العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سيارات حواء

سيارات حواء MasrMotors Girls كل ما يهم المرأة عن عالم السيارات

قديم 05-11-2011, 09:11 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كيف تكسبين رضاء ربك بكسب مودة زوجك

ممممممممممممممممم... انا كان مضحوك عليه بقي ايام الخطوبه..
بصي يا مرمر في نقطه الاختبار الثامن...
فرضا الراجل تمام وعدي كل الاختبارات يبقي لازم تستحملي ظروفه وشغله...يعني مش لازم اول ما تعرفيه انك تعبانه انه يجي جرررررررررررررري..؟؟؟ ده هيبقي دلع زياده ( رايي الشخصي)

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 06-11-2011, 03:18 AM
الصورة الرمزية Eng/salwa
Eng/salwa Eng/salwa غير متواجد حالياً

من انا؟: ام لثلاثة رجال(خالد-عمرو-طارق) و مهندسة اتصالات
التخصص العملى: تدريس كمبيوتر
هواياتي: حفظ القرآن

Eng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mar mar مشاهدة المشاركة

انا بقي نفسي انصح بنات جيلي
اولا حافظي علي نفسك وعلي مشاعرك لان الزباله كتير اوي في الدنيا ولما هتقبلي اللي انتي هتجوزيه هتبقي مشاعرك بارده حفظي لي مشاعرك ونفسك
اوعي تصدقي كلمه بحبك كلمه بحبك دي يعني دبله في ايدك يعني دخل بيتك اما من براه كده يبقي مش بيحبك هو بيتسلي بيكي بس
ما تركبيش مع حد العربيه حتي لو كان مين وتعرفيه وعارفه انه محترم متركبيش برضوا
اول ما تتاكدي انه عايزك وخلاص دخل البيت وربطك بدبلتوا جانبك
ابداي اختباراتك
الاختبار الاول
حاولي تعصبيه شوفيه لما بيتعصب عصبيته بتوصل فين يعني لو متجوزين هينطق الطلاق علي طول ولا عاقل وبيعرف يمتص غضبوا
لو في وصت عصبيته وفي كل مره بيتعصب فيه يقولك خلاص انتي من سكه وانا من سكه يبقي ده مش بتاع عشره ولا بيت ده هيبقي سهل عليه كلمه طالق
الاختبار التاني
حطيه وسط بنات كتير وراقبي تصروفاته يعني عملي نفسك مش غيرانه عليه وسبيه علي راحته ويتصرف بطابعتوا مع البنات لو لقيتيه بيبص علي البنات يبقي انسان سافل ومش هيصونك وعينه زايغه ومش بتاع ربنا لو احترم وجودك واحترم نفسه وغض بصروا وسابك ومشي وقالك انامستنيكي براه يبقي انسان محترم
الاختبار التالت
اتعصبي انتي بقي اتعصبي علي اي حاجه واتنرفزي بس من غير تعليه صوت وشوفيه هيستحمل عصبيتك ولا لا
الاختبار الرابع
خلي ابوكي يعارضه في حاجه وشوفيه هيطلب منك انك تعصي ابوكي وتمشي علي كلامه ولا لا
لو طلب منك انك تكسري كلمه ابوكي يبقي ميستحقش حاجه
الاختبار الخامس
اقعدي انتي وهو لوحدكوا ولو حاول بس يعمل اي حاجه تنهي الخطوبه فورا لانه هيبقي قليل الادب ومش بيحبك ولا بيخاف عليكي لانه لو بيخاف عليكي مش هيعمل كده
الاختبار السادس
خدي بالك منه هل هوبخيل ولا لا
يعني بيجبلك حاجه وهو جي ومش لازم تكون حاجه كبير ان شالله شكولاته
لما بتخرجوا بيجبلك حاجه ان شالله حمص الشام
كده يعني
الاختبار السابع
اختبري رجولتوا ومدي غيرتوا حاولي تتدلعي وانتي بتردي علي اي حد لمجرد انك تثيري غرتوا لو راجل بارد مش هيغير عليكي ابدا وبالتالي مش هيحافظ عليكي لو انتي تقدري تتعايشي عيشي
لو غار بقي يبقي راجل دمه حامي وده احسن حاجه في الرجاله العرب
الاختبار الثامن
اعملي نفسك تعبانه لو هو بيحس هيجيلك تاني يوم او في ساعتها يبقي بيحبك وبيخاف عليكي وهيجيب معاه الحاجه اللي انتي بتحبيها
اما لو مش بيحس اصلا
يبقي لكي الله
كفايا كده علشان ده اللي انا فكراه
علي فكره في بنات بختلاف ازواجها بس اكيد الراجل اللي دمه حامي وبيغير علي اهل بيته وبيحبهم ويخاف عليهم وميستخسرش اي حاجه في اهل بيته احسن الرجال

حبيبتى مرمر عاوزة انبهك لحاجة مهمة قوى يا حبيبتى و بدون زعل
الحياة بين الرجل و زوجتة مش هتكون مثل الحياه بين توم و جيرى و بعدين يا حبيبتى مين الراجل حاليا فى الظروف اللى احنا فيها اللى هيتحمل الاختبارات دى كلها يا ماما ليه ان شاء الله ابسط حاجة هيقول بركة يا جامع مع السلامة لا تتخيلى ان الراجل عتده قوة تحمل مثل الست و الا ما كنش ربنا سبحانه و تعالى خلق المرأة بطبيعة فسيولوجية معينة لتحمل عبئ الحمل و الولاده
ليه مثلا بقة هل ممكن نقول المرأة تلد مرة و الرجل مرة حكمته سبحانه و تعالى خلق المرأة تتحمل اكثر و تتعقل اكثر و تحافظ على البيت اكثر
و مافيش انسان ما فيهوش عيب هل لو وجدتى فى خطيبك عيب او رسب فى اختبار من اختبارات مرمر يبقى كده باى باى

للحديث بقية

اللهم ياجامع الناس ليوم لا ريب فيه اجمع على ضآلتى

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
قديم 06-11-2011, 03:55 AM
الصورة الرمزية Eng/salwa

Eng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond repute

يا مرمر يا حبيبتى زماااااااان ايام الرخص ايامى و ايام والدتك كانوا العرسان كتييييييييييييير قوى و كنا ممكن نتدلل ومع ذلك كنا بنفكر بعقل و بدون تسرع يعنى والله والله انا كنت برفض فقط العرسان فى فترة الجامعة لان طبعا الدراسة فى كلية الهندسة كانت صعبة و انا كانت تقديراتى جيدجدا و امتياز وعاوزة اتعين معيدة يعنى مش عاوزة اشغل نفسى عن المذاكرة و اتقدم لى 17 عريس فى ال 5 سنوات لكلية هندسة و ارفض مش دلال و لا شايفة نفسى لا والله علشان مش عاوزة انشغل بحاجة غير المذاكرة
وعمو اتقدم لى قبل حفلة تخرج و تكريم المتفوقين الخاصة بى بحوالى شهرين
و صليت استخارة ووافقت
وعاوزة اقولك انا وجدت فى الكام شهر الخطوبة طباع فى الاول مش عجبانى
بس مش قلت لأ خلاص فركش و مش هكمل و ده من 22سنة
و شويه شويه تتقارب الطباع و تتآلف
انتى مش هتتجوزى واحد بالمقاس بالظبط و لا عيب فيه و لا نقص
ده على كدة ما كنش حد اتجوز خالص
و هل تضمنى انك انتى نفسك يا مر مر كل طباعك على هواه و بتعجبه
لو مسكنا واحده واحدة كل اختبار من ال8 و اتكلمنا عليه هنعمل محاضرة كاملة ,,,,,,,,,,, انا حسيت فى بداية الخطوبة ان عمو بخيل شوية تخيلى بقة لو كنت لم اكمل الخطوبة كنت مش هفوز برجل رائع مثله وفى صفاته الاخرى الجميلة و لو كان فبه شوية بخل صغيرين ليه ما تقوليش حرص على شقى السنين و تعبها و انه لا يخرج الفلوس بعشوائية او انى انا مسرفة زيادة عن اللزوم ولا اعمل حساب لبكرة
الياة و بناء اسرة مش سهل يا مرمر و السعادة الزوجية تستحق التنازل و التغاضى شوية

قديم 06-11-2011, 04:25 AM
الصورة الرمزية Eng/salwa

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mar mar مشاهدة المشاركة

انا بقي نفسي انصح بنات جيلي
اولا حافظي علي نفسك وعلي مشاعرك لان الزباله كتير اوي في الدنيا ولما هتقبلي اللي انتي هتجوزيه هتبقي مشاعرك بارده حفظي لي مشاعرك ونفسك عاوزة اقول لبنات جيل مرمر لا تاخذوا كل الكلام كده بدون تفكير طبعا حافظى على نفسك هذا اؤيده جداجدا
لازم البنت تحافظ على نفسها جدا و بلا تنازلات

اوعي تصدقي كلمه بحبك كلمه بحبك دي يعني دبله في ايدك يعني دخل بيتك اما من براه كده يبقي مش بيحبك هو بيتسلي بيكي بس
ما تركبيش مع حد العربيه حتي لو كان مين وتعرفيه وعارفه انه محترم متركبيش برضوا انا اصلا من انصار زواج الصالونات
المبنى على التفكير و الاقتناع و الاستخارة و لا احب اللف و الدوران
اول ما تتاكدي انه عايزك وخلاص دخل البيت وربطك بدبلتوا جانبك
ابداي اختباراتك الموضوع مش موضوع اختبارات و متحانات و الجو ده خالص ( الاختيار المبنى على اساس سليم مش هيسبب لك تعب كبير )
الاختبار الاول
حاولي تعصبيه شوفيه لما بيتعصب عصبيته بتوصل فين يعني لو متجوزين هينطق الطلاق علي طول ولا عاقل وبيعرف يمتص غضبوا ليه يا بنتى الافكار الشريرة دى (تعصبيه ليه)
لو في وصت عصبيته وفي كل مره بيتعصب فيه يقولك خلاص انتي من سكه وانا من سكه يبقي ده مش بتاع عشره ولا بيت ده هيبقي سهل عليه كلمه طالق وانتى متخيلة ان مش كل حياة زوجية ممكن تمر بازمات و مشاكل ممكن لا قدر الله يحصل فيها طلاق مرة مثلا هل كدة خلاص نفض الموضوع و ما فيش حل كل مشكلة و لها حلال والله و الله اعرف سيدات رمى زوجها عليها الطلا ق لسبب تافه و هى بمنتهى العقل اخذت ابنها فى حضنها ونامت للصباح و لم ترد على زوجها لما بقى هيموت و لم تخرج من باب بيتها و لم تحكى لاهلها وثانى يوم اتحلت المشكلة التافههة و هو لم ينطق بهذه الكلمة مرة اخرى و ندم اشد الندم و عرف ان معاه ملاك
و بقى مش عارف يعتذر لها ازاى لانها ست عاقلة
و عاشوا بعدها حياة طويلة و هنيئة

الاختبار التاني
حطيه وسط بنات كتير وراقبي تصروفاته يعني عملي نفسك مش غيرانه عليه وسبيه علي راحته ويتصرف بطابعتوا مع البنات لو لقيتيه بيبص علي البنات يبقي انسان سافل ومش هيصونك وعينه زايغه ومش بتاع ربنا لو احترم وجودك واحترم نفسه وغض بصروا وسابك ومشي وقالك انامستنيكي براه يبقي انسان محترم
حلوة قوى حطيه دى يا مرمر
الاختبار التالت
اتعصبي انتي بقي اتعصبي علي اي حاجه واتنرفزي بس من غير تعليه صوت وشوفيه هيستحمل عصبيتك ولا لا
ياسلام على الكيل بمكيالين يعنى حضرتك عاوزة تتنرفزى و هو لأ جميل كدا و اين المساواه بقة هههههه
الاختبار الرابع
خلي ابوكي يعارضه في حاجه وشوفيه هيطلب منك انك تعصي ابوكي وتمشي علي كلامه ولا لا
لو طلب منك انك تكسري كلمه ابوكي يبقي ميستحقش حاجه
يا حبيبتى بعد الزواج هو بابا و ماما وكل حاجة فى حياتك
هو سيكون اقرب منكى اليكى
الاختبار الخامس
اقعدي انتي وهو لوحدكوا ولو حاول بس يعمل اي حاجه تنهي الخطوبه فورا لانه هيبقي قليل الادب ومش بيحبك ولا بيخاف عليكي لانه لو بيخاف عليكي مش هيعمل كده فى دى عندك حق
ولا اخالفك الادب ادب بس كفاية قلم محترم و بلاش فسخ الخطوبة دلوقتى اديه فرصة تانيه
الاختبار السادس
خدي بالك منه هل هوبخيل ولا لا
يعني بيجبلك حاجه وهو جي ومش لازم تكون حاجه كبير ان شالله شكولاته
لما بتخرجوا بيجبلك حاجه ان شالله حمص الشام يا ستى ما تحبيكهاش و لو بخيل هبقى اقولك ازاى تعلميه الكرم بعد كده
كده يعني
الاختبار السابع
اختبري رجولتوا ومدي غيرتوا حاولي تتدلعي وانتي بتردي علي اي حد لمجرد انك تثيري غرتوا لو راجل بارد مش هيغير عليكي ابدا وبالتالي مش هيحافظ عليكي لو انتي تقدري تتعايشي عيشي
لو غار بقي يبقي راجل دمه حامي وده احسن حاجه في الرجاله العرب احنا قولنا قبل كده ان الغيرة بحدود
الاختبار الثامن
اعملي نفسك تعبانه لو هو بيحس هيجيلك تاني يوم او في ساعتها يبقي بيحبك وبيخاف عليكي وهيجيب معاه الحاجه اللي انتي بتحبيها
اما لو مش بيحس اصلا
يبقي لكي الله لألألألألأ الكلام ده بلاش ندوخ الراجل من اولها قدام فيه حاجات غصب عنه الغلبان هيتخض ( الولاده فى نص الليل و الفجر - الواد سخن قوى - الحقنى عملت حادثة بالعربيه - عندى مشاكل فى الشغل) يعنى هتبقى انتى و الزمن حرااااااااااااام:12EA6C~1 33:
كفايا كده علشان ده اللي انا فكراه
علي فكره في بنات بختلاف ازواجها بس اكيد الراجل اللي دمه حامي وبيغير علي اهل بيته وبيحبهم ويخاف عليهم وميستخسرش اي حاجه في اهل بيته احسن الرجال

و للحديث بقية

قديم 06-11-2011, 11:52 PM
الصورة الرمزية mar mar
mar mar mar mar غير متواجد حالياً

مشرفة العام و منتدى البنات
من انا؟: :)
التخصص العملى: سكرتيره تحرير اب تيم
هواياتي: الشعر والكتابه عموما

mar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond repute

برافوا
كلام حضرتك صح
بس انا عندي تعليق
في شباب من بتوع الايام دي يدخل البيت ويخطب لمجر التسليه
لمجرد انه يخرج ويدخل مع بنت وخلاص
فالتجارب دي تبينه اذا كان لعبي ولا داخل علي جد
انا مش بطلب انها تبقي قاسيه اوي عليه
ولكن تعرف طباعوا وشخصيتوا وسلبياتوا وايجابياتوا قبل ما الفاس تقع في الراس وتعيش حياتها تعيسه علشان هي اخدته عمياني
حضرتك قوليتي ان زمان كان العرسان كتير اوي وده صحيح بس دلوقتي علشان هما قليلين والقليل منهم اللي محترم ويعرف دينوا يبقي لازم تفحص وتمحص علشان تختار صح
الموصيبه يا ماما سلي ان اي راجل بيدخل يخطب فاكر انها هتكون خاتم في ايدوا ويحركها زي ما هو عايز
يعني اللي عايزها تتنقب يا الا مش هيخطبها (من رائي الشخصي النقاب لله يعني لو عملتوا مش علشان اتجوز علشان انا عايزه ارضي ربنا واتقرب ليه )
واللي عايز يلحق يشبك علشان يلحق معاد الطياره ( من وجهه نظري انت جاي تشتري جاكيت ولا فازه هتحطها في البيت دي انسانه وليها مشاعر ومن حقها انك تديها حقها مقولتش انك تسيب شغلك وتقعد جنبها بس علي الاقل شهر الاجازه تقضيه معاها هي هتعرفك ولا انت هتعرفها ازاي )
واللي عايز يقرا فتحه وبرضوا يسافر والبنت علشان قدرت ظروفوا هي واهلها وفقوا بس ادي وش الضيف ربطها جانبوا لا بيتصل الا كل اسبوعين مره ولا بيسال دخلت النت علشا تكلموا بقي يكلم اصحابوا وهي لا (من وجهه نظري انه كان عايز يربط بنت جانبه لحد مايرجع يشوف هيعمل فيها ايه علي اساس انها عربيه ملاكي مثلا )
اللي بقي كل شويا يقولها انا هقفل تليفوني ومش هتعرفيلي سكه لو عملتي الحاجه الفلانيه ( من جهه نظري نعم يعني يعني انا ابقي شرياك وانت سهل عليك تبيع ولو انت عايز تنصحني مالقتش طريقه احسن ما تحسسني انك مش طايقني واني راميه جتتي عليك او اني بايره مثلا )
وقيسي عندك بقي يا ماما سلوي انا ما قولتش ان الاختبارات دي هي المعيار وانها هي اللي هتحكم تسيبيه اول لا ولكن انا قولت هي طريقه لتعرف عليه ومعرفه ايه اللي هتعرفي تبلاعيه من السلبيات وايه اللي هتطرمخي عليه وايه اللي ممكن تعرفي تعدليه وايه اللي الازم تستحمليه وامرك الي الله
في بنات تقولك كلمه حضرتك قولتيها في الاول اقعد في بيت ابويا ولا جوازه نكد طول العمر
ودول بقي اللي مش عارفين يبلعوا ولا يطرمخوا ولا ستحملوا
هتقوليلي ممكن تسالي عليه في مكان سكنه
هقولك سالت واطقست وعرفت انه متدين ومابيفوتش صلاه في الجامع وتمام التمام وكلوا حلو
ده من السؤال ادخلي بيته بقي ممكن تلاقيه بيشتم في امه او بيعملها وحش او حطتها في بيت المسنين او مالوش اي شخصيه خالص واللي ماما تقل عليه حتي لو كان مايرضيش ربنا هو اللي يمشي
يعني اشكال ما يعلم بيها الا ربنا لان صوبعك مش زي بعضها والكويسين في وسط الوحشين قليلين من الاتنين البنات والصبيان

انا صوتي لخالد علي
http://www.youtube.com/watch?v=cPMgY...&feature=share