العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > تكييف السيارة

تكييف السيارة ساحة مختصة فى تناول المواضيع الفنية الخاصة بأنظمة التكييف بالسيارة

قديم 15-07-2012, 02:33 AM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute
للاهمية الهواء دائما من خارج السيارة.

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،
ياخواني انا بعاني من مشكلة غريبة فعلا
الاول العربية ياريس موديل 2007 1300 مش 1500 سي سي
انا مستلم العربية من كام يوم بس من الشغل ياعني هيا عربية شغل مش عربية شخصية وعلشان كدة بتكون متهانة شوية ياعني رجلين كتير بتتغير عليها ومافيش مراعاة لآداب الاستخدام العادل فا بتلاقي الحاجة عمرها الافتراضي قل النص.
المهم خلينا في مشكلتنا.
انا اولا مقيم بالامارات والجو اليومين دول حاجة فظيعة ربنا مايوريكو ابدا ناااااااار
انا ماكنتش متوقع من التكييف انه يكون بالسوؤ دا لاكن نهارا بشر عرق طول اليوم وبليل التكييف بيسقع كويس المهم النهاردة لاحظت اني كل الروايح جايالي من الشارع وداخلة مع التكييف قفلت المروحة وفتحت الهواية وانا ماشي 120 لقيت اندفاع الهوا من فتحات التكييف ملحوظ قفلت الهواية ولسة اندفاع الهوا ثابت وعرفت ساعتها اني الهواية بتبقي مفتوحة علي طول علشان كدة الصبح بموت من الحر.
حاجة كمان زرار التكييف عبارة عت بكرتين واحدة فيها المروحة الهواية والبكرة التانية زرار الكومبريسور ودرجة الحرارة اكيد انتوا عارفين شكله او اي سيرش بسيط علي صور تيوتا ياريس علي النت هيقوم بالغرض، البكرة بتاعت المروحة والهواية مش بتنور مع نور الطابلوه مش عارف ليه هل دا ممكن يكون سبب العطل ولا مالوش علاقة ولا ايه لاني المروحة بتشتغل وعلي كل السرعات.
طيب لو مش دا سبب تعليق بوابة الهواية اقفل الهواية دي ازاي انشالله حتي بيدي واسيبها مقفولة بعد كدة على طول
وازاي اقدر اخلي البكرة المضلمة دي تنور

قديم 15-07-2012, 09:51 AM

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الهواء دائما من خارج السيارة.

هوا فيه إيه يا جماعة لحد الآن 43 مشاهدة ماحدش فكر يقول السلام عليكم.
يا إخوانا عيب كدة دا أنا بادئ الإستفسار بسلام ربنا رد السلام دا السلام لله.
عموما ربنا يوفقكو والمعنى الوحيد للي بيحصل دا اني الحمد لله المشكلة دي مش موجودة عند أي واحد فيكم ودا شيء يفرحني مايزعلنيش.

قديم 15-07-2012, 10:07 AM
الصورة الرمزية TiTo Sky
TiTo Sky TiTo Sky غير متواجد حالياً
من انا؟: واحد من الناس
التخصص العملى: طالب خدماوي
هواياتي: ركوب السيارات

TiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond repute

مش تقلق يادكتور

ان شاء اللة الخبراء يفيدوك

متابع مع حضرتك باهتمام

AHMED
قديم 15-07-2012, 11:12 AM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute

موضوع بوابة الهواية دي ممكن لو حد بيفهم يصلحالك من غير مايفك مسمار من الطابلوه بس انا مش عارف الصناعية اللي عندك شكلهم ايه وكمان عشان تغير اللمبة اللي مش بتولع في البكرة برضو لازم تفك وش التابلوه عشان توصل للمبة المحروقة دي

فانصحك تروح لاي مركز صيانة سمعتة كويسة عندك يعملولك الشغلتين

فى كل شارع فى بلادى صوت الحريه بينادى

Ashraf Kerima
قديم 15-07-2012, 01:08 PM

يااااااااه والله زمان يا ناس والله.
نورتوني ونورتوا الموضوع.
ميرسي قوي علي المساعدة ياباشا بس معلش انا لسة مافهمتش ياعني انتا كدة اعتبرت اني دي لمضة بس محروقة والعيب في بوابة الهواية. كويس.
ممكن اعرف ايه هوا ياعني العيب الي في بوابة الهواية دا وهيا شكلها ايه ومكانها فين وياريت صور الله يكرمك.
ولو تكمل جميلك عليا يبقي قولي اوصلها ازاي بنفسي بالنسبة لليارس الي معايا وكمان لعربية ٣٢٥ بي ام موديل ٩٤