العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى

Hyundai هيونداى Hyundai General Discussion Forum هيونداى من انجح الشركات الكورية وازاد نجاحها وانتشارها بعد ان ضمت اليها شركة كيا الكورية ايضاً من اهم موديلاتها ( اكسيل - فيرنا - اكسنت - ماتريكس - النترا - سوناتا - جينسيس )

قديم 18-12-2008, 10:24 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute
افتراضي رد: صور تخيلية للسوناتا 2010 YF او I40

هيونداي بتلعبها صح .... السوق الامريكي مقفول و بالتالي تحاول تثبت نفسها في الخليج
عربيات للذوق الامريكي و بالتالي الخليجي ..... جي ام خلاص .... بتودع و دي فرصه هيونداي في الحصول على قطعه اكبر من السوق الخليجي ....
علشان كدا زي ما قال ا/احمد انور ....ان الخليجيين معجبين بشكلها .... وطبعا الشباب الخليجي بيحب العربيات الكبيره
وده مش معناه انها وحشه ... بالعكس انا شايفها حلوه ..... بس في احلى منها .... وده لسه تصور للشكل
ومش حقول حاجه تانيه
ماشي كدا يا عم احمد ..... حلو الكلام
قديم 19-12-2008, 12:16 AM
الصورة الرمزية Ahmed Anwer
Ahmed Anwer Ahmed Anwer غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Interior designer
هواياتي: Arts

Ahmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

انا حاسس انها خرجت عن الفئه بتاعتها بالمنظر دا
السوناتا طول عمرها عربيه عائليه كبيره زيها زي الكامري كده
انما كده اخدت فئه تانيه خالص
نزله السقف و تصميم الاجناب يوحي بانها كوبيه زي الباسات ال cc و المرسيدس ال cls
يبقي خرجت عن مفهومها الاصلي
هل دا ممكن يعجب من يقبل علي شرائها علي اساس انها سياره عائليه من الدرجه الاولي؟؟
لكن بلا شك سوف تجذب انماط جديده من المستهلكين الشباب

حازم باشا ما شاء الله ،، ptmnlo123per1106

انتا من الناس اللي بتفهم في العربيات بجد ،،،

فعلا في الموضوع الأصلي ،، كاتبين نفس كلامك

Codenamed YF, the next generation Hyundai Sonata sedan will receive a completely redesigned exterior. Gone will be boring exterior shape and replaced with a four-door coupe like body style.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam ram مشاهدة المشاركة

هيونداي بتلعبها صح .... السوق الامريكي مقفول و بالتالي تحاول تثبت نفسها في الخليج
عربيات للذوق الامريكي و بالتالي الخليجي ..... جي ام خلاص .... بتودع و دي فرصه هيونداي في الحصول على قطعه اكبر من السوق الخليجي ....
علشان كدا زي ما قال ا/احمد انور ....ان الخليجيين معجبين بشكلها .... وطبعا الشباب الخليجي بيحب العربيات الكبيره
وده مش معناه انها وحشه ... بالعكس انا شايفها حلوه ..... بس في احلى منها .... وده لسه تصور للشكل
ومش حقول حاجه تانيه
ماشي كدا يا عم احمد ..... حلو الكلام
علي فكرة بكل الاحوال المنافس الرئيسي لهيونداي هم الشركات اليابانية

و بيتنافسوا علي نفس الأسواق

و تقريبا في نفس الفئات و الفكر

و لكن هيونداي اكثر تفوقا طبعا في الاسواق النامية زي روسيا و الهند و ايران و الشرق الاوسط (الشام و وادي النيل )

لكن الشركات الامريكية كده كده خارج المنافسة من زمان

الاسواق الاوربية خارج دائرة المنافسة و لا تواجد اسيوي محترم يذكر هناك

هيونداي لن تطرح الجينسيس في اوروبا توفيرا لنفقات لا داعي لها اتعاظا من تجربة اللكزس الفاشلة في اوروبا

هيعملوا ايه يا صديقي مع الحيتان مرسيدس و بي ام و جاكوار و الفاروميو ،،،، الخ

علي فكرة في اكبر سوق خليجي ( السعودية ) حاليا هيونداي ثاني اكبر مبيعات بعد تويوتا

يعني الشركات الاسيوية وجهان لعملة واحدة

و السوناتا و الكامري و الاكورد عربيات بفكر امريكي خالص

بس تويوتا مفترية من نفس الفئة تعمل خمسين موديل

كامري - افالون - اوريون

قديم 19-12-2008, 12:42 AM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

انا قصدي ان السوق الامريكي مقفول امام العربيات كلها نتيجه الازمه العالميه و طبعا زي ما قلت عربيه زي دي ملهاش سوق في اوروبا ... و الاسواق الناميه حيبقى البيع محدود ده اذا عرفو يبيعو فيها حاجه الفتره الجايه
يبقى فاضل مين ... الخليج ... وبالتالي يدوهم عربيات على ذوقهم
فرصه هيونداي انها تاخد الحته اللي فاضله مكان امريكا في السوق الخليجي

بس على العموم
انا غلطان .... انا ايه اللي خلاني افتح بقي .... ما كنت قلت في الاول حلوه و قطمت .... رجعت شاركت تاني ليه ...
انا اللي استاهل .....مبحرمش ..... حقك عليا يا عم احمد ..... ptmnlo123per12