العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى

Hyundai هيونداى Hyundai General Discussion Forum هيونداى من انجح الشركات الكورية وازاد نجاحها وانتشارها بعد ان ضمت اليها شركة كيا الكورية ايضاً من اهم موديلاتها ( اكسيل - فيرنا - اكسنت - ماتريكس - النترا - سوناتا - جينسيس )

قديم 24-03-2011, 04:14 PM
الصورة الرمزية د.محمود صلاح
د.محمود صلاح د.محمود صلاح غير متواجد حالياً
من انا؟: تجارة
التخصص العملى: تجارى
هواياتي: سيارات

د.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant future
افتراضي رد: أسعار جميع موديلات هيونداي (( محدث باستمرار ))

سؤال ه محمود من فضلك

الجيتز بدات تخش دماغي لأن سعر الفيرنا اقترب منها جدا

هل هي 2011 ؟

وهل فعلا تم وقف انتاجها ؟

وهل بها كاسيت هيونداي الأصلي ولا متشال ومتركب غيره هنا في التوكيل ؟

وهل بها جنوط ؟

---------------------------------

شكراً جزيلاً
قديم 24-03-2011, 05:16 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

ارجو ان ردي المرة دي مكانش سطحي و اني اكون فكرت فيه
و ارجو ردك
قديم 24-03-2011, 05:54 PM
hatempilot hatempilot غير متواجد حالياً

hatempilot is on a distinguished road

يا ريت حد يقولنا أسعار قطع غيار ال RB
قديم 25-03-2011, 01:54 AM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmffor مشاهدة المشاركة

احبك
و احترم شخصك و احترم الدور الفاعل اللي حضرتك بتلعبه في الربط بين ادارة المبيعات في توكيل هيونداي و اعضاء المنتدى و اي مصري بيتصفح المنتدى حتى و ان لم يكن عضو
و اشكرك على النقل الفوري و الحصري لفاعليات التوكيل و قوائم الاسعار المحدثة باستمرار

دي كانت تحية واجبة

نتكلم تعليقا على تعليقك على كلامي

1- مسمى مصنعه محليا محدد في القانون بان المكون المحلي يزيد عن 50% يشمل التجهيزات الكهربية ( ضفيرة و اسلاك و خلافه ) و الهيكل المعدني بتشطيبه ( الصاج + العزل و الطلاء و التشكيل ) الشكمان بالكامل و الفرش الداخلي ( تنجيد و هيكل كراسي و ابواب و حشوات و فرش و سقف و ارضيات ) الزجاج بالكامل و في بعض الاحيان العناصر البلاستيكية زي التابلوه و المقابض و الاكر و الحوامل و اغضية الجنوط
يتبقى المكون المستورد العناصر الميكانيكية و الاليكترونية ( محرك + فتيس (غير شامل الفلاتر لانها تصنع محليا ) + حساسات + كمبيوتر + عدادات ) و احيانا الاطارات
كلامي صح و اللا غلط؟
نفترض ان المكون المحلي 50% فقط و المستورد يتم شراءه بالدولار و يمثل 50%
المستودر و هو 50% يتم استيراده بجمرك عناصر مكملة و يتم الحساب عنه بنسبة 10% جمارك فقط و قد تم الطرح انه تم تخفيضها مؤخرا الى 8% مقارنة بجمرك يصل الى 40% للسيارات المصنعة بالكامل في الخارج !!!
ضريبة المبيعات المفروضه تمثل 10% فقط مقارنة بحوالي 20% للسيارات المصنعة في الخارج بالكامل

ملاحظة بسيطة ان السيارة المستوردة يفرض عليها ما يقارب 60% ضريبة + جمارك
بينما السيارات المجمعة محليا (مش حقول مصنعة محليا علشان متزعلش ) يتم فرض لا يزيد عن 20% جمرك + ضريبة على 50% فقط من تكلفتها و 10% على 50% المشكله للمكون المحلي و هي ضريبة المبيعات
نفترض ان متوسط الرسوم الحكومية على السيارة المجمعة محليا يمثل 15% فقط من اجمالي تكلفة السيارة مقارنة ب 60% للسيارات المستوردة بالكامل

دي نقطة الرسوم

نقطة ارتفاع سعر الدولار : زي ما سيادتك شفت ان الدولار ارتفاعه يؤثر على ما لا يزيد عن 50% من اجمالي تكلفة السيارة المصنعة محليا يعني ببساطة شديدة لو ان السيارة تكلفتها 60 الف جنيه و الدولار سعرة زاد 10% بحالهم ده سيؤدي الى زيادة 5% فقط من اجمالي سعر السيارة و ليس 10% لان الدولار سعره يؤثر على 50% من تكلفة السيارة المصنعة محليا و ليس 100%

نقطة الموديل: من المعروف ان موديل السيارة عندما يتم طرح الموديل الاحدث منه ينخفض سعر السيارة بصورة كبيرة - فما بالنا من ان موديل الفيرنا المجمع محليا توقف انتاجه عالميا منذ 2003 اي منذ نحو 8 سنوات!!! ازاي سعرها مستمر في الارتفاع و ليس الانخفاض كما هو حاصل في جميع الاسواق العالمية المتقدمة و النامية و ازاي السيارة تقارن سعريا بسعر سيارات مستوردة بالكامل و احدث في الموديل!

واضح جدا استغلال غبور لسمعة الفيرنا في الاسواق و توافر قطع غيارها لتحقيق مكاسب خرافية غير مقبولة
و اعتقد ان ادارة المالية في شركة غبور هي الجهة الوحيدة القادره على اعطائنا تكلفة السيارة الواحدة تقدر بكام و ان كنت ارجح انها لا تزيد عن 45 الف جنيه مصري لان هذا المبلغ هو الطرح الاولي للسيارة في مشروع احلال التاكسي و تم رفعه الى 52 الف جنيه و لان سعر الفيرنا عندما تم طرحها في الاسواق الاوروبية منذ 8 سنوات كان متوسط سعرها شاملا على 20% ضرائب في اوروبا لم يتعدى ال 6 الاف يورو و ان السكودا فابيا ميني الان تباع في اوروبا بسعر يقل عن ال 8 الاف يورو للمستهلك شاملا ضريبة مبيعات 20% ايضا

السعر لما زاد من 62 الى 64 ثم 66 لم يتم رفع سعر الدولار و كانت الزيادات غير مبررة انما كانت لتقليص الحاجز بينها و بين النيو اكسنت لتشجيع الشراء للاخيرة
مستني رد الاستاذ مامو اللي حيفحمني

و للعلم انا عندي تفاصيل اكثر بمصادر اكثر بس مش عايز احشو الموضوع و احرق ورقي كله
انا في ايدي حاليا عرض اسعار لجميع سيارات هيونداي في اوروبا و الخليج شامله مصاريف الشحن و مكسب الوكيل و ضريبة 18% و ايضا ضمان شامل ل 5 سنوات و هو ضمان هيونداي في اوروبا
قديم 25-03-2011, 10:13 PM
diaa taha diaa taha غير متواجد حالياً

diaa taha is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmffor مشاهدة المشاركة

مستني رد الاستاذ مامو اللي حيفحمني

و للعلم انا عندي تفاصيل اكثر بمصادر اكثر بس مش عايز احشو الموضوع و احرق ورقي كله
انا في ايدي حاليا عرض اسعار لجميع سيارات هيونداي في اوروبا و الخليج شامله مصاريف الشحن و مكسب الوكيل و ضريبة 18% و ايضا ضمان شامل ل 5 سنوات و هو ضمان هيونداي في اوروبا
في انتظار الرد (المقنع)

مترو الانفاق للجميع
وخلي الدولار ينفع الوكلاء

الكلمات الدليلية
اسعار هيونداى, هيونداى, هيونداى غبور, غبور