العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سيارات حواء

سيارات حواء MasrMotors Girls كل ما يهم المرأة عن عالم السيارات

قديم 20-11-2011, 08:51 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كيف تكسبين رضاء ربك بكسب مودة زوجك

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 03-12-2011, 04:34 PM
الصورة الرمزية mar mar
mar mar mar mar غير متواجد حالياً

مشرفة العام و منتدى البنات
من انا؟: :)
التخصص العملى: سكرتيره تحرير اب تيم
هواياتي: الشعر والكتابه عموما

mar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond repute

لما حماتك تبقي مش ساهله تصرفي ازاي
ولما ابنها يكون هو اللي علي الحجر تعملي ايه النبي ابقوا قولولي

انا صوتي لخالد علي
http://www.youtube.com/watch?v=cPMgY...&feature=share
قديم 03-12-2011, 08:23 PM
الصورة الرمزية محمد عبد النور
محمد عبد النور محمد عبد النور غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد عبد النور
التخصص العملى: كلية الطب

محمد عبد النور has a reputation beyond reputeمحمد عبد النور has a reputation beyond reputeمحمد عبد النور has a reputation beyond reputeمحمد عبد النور has a reputation beyond reputeمحمد عبد النور has a reputation beyond reputeمحمد عبد النور has a reputation beyond reputeمحمد عبد النور has a reputation beyond reputeمحمد عبد النور has a reputation beyond reputeمحمد عبد النور has a reputation beyond reputeمحمد عبد النور has a reputation beyond reputeمحمد عبد النور has a reputation beyond repute

الموضوع شيق جدا ومهم جدا احيي جميع من ساهم فى الموضوع

الاختيار

قال الرسول تنكح المرأة لاربع لمالها ولجمالها ولحسبها ونسبها ولدينها فاظفر بذات الدين تربت يداك

ويكأن الحديث المراد به اذا اجتمع فى المرأة أى من الثلاثة الاولى مع الدين فتزوج والرابعة لوحدها تكفى

ولم ينسى ولاة الامور فقال اذا جاءكم من ترضون دينه وخلقه فزوجوه الا تفعلوا تكن فتنة فى الارض وفساد عظيم

الزواج مبنى على بعض التنازلات من الطرفين لتسيير الامور الحياتية والا فان الحياة الزوجية ستتعرض لكثير من المآزق وهنا اتذكر حديث السفينة التى اصاب بعضهم اعلاها وبعضهم اسفلها

من اسباب الخلافات بين الزوجين
الفهم الخاطئ وتدخل الدخلاء وانا اسميهم العملاء لانهم يفسدون الحياة الزوجية واستجابة الطرفين لمثل هؤلاء

عدم طاعة الزوجة لزوجها والغياب التام لفقه الزواج واحكامه وبالتالى عدم معرفة الحقوق والواجبات فكثير من الرجال يرددون آية الرجال قوامون على النساء ولايدرون ماهى القوامة وفى اى شئ تكون ونسوا آية ولهن مثل الذى عليهن

ومن الاسباب المؤدية لتأخر سن الزواج والعنوسة
بشكل اساسى الحالة الاقتصادية السيئة للغاية فمن اين ياتى شاب بمهر الفتاة وسكن وهو بالكاد يملك قوت يومه

بالنسبة لتعليق قرأته ان نسبة الكويسين فى الجيل حوالى 25% ياريت لو صاحب التعليق يسمحلى اختلف معاه فى ان النسبة اكبر من كده ولكن السئ من يظهر دائما فهو امامنا فى كل مكان هدانا الله واياهم

لبس البنات .......... ليا وجهة نظر فى الموضوع ربنا امرنا (الجنسين) بغض البصر وامر النساء خاصة بان يدنين عليهن من جلابيبهن والجلابيب هى المنطقة تحت الرقبة فاذا غطتها المرأة كان الاولى ستر جميع بدنها ....... بالنسبالى هما يلبسوا زى ما هما عاوزين حتى ميلبوش مش مشكلتى عشان انا مش ببص عليهم بس ربنا يهديهم ويعرفوا انهم مش سلعة ويعرفوا كمان انهم حاجة غالية جدا بس للاسف مش مقتنعين

والبنات المحترمة دور عليهم فى البيوت مش فى الشوارع

......................... ......................... ......................... ......................... ...

وفى نهاية كلام اشكر المهندسة سلوى على كم المحاضرات العملية والمواقف الشخصية بهدف التعليم والافادة جزاكى الله خيرا

قديم 03-12-2011, 08:32 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mar mar مشاهدة المشاركة

لما حماتك تبقي مش ساهله تصرفي ازاي
ولما ابنها يكون هو اللي علي الحجر تعملي ايه النبي ابقوا قولولي
ههههههههههههههههههههههههه ههههه...
الكلام ده احنا بنضحك بيه بس يا مرمر انما في الحقيقه لالا..
عن نفسي حماتي طيبه جدااا معايا لدرجه ووالدتي علي طول الخد مع زوجتي ضدي...

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 04-12-2011, 01:48 PM
الصورة الرمزية mar mar
mar mar mar mar غير متواجد حالياً

مشرفة العام و منتدى البنات
من انا؟: :)
التخصص العملى: سكرتيره تحرير اب تيم
هواياتي: الشعر والكتابه عموما

mar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nktis مشاهدة المشاركة

ههههههههههههههههههههههههه ههههه...
الكلام ده احنا بنضحك بيه بس يا مرمر انما في الحقيقه لالا..
عن نفسي حماتي طيبه جدااا معايا لدرجه ووالدتي علي طول الخد مع زوجتي ضدي...

يارب استر

انا صوتي لخالد علي
http://www.youtube.com/watch?v=cPMgY...&feature=share