العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 05-03-2010, 09:05 PM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold
افتراضي رد: معنى الى مكتوب على المواتير زى V TEC CVVT VVT I

موضوع رائع جدا يا مان و الحقيقه بيدل علي دماغ عاليه اوي لصاحب الموضوع و عشان كدا عاوز ادردش معاك شويه
انا دلوقتي معايا لانسر 1300 2009 انا عارف ان المفروض كورولا تكنوروجيتها اعلي و بيقولو حات كورولا 1300 و متجبشي لانسر 1300 ولكن الطابع العملي بيقول غير كدا انا بعمل ريسس مع كورولا 1300 و(خليجي)1400 كمان و تلاقي موتور الكورولا سوري ينعر صوت ضغم كأني شايل الفلتر و انا لما بدوس الكيك دون الاقي الموتور يسرخ بمعني كلمه يسرخ بخرفشه و الزق في الكرسي و العربيه تسقط النقله و تطير و بفرق عن الكورولا بأكثر من عمودين نور و لو كنت كملت كان زماني فرقت بأكثر ممكن تقول لي الثبب و ملحوظه نفس الموضوع مع ال1600 منيول الكورولا اه بتجري بس الانسر لو ماشي براحه و رميت التاني و تست لاقي العربيه وطت من ورا اوي و تعلي من ادام و تطير عكس الكورولا الاقي الrbm نط ل5 فجئه و مشفشي جري
و ياريت تقول لي عن التكنوروجيا المستخدمه في الانسر و رايك فيها بالتفصيل مع العلم ان لانسر 1300 تصل للعزم الاقصي الي هو 112 نيوتن عند 4500 لفه و تولد 90 حصان عند 6000 لفه سوري بتقل عليك

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 06-03-2010, 01:01 AM
wsa wsa غير متواجد حالياً

wsa has a spectacular aura aboutwsa has a spectacular aura about

الله ينور عليك
هايل
قديم 06-03-2010, 01:10 AM
الصورة الرمزية د0تامر محمد
د0تامر محمد د0تامر محمد غير متواجد حالياً
من انا؟: طبيب بشرى -كاتب قصة وروائى
التخصص العملى: طبيب بشرى
هواياتي: الكتابه خاصه الادبيه -السيارات

د0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond repute

شكرا جزيلا على الموضوع وطريقة العرض المرتبة والبسيطة

قديم 13-03-2010, 03:58 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo akef مشاهدة المشاركة

موضوع رائع جدا يا مان و الحقيقه بيدل علي دماغ عاليه اوي لصاحب الموضوع و عشان كدا عاوز ادردش معاك شويه
انا دلوقتي معايا لانسر 1300 2009 انا عارف ان المفروض كورولا تكنوروجيتها اعلي و بيقولو حات كورولا 1300 و متجبشي لانسر 1300 ولكن الطابع العملي بيقول غير كدا انا بعمل ريسس مع كورولا 1300 و(خليجي)1400 كمان و تلاقي موتور الكورولا سوري ينعر صوت ضغم كأني شايل الفلتر و انا لما بدوس الكيك دون الاقي الموتور يسرخ بمعني كلمه يسرخ بخرفشه و الزق في الكرسي و العربيه تسقط النقله و تطير و بفرق عن الكورولا بأكثر من عمودين نور و لو كنت كملت كان زماني فرقت بأكثر ممكن تقول لي الثبب و ملحوظه نفس الموضوع مع ال1600 منيول الكورولا اه بتجري بس الانسر لو ماشي براحه و رميت التاني و تست لاقي العربيه وطت من ورا اوي و تعلي من ادام و تطير عكس الكورولا الاقي الrbm نط ل5 فجئه و مشفشي جري

بصراحة احسن طريقة للحكم ما بين عربيتين ان واحد بس يسوقهم هما الاتنين ورا بعض و يشوف حيوصل لمية فى وقت اد ايه ( طبعا حد قاعد ورا ماسك ستوب وتش و باصص على عداد السرعة ) و بكده نقدر نقول انهى عربية تسارعها افضل

و من ناحية السرعة القصوى فدى خطر بس اذا كان لا بد فسهل يتعرف على طريق ذى الصحراوى ( الحتت المجددة وقت الصبح بدرى ) و يتعرف اقصى سرعة لكل سيارة اد ايه و برضه جابتهم فى وقت اد ايه

و ياريت تقول لي عن التكنوروجيا المستخدمه في الانسر و رايك فيها بالتفصيل مع العلم ان لانسر 1300 تصل للعزم الاقصي الي هو 112 نيوتن عند 4500 لفه و تولد 90 حصان عند 6000 لفه سوري بتقل عليك

يا ريت تقول لى الحروف المكتوبة على الماتور و لو مش مكتوبة يبقى شوفها فى الكتالوج و قولى عليها
و فى النهاية احب اتاسف ليك على تاخرى فى الرد لكن غصب عنى ظروف شغلى كده
قديم 14-03-2010, 02:07 AM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

و فى النهاية احب اتاسف ليك على تاخرى فى الرد لكن غصب عنى ظروف شغلى كده
عن موضوع التسارع في طريقه اسهل و اننا نصور العداد و هي في التسارع و نشوف الفيديو فيه كام سنيه خدتهم العربيه عشان توصل لل100 و نفس الكلام في السرعه القصوي بس الافضل ان العربيتين يطلعو ادام بعض و يجرو دا هيكون واضح و افضل
ولله الموتور مش عليه غير كلمه متسوبيشي و الكتلوج مفهوش اي حاجه بتتكلم عن التكنولوجيا المستخدمه ولا اي حاجه نوع المحرك عمود كامات علوي مفرد ب4سلندرات علي التوالي غير كدا مش مكتوب حاجه الا موديل المحرك و هو 4g13 و اعتقد ده مش مهم؟؟
يا مان تحت امرك و مفيش مشكله و ربنا يوفقق في عملك

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ