العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سيارات حواء

سيارات حواء MasrMotors Girls كل ما يهم المرأة عن عالم السيارات

قديم 03-11-2011, 11:32 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كيف تكسبين رضاء ربك بكسب مودة زوجك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng/salwa مشاهدة المشاركة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته يا دكتور
اشكرك جدا على ذوقك
و انا سعيدة بالمدام لانى الحمد لله ربنا هدانى و ارتديت النقاب منذ 4 سنوات ربنا يثبتا جميعا على الايمان
و بلا ش تثير غيرتها حرام
بارك الله فيها و فيك و رزقكم الذرية الصالحة و ستركم دنيا و آخرة
و على فكرة قل (منتقبة ) و لا تقل (منقبة ) و اسأل المدام عن الفرق

شرفت و نورت بمداخلتك
كنت اظن العكس.....
انا دائما اقول منقبه انما منتقبه كانها شيء مستحدث عليها ومن الممكن الاستغناء عنه...انما منقبه تكون صفه لها ..... لو حضرتك تقدري توضحيلي . يا ريت؟؟؟
او ممكن اسال خبير في اللغه العربيه...

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 03-11-2011, 11:40 PM
الصورة الرمزية Eng/salwa
Eng/salwa Eng/salwa غير متواجد حالياً

من انا؟: ام لثلاثة رجال(خالد-عمرو-طارق) و مهندسة اتصالات
التخصص العملى: تدريس كمبيوتر
هواياتي: حفظ القرآن

Eng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nktis مشاهدة المشاركة

كنت اظن العكس.....
انا دائما اقول منقبه انما منتقبه كانها شيء مستحدث عليها ومن الممكن الاستغناء عنه...انما منقبه تكون صفه لها ..... لو حضرتك تقدري توضحيلي . يا ريت؟؟؟
او ممكن اسال خبير في اللغه العربيه...

يقال على الثوب (منقب ) اى به ثقوب
أما انتقبت المسلمة أى ارتدت النقاب

اما ما اختلط عليك فربما يكون فى
(فيهن قاصرات الطرف عين)
(حور مقصورات فى الخيام )
و الاثنين فى سورة الرحمن و هما تفسير لحور العين ( اللهم اجعل لك زوجتك حور العين لك فى الجنه )

فان الاولى اقوى ( قاصرات الطرف ) اقوى من (مقصورات )

اللهم اجعل نساء المسلمين اجمل من حور العين لازواجهم يا رب

اللهم ياجامع الناس ليوم لا ريب فيه اجمع على ضآلتى

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
قديم 03-11-2011, 11:43 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute

جزاكم الله خيرااا ....
شكرااا علي الشرح والتوضيح...

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 04-11-2011, 03:03 PM
الصورة الرمزية nawwara
nawwara nawwara غير متواجد حالياً
التخصص العملى: خريجة أصول الدين - جامعة الأزهر - senior fitness trainer
هواياتي: الرياضة ، القراءة ، الأعمال الفنية

nawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond repute

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. أحم أحم
نصيحتى : 1- اهتمى بشكلك ومظهرك أمام زوجك (ألا تقع عيناه منك على قبيح) , الراجل بينزل الشارع بيشوف اشكال وألوان , والله انا نفسى لما باشوف واحدة كدا ولا كدا باقول فى نفسى الله يكون فى عون الرجال , وباقعد اتسائل بيتصرفوا ازاى لما بيشوفوا المناظر دى , الله يكون فى عونهم فعلا ..
المهم ضعى مظهرك فى اولى مهامك اليومية قبل حتى ما تقومى بتنظيف البيت او عمل اى شئ فى المنزل ..
2- إياكى والصوت العالى , كل الرجالة فى الدنيا اللى خلقها ربنا بيكرهوا الست اللى صوتها عالى ..
3- اتعاملى مع زوجك برومانسية وذوق عالى ورقة واحترام كمان وكلامى فى دى للرجالة ايضا اياكى وزوجك والالفاظ الوحشة او القاسية حتى لو هزار ده فضلا طبعا عن الهزار باليد (الضرب الهزار) ..
4- اهتمى دايما باللفتات الجميلة من وقت للتانى , يعنى مثلا لو روحتى مشوار وزوجك هايرجع قبلك , سيبيله رسالة لذيذة , هاتى له هدية رقيقة من فترة للتانية , كلمتين حلوين منك من وقت للتانى , كده يعنى ..
5- وأخيرا .. الطاعة ثم الطاعة ثم الطاعة , كل الرجالة بتحب الست المطيعة , لكن طبعا من غير ما تلغى شخصيتك , وإياكى والعناد , أوحش حاجة العناد ..
كفاية كده مش فى بالى حاجة تانى حتى الآن
قديم 04-11-2011, 07:45 PM
الصورة الرمزية Eng/salwa
Eng/salwa Eng/salwa غير متواجد حالياً

من انا؟: ام لثلاثة رجال(خالد-عمرو-طارق) و مهندسة اتصالات
التخصص العملى: تدريس كمبيوتر
هواياتي: حفظ القرآن

Eng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nawwara مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. أحم أحم
نصيحتى : 1- اهتمى بشكلك ومظهرك أمام زوجك (ألا تقع عيناه منك على قبيح) , الراجل بينزل الشارع بيشوف اشكال وألوان , والله انا نفسى لما باشوف واحدة كدا ولا كدا باقول فى نفسى الله يكون فى عون الرجال , وباقعد اتسائل بيتصرفوا ازاى لما بيشوفوا المناظر دى , الله يكون فى عونهم فعلا ..
المهم ضعى مظهرك فى اولى مهامك اليومية قبل حتى ما تقومى بتنظيف البيت او عمل اى شئ فى المنزل ..
2- إياكى والصوت العالى , كل الرجالة فى الدنيا اللى خلقها ربنا بيكرهوا الست اللى صوتها عالى ..
3- اتعاملى مع زوجك برومانسية وذوق عالى ورقة واحترام كمان وكلامى فى دى للرجالة ايضا اياكى وزوجك والالفاظ الوحشة او القاسية حتى لو هزار ده فضلا طبعا عن الهزار باليد (الضرب الهزار) ..
4- اهتمى دايما باللفتات الجميلة من وقت للتانى , يعنى مثلا لو روحتى مشوار وزوجك هايرجع قبلك , سيبيله رسالة لذيذة , هاتى له هدية رقيقة من فترة للتانية , كلمتين حلوين منك من وقت للتانى , كده يعنى ..
5- وأخيرا .. الطاعة ثم الطاعة ثم الطاعة , كل الرجالة بتحب الست المطيعة , لكن طبعا من غير ما تلغى شخصيتك , وإياكى والعناد , أوحش حاجة العناد ..
كفاية كده مش فى بالى حاجة تانى حتى الآن
ايه الحلاوة و الجمال ده كله يا نوارة
كلام متزن و عاقل يا بخت اللى مامته داعيه له رزقك الله الزوج الصالح انت و مرمر و كل بنوتات المنتدى يا رب
و احب اضيف على موضوع النظافة ( نظافة المظهر - نظافة المنزل) بعنى يا ستى نظفى منزلك و نظميه ثم اهتمى بمظهرك قبل حضورة بقليل الكلام مش لنوارة ده للبنات و الستات كلها بما فيهم انا طبعا مش الراجل يرجع من عمله هلكان يتخض من العفريت اللى فى البيت بالشعر المنكوش ورائحة البصل و الثوم و اللذى منه ده الغباء بعينه لانه بيشوف العجب بره وربنا يسترها على بناتنا يارب
و نظام البيت ايضا مهم للراحة النفسية ............المفروض انه يحس اول ما يضع المفتاح فى الباب انه داخل الجنه مش مغارة على بابا ..............الغريب انا ساعات ادخل بيت و يكون مستوى صاحبتى المادى حلو و لكن للاسف لا تجد كرسى فاضى ينفع تجلس عليه (حاجة غريبة) عل كل كرسى بلاوى هدوم ومنظفات و فردة كوتشى ومشابك غسيل .............و اشياء غريبة زى اللى فى فازاتك كده يا كورسير هاههاههاهاها
النقطة الجميله اللى قلتيها و كنت اشرت ليها انا سريعا قبل كدة هو العند و الصوت العالى
عيب قوى كدة انوثة الست بتهرب فورا بعد علو صوتها و يحل محلها راجل متنكر
و طبعا مش معقول الراجل يكوت متجوز راجل تانى فى البيت
اتقى الله يا ابنتى و يا اختى (قبل ان تحاسبوا )
واسمعى (وصية ام لابنتها عند الزواج )

منتظرة بقة مداخلاتكم و اسئلتكم علشان نتكلم فى وصية ونقط جديدة تكون غايبه عن ذهنى و بالتوفيق

اللهم ياجامع الناس ليوم لا ريب فيه اجمع على ضآلتى

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم