العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > بيجو PEUGEOT

بيجو PEUGEOT بيجو PEUGEOT الفرنسية انشأت فى عام 1880 وهى من اقدم السيارات استخداما فى مصر وتمتلك حاليا شركة ستروين الفرنسية ايضا من اهم موديلاتها بيجو 307 و 307SW و 407 و 607

قديم 29-04-2011, 02:48 AM
دكتور ميدو دكتور ميدو غير متواجد حالياً

دكتور ميدو is on a distinguished road
افتراضي رد: سال وهتلاقى المتخصص الى هيجاوبك عن سوالك فى بيجــو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tornado732000 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ياباشمهندس وكل سنة وانت طيب كنت عايز أخد رأيك كمتخصص فى البيجو وبدون تحيز فى عربية 205 موديل 1986 gti 1900 سى سى وسقف بانوراما العربية دى ظروفها ايه وهتتعبنى ولا كويسة وأخبار توافر قطع غيارها ايه واعادة البيع بعد كده وتقريبا تعمل كام ارجو المساعدة علشان بجد انا محتار وأبص على ايه وأنا بفحصها ولو جيت بيها التوكيل لفحصها التوكيل مكانه فين وهتكلفنى كام للفحص وشكرا .....
السلام عليكم يا باش مهندس انا لسه مشترى بيجو 307 اس دبليو 2006 بس فيها شوية شغل انا اول مرة اشترى عربية بس اكتر حاجة مخوفانى ان الgear box بيدى alarm اللى انا اشترتها منه بيقول انها محتاجة بلف فتييس بس وهاتو من الحرفيين وبيقولى اوعى تروح التوكيل عشان هيدفعوك جامد عايز راى حضرتك فى المشكلة دى وكمان تكاليف الصيانة فى التوكيل عاملة ايه؟ معلش طولت عليك
قديم 29-04-2011, 10:16 PM
hisam2010 hisam2010 غير متواجد حالياً

hisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دكتور ميدو مشاهدة المشاركة

السلام عليكم يا باش مهندس انا لسه مشترى بيجو 307 اس دبليو 2006 بس فيها شوية شغل انا اول مرة اشترى عربية بس اكتر حاجة مخوفانى ان الgear box بيدى alarm اللى انا اشترتها منه بيقول انها محتاجة بلف فتييس بس وهاتو من الحرفيين وبيقولى اوعى تروح التوكيل عشان هيدفعوك جامد عايز راى حضرتك فى المشكلة دى وكمان تكاليف الصيانة فى التوكيل عاملة ايه؟ معلش طولت عليك
وعلـــيكم الســــلام ،،،
1- بالنسبة لمشكلة الفتيس بيتعملو صيانة ودى عبارة عن غيار زيت فتيس وعدد 2 بلف فتيس وبتكلف حوالى 2200 جنية وبلاش حد يلعبلك فى الفتيس.
2- بالنسبة لتكاليف الصيانة (غيار زيت محرك - فلتر زيت - طقم بوجيهات - فلتر بنزين - فلتر هواء) مع المراجعة على الانوار وتربيط عفشة مع المراجعة على السيارة بجهاز الكمبيوتر يعمل حوالى 1000 جنية.

م / هيثــــم دســـــوقي
01228646668
قديم 30-04-2011, 06:12 PM
LC71 LC71 غير متواجد حالياً

LC71 is on a distinguished road
طلب رد: سال وهتلاقى المتخصص الى هيجاوبك عن سوالك فى بيجــو

السلام عليكم،

هذه أول مشاركة فارجوا أن تتقبلوني معكم بهذ المنتدى الرائع.

معي سيارة مستعملة بيجو 406 أوتوماتيك
عندما أسير بها في الطريق و أدوس على دواسة البنزين تمشي طبيعي إلى أن تصل السرعة إلى حوالي 80 كم/ساعة و بعدها أي دوسة زيادة على البنزين تتسبب في أن لمبات التابلوه الخاصة بالجير تنور اللمبتين المكتوب عليهم حرفي (S) ،و (*) و أيضاً الشاشة يتكتب عليها عبارة:
Automatic Gear Fault
و السيارة تصبح تقيلة و عداد الrpm يرتفع غلى حوالي 3000 في حين قبل حدوث ذلك يكون حوالي 2000 لفة فقط.

و نفس هذا السيناريو يحدث عندما أطلع كوبري أو أي مطلع و اعتقد ان الشئ المشترك في كلا الحالتين هو أنني بكون باضغط على دواسة البنزين زيادة شوية، يعني مش بسبب السرعة اللي فوق التمانين .. لأ السبب فيما أظن أنه مع زيادة الضغط على البنزين يحدث هذا الخطأ:
Automatic Gear Fault

و لحل المشكلة أحتاج إني انقل الجير إلى حرف (N) ثم أطفي المحرك (حتى و انا ماشي بسرعة) ثم أشغل المحرك مرة أخرى، و عندها تختفي رسالة الخطأ:
Automatic Gear Fault
و تنطفئ لمبتي (S) ،و (*) الموجودتين أمامي بمكان الجير في التابلوه.

أرجو المساعدة في حل هذه المشكلة.

و تقبلوا مني شكري لكم على مجهودكم المميز.

التعديل الأخير تم بواسطة LC71 ; 30-04-2011 الساعة 06:18 PM
قديم 30-04-2011, 11:03 PM
hisam2010 hisam2010 غير متواجد حالياً

hisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة LC71 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم،

هذه أول مشاركة فارجوا أن تتقبلوني معكم بهذ المنتدى الرائع.

معي سيارة مستعملة بيجو 406 أوتوماتيك
عندما أسير بها في الطريق و أدوس على دواسة البنزين تمشي طبيعي إلى أن تصل السرعة إلى حوالي 80 كم/ساعة و بعدها أي دوسة زيادة على البنزين تتسبب في أن لمبات التابلوه الخاصة بالجير تنور اللمبتين المكتوب عليهم حرفي (S) ،و (*) و أيضاً الشاشة يتكتب عليها عبارة:
Automatic Gear Fault
و السيارة تصبح تقيلة و عداد الrpm يرتفع غلى حوالي 3000 في حين قبل حدوث ذلك يكون حوالي 2000 لفة فقط.

و نفس هذا السيناريو يحدث عندما أطلع كوبري أو أي مطلع و اعتقد ان الشئ المشترك في كلا الحالتين هو أنني بكون باضغط على دواسة البنزين زيادة شوية، يعني مش بسبب السرعة اللي فوق التمانين .. لأ السبب فيما أظن أنه مع زيادة الضغط على البنزين يحدث هذا الخطأ:
Automatic Gear Fault

و لحل المشكلة أحتاج إني انقل الجير إلى حرف (N) ثم أطفي المحرك (حتى و انا ماشي بسرعة) ثم أشغل المحرك مرة أخرى، و عندها تختفي رسالة الخطأ:
Automatic Gear Fault
و تنطفئ لمبتي (S) ،و (*) الموجودتين أمامي بمكان الجير في التابلوه.

أرجو المساعدة في حل هذه المشكلة.

و تقبلوا مني شكري لكم على مجهودكم المميز.
نورتنا ونتمنى استمرار مشاركتك معانا..........
بعد هذا الشرح المفصل،،،، واضح جدا ان فى مشكلة ما عندك فى الفتيس طبعا هتقولى ايه هى هرد واقولك لازم الأول أخش بجهاز الكمبيوتر بتاع بيجو واشوف الاعطال المسجلة فى كمبيوتر الفتيس وسعتها هقولك ايه المشكلة بالتحديد وأن شاء الله خير.

م / هيثــــم دســـــوقي
01228646668
قديم 30-04-2011, 11:28 PM
LC71 LC71 غير متواجد حالياً

LC71 is on a distinguished road

شكراً لك أخي الفاضل مهندس هيثم على ترحيبك الكريم، طيب أنا شايف بين الكراسي الأمامية عدد 3 زراير مكتوب عليها حروف تماماً مثل الحروف اللي في التابلوه أمامي و اللي بتنور وقت حدوث المشكلة، و هذه الأزرار الثلاثة مكتوب عليها بالترتيب
S
*
1
و بالضغط على الزرين (1)، و (*) عند حدوث المشكلة لا يحدث شئ لكن أظن بالضغط على الزر المكتوب بجواره (1) أرى تحرك في اللمبة التي في التابلوه فتشير إلى 1 ثم 2 ثم 3 و هكذا إن لم تخني الذاكرة، أي أنه بالضغط على الزر الجانبي الموجود بين الكراسي الأمامية و المكتوب عليه (1) و المذكور عاليه تتحرك اللمبة في التابلوه إلى (2)، و بالضغط مرة أخرى تتحرك لمبة التابلوه لرقم 3.

السيارة بها عدة أشياء تحتاج لتصليح زي السنتر لوك،و الإيرباجز، و الزجاج الكهرباء و لكن أكثر شئ مزعج هو عدم قدرتي أن أزيد السرعة عن 78-80 كيلومتر، و أنا في جدة فهل تنصح أوديها لواحد نصحوني أروح له هل أفعل ذلك و لا أدور على توكيل بيجو و أروح له، يعني هذا الشخص لديه جهاز فحص بالكمبيوتر أيضاً فهل يغني و يكفي هذا عن الذهاب لتوكيل تويوتا (مع إني مش عارف هو فين).
تقبل ودي و امتناني .