بس متقدمة شوية وكمان ممكن تتظبط حسب الحاجة، ده غير إن تكنولوجيا تغيير التوقيت مختلفة.

اللي أنا فاهمه ده صح ولا لأ؟؟؟؟

...
الكمبيوتر هو اللى بيعمل كل حاجة
فى الـVVT بيستفيد من تغيير وضع الكامة
وتوقيت الفتح والقفل للصبابات
وكل ده أوتوماتيك بالكمبيوتر
قديم 17-06-2012, 08:02 AM
Ayman_Nazeih Ayman_Nazeih غير متواجد حالياً

Ayman_Nazeih is a glorious beacon of lightAyman_Nazeih is a glorious beacon of lightAyman_Nazeih is a glorious beacon of lightAyman_Nazeih is a glorious beacon of lightAyman_Nazeih is a glorious beacon of light

بصراحة تقرير اكتر من رائع ..... شكراً ياباشمهندس هشام ولكل من شارك فى الموضوع المميز ده ...وربنا يجعله فى ميزان حسناتك إن شاء الله

وطمعتنى انى استفيد من خبرتك فى حل مشكله ظهرت عندى "أكسنت cc 1500 A/T موديل 2000
التاكيهات عندى كان صوتها عالى جداً لدرجة انى كنت بحس انى راكب عربية جاز
واخيراً قدرت اجيب طقم بلوف "كوستبانات" أوريجنال هيونداى من موزع معتمد وركبهم الميكانيكى واختلف صوت العربية تماماً هادئ جداً ولا أنعم من كده وبعد ما مشيت من عند الميكانيكى بساعتين رجع صوت المكنة تانى زى ماكان قبل تغيير البلوف نصحنى انى اغير زيت وفلتر وفعلاً غيرتهم وحطيت كمان محسن الزيت الـ STP بس للأسف الصوت زى ماهو أو يمكن خف حاجة بسيطة جداً.
تفتكر ممكن اعمل ايه تانى؟؟؟؟ علما بأن الصوت اختفى تماماً أول ماركبت الكوستبانات ورجع تانى بعد ساعتين اتنين بس !!!!!!!!!!
اسف على الاطالة
قديم 17-06-2012, 08:26 AM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
خبر جديد رد: حكايتى ...... مع التاكيهات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ayman_Nazeih مشاهدة المشاركة

بصراحة تقرير اكتر من رائع ..... شكراً ياباشمهندس هشام ولكل من شارك فى الموضوع المميز ده ...وربنا يجعله فى ميزان حسناتك إن شاء الله

وطمعتنى انى استفيد من خبرتك فى حل مشكله ظهرت عندى "أكسنت cc 1500 A/T موديل 2000
التاكيهات عندى كان صوتها عالى جداً لدرجة انى كنت بحس انى راكب عربية جاز
واخيراً قدرت اجيب طقم بلوف "كوستبانات" أوريجنال هيونداى من موزع معتمد وركبهم الميكانيكى واختلف صوت العربية تماماً هادئ جداً ولا أنعم من كده وبعد ما مشيت من عند الميكانيكى بساعتين رجع صوت المكنة تانى زى ماكان قبل تغيير البلوف نصحنى انى اغير زيت وفلتر وفعلاً غيرتهم وحطيت كمان محسن الزيت الـ STP بس للأسف الصوت زى ماهو أو يمكن خف حاجة بسيطة جداً.
تفتكر ممكن اعمل ايه تانى؟؟؟؟ علما بأن الصوت اختفى تماماً أول ماركبت الكوستبانات ورجع تانى بعد ساعتين اتنين بس !!!!!!!!!!
اسف على الاطالة
طيب واخبار أستهلاك البنزين والسخونة اه دلوقتى ؟ ياريت حضرتك تنتظر شوية لما تكمل بيها 1000 كيلو وبعدين نبتدى نحكم عليها ، لكن .......

انا كان ليا وجهة نظر بما أن حضرتك فكيت وصرفت على البلوف
كان ممكن برضو وش السلندر يتفك يتاخد وش نظافة للصبابات ويتعملهم روديه
علشان بإذن الله نضمن ان المنظومة كلها فى الوش ماشية زى الساعة
بس ملحوقة إحنا هنستنى شوية كده لحد دخله الشتا يكون ربنا بإذن الله يسرها
هتفك وتودى الوش للخراط ينظف ويعمل روديه ، وبالمرة تغير طقم الشنبر
وبكده هتبقى جددت الموتور بالكامل وبالتوفيق بإذن الله
قديم 17-06-2012, 09:13 AM
Ayman_Nazeih Ayman_Nazeih غير متواجد حالياً

Ayman_Nazeih is a glorious beacon of lightAyman_Nazeih is a glorious beacon of lightAyman_Nazeih is a glorious beacon of lightAyman_Nazeih is a glorious beacon of lightAyman_Nazeih is a glorious beacon of light

شـــــــــكراً على اهتمامك وردك السريع

طيب واخبار أستهلاك البنزين والسخونة اه دلوقتى ؟ ياريت حضرتك تنتظر شوية لما تكمل بيها 1000 كيلو وبعدين نبتدى نحكم عليها ، لكن .......

انا كان ليا وجهة نظر بما أن حضرتك فكيت وصرفت على البلوف
كان ممكن برضو وش السلندر يتفك يتاخد وش نظافة للصبابات ويتعملهم روديه
علشان بإذن الله نضمن ان المنظومة كلها فى الوش ماشية زى الساعة
بس ملحوقة إحنا هنستنى شوية كده لحد دخله الشتا يكون ربنا بإذن الله يسرها
هتفك وتودى الوش للخراط ينظف ويعمل روديه ، وبالمرة تغير طقم الشنبر
وبكده هتبقى جددت الموتور بالكامل وبالتوفيق بإذن الله
طبعاً استهلاك البنزين قبل التاكيهات كان حاجة فظيعة بس لسة مفول بنزين بعد ظبط التاكيهات على طول مع اضافة محسن دورة البنزين المتكامل STP ولم اكشف على الاستهلاك بعد "لأن الكلام ده كان أول امبارح بس.

على فكره انا من حوالى شهرين فكيت الوش وراح للخراط وغيرت طقم صباب كامل "طبعاً ده كان بسب ميكانيكى خلف التقسيمة وهو بيركب الكاتينة"

عموماً انا هشوف نسبة استهلاك البنزين وابلغك بالجديد .......ولو عندك أى اقتراح تانى ممكن اعمله دلوقتى انا مستعد لأنى مبحبش امشى بعربية ويكون فيها أى شئ غير طبيعى.
وشــــــكراً مره اخرى على اهتمامك........ تقبل احترامى ،،،،،

"وفى السماء رزقكم وما توعدون"

التعديل الأخير تم بواسطة Ayman_Nazeih ; 17-06-2012 الساعة 09:19 AM سبب آخر: اسف .....التنسيق كان غير مفعل ...وقمت بضبط التنسيق مره اخرى