العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 24-03-2010, 08:43 AM
مورو مورو غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مترجم

مورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to behold
افتراضي رد: عيوب الالنترا 2010

ملقوش فى الورد عيب قالولوا يا أحمر الخدين
قديم 24-03-2010, 08:55 AM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

معظم العيوب للاسف اللى ذكرت مع احترامى لجميع الاراء ليست بعيوب مطلقا يعنى هيونداى تعمل اية لو مصر فيها مطبات صناعية وعشوائية دى سيارة ملاكى مطلوب ان توفر راحة ركوب وليست دبابة هما ما يعرفوش ان الطرق عندنا زى الطرق الغير ممهدة ووعرة يعنى من الاساس دة مش عيب سيارة مطلقا ولا يمكن يكون مأخذ عليها من كل النواحى دة عيب رصف وخدمات عامة وبنية اساسية يعنى المطلوب استخدام سيارات دفع رباعى ذات خلوص مرتفع
دة من جهة من ناحية اخرى مفيش دلوقتى بس شىء اسمة سيارة كويسة ووحشة معظم السيارات تعتمد باعتمادية مرتفعة جدا بغض النظر عن اراءنا اكثر من السيارات القديمة كمان بعدة مرات لكن فعلا ممكن مستوى التشطيب مختلف ودة مش من الصانع لكن من المستورد ووكيل الماركة اللى مش بيحترم رغبة واحتياجات عملائة والمستهلك
لكن فى كل الاحوال السيارة الالنترا سيارة جيدة وذات اعتمادية رائعة واداء موثوق وبس خلاص انتهى الكلام ومع احترامى لكافة الاراء دى اسمها كلام غير موضوعى وفلسفة ولكم منى فائق الشكر والاحترام
قديم 24-03-2010, 09:01 AM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nmnmlover مشاهدة المشاركة

عندي مشكلة انو بيخرج منها رائحة كريحة جداااااااا كانه بانزين غير محرووق مع العلم ماشية 1000 كيلو و هذي الحالة من استلمت السيارة كانت ماشية 20 كيلو بس يعني زيروووو و ما اعرف شنو السبببب
ارجو اعطائي ارائكم
حبايبي
خالد
اهم شىء الاستخدام الجيد والحذر فى بداية تشغيل اى سيارة جديدة وتكون حريص ولا تحمل على دواسة البنزين ولا تتعدى سرعة المئة كيلو فى بدايات التشغيل
سبب الرائحة القوية هذا امر طبيعى فى اى سيارة جديدة لكن احذر كما قلت لك ان تفكر فى تجربة اداء سياراتك فى الكيلو مترات الالف الاولى من عمر السيارة
الاحتمال الثانى السيارة تحتاج الى ضبط اشعال او اى سبب اخر وهو مستبعد نصيحة الرجوع الى التوكيل المعتمد ومركز الصيانة تحديدا فى صيانة الالف كيلو ودمتم بود
قديم 26-03-2010, 08:11 PM
MAWRO72 MAWRO72 غير متواجد حالياً

MAWRO72 will become famous soon enough

ارجو الافادة من الاخوة الاعزاء اشتريت النترا 2010 اوتوماتيك وعملت 700 كيلو لحد دلوقتى الملاحظة الوحيدة بالنسبة لى هى الفرامل انا جربت عربية اخى كانت موديل 2007 مانيوال وكانت الفرامل بمجرد لمسة تتوقف السيارة فورا لدرجة انى كنت بخبط فى الدركسيون انما 2010 اوتوماتيك لازم ادوس سنة زيادة هى للامانة مش كبيرة بس كانت مفاجأة خصوصا انى كنت متعود على فرامل 2007 السؤال ده نتيجة ان العربية اوتوماتيك ففى جزء من الدواسة بيكون خاص بنقلات الفتيس يعنى بيعمل محل الدبرياج او ده عيب فى موديل 2010 او ده عيب فى سيارتى بالذات ارجو الافادة بارك الله فيكم
قديم 26-03-2010, 08:21 PM
Hoooba90 Hoooba90 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب فى كلية صيدلة
هواياتي: DJ/Producer

Hoooba90 is a splendid one to beholdHoooba90 is a splendid one to beholdHoooba90 is a splendid one to beholdHoooba90 is a splendid one to beholdHoooba90 is a splendid one to beholdHoooba90 is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MAWRO72 مشاهدة المشاركة

ارجو الافادة من الاخوة الاعزاء اشتريت النترا 2010 اوتوماتيك وعملت 700 كيلو لحد دلوقتى الملاحظة الوحيدة بالنسبة لى هى الفرامل انا جربت عربية اخى كانت موديل 2007 مانيوال وكانت الفرامل بمجرد لمسة تتوقف السيارة فورا لدرجة انى كنت بخبط فى الدركسيون انما 2010 اوتوماتيك لازم ادوس سنة زيادة هى للامانة مش كبيرة بس كانت مفاجأة خصوصا انى كنت متعود على فرامل 2007 السؤال ده نتيجة ان العربية اوتوماتيك ففى جزء من الدواسة بيكون خاص بنقلات الفتيس يعنى بيعمل محل الدبرياج او ده عيب فى موديل 2010 او ده عيب فى سيارتى بالذات ارجو الافادة بارك الله فيكم
هما الإتنين فيهم ABS ولا 2007 بتاعت أخوك بس ؟؟ ... إتأكد من النقطة دى ولو مافيش فرق بين العربيتين ممكن يكون عيب تيل فرامل ولا حاجة ( والله أعلم) و رد علينا ...

إرفع رأسك يا مصرى .... إحنا إللى حررنا بلدنا بأيدينا

My Fan Page ,Check and Share:
http://www.facebook.com/pages/E-kOr/289918907310?ref=ts