العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 04-12-2010, 05:13 AM
الصورة الرمزية lol64
lol64 lol64 غير متواجد حالياً

lol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عيوب الالنترا 2010

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hulck2000 مشاهدة المشاركة

انا امتلك النترا مانيوال موديل 2010. انا عامل بيها لغاية الان 25000كم .
العربيه زى الفل ولكن لى بعض الملاحظات على الأداء.
1-الغيار الاول ليس سلس وحاولت كتير لكن بلاحظ ان صوت الماتور بيعلى بالرغم من خبرتى فى القياده ,بعكس الفيرنا الاول بيكون سلس جدا .يعنى مش حينفع تريح الدبرياش تلاقى العربيه بدأت فى الحركه بسهوله ولكن تحتاج ضغطة بنزين.
2- لاحظت ان لمبة بيان فحص المحرك مبتنورش مع بدء ادارة الكونتاكت (check engine).وده فى عدة عربيات بمعنى انها غير موجوده وده مش منطقى.
3-يوجد حدفه بسيطه فى طارة الدريكسيون بالرغم من ضبط زوايا العجل يعنى محتاج فك الدركسيون وضبط البوش به ,وتلاقى نفسك محتاج تمسك الطاره على طول,وتلاقى الدركسيون بيرد بسرعه عند أخذ اى ملف.
4- نوعية الكاوتش غير جيده وتحسسك بأى تغير فى منسوب الطريق,والكاوتش له صوت مسموع.
5- بالنسبه للفرامل ادائها جيد جدا حتى من غير abs
6- ثبات العربيه على السرعات العاليه جيد وانا مش مع اللى خايف من الباور الكهرباء ,بالعكس ده ميزه كبيره.
7- انصح اللى بيحب السرعه انه يستخدم جنوط قياس 16بوصه,ويغبر مقاس الكاوتش لمقاس اعرض وحيلاقى الثبات وصل لدرجة الامتياز.
العربيه كمجمل اعتقد انها مميزه واعتماديه بشكل كبير ولكن يفضل الاتوماتيك لظروف الزحام الشديد.كما انصح جميع مالكى السياره بالقرص على الماتور من حين لاخر لضمان فاعلية الماتور وزيادة استجابته.
احييك على كلامك لانه صح وخصوصا موضوع الكاوتش الهانكوك المعفن اللى فيها ده بجد حاجه بشعه من غبور

قديم 07-12-2010, 05:11 PM
sherifsoufi sherifsoufi غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Telecommunications Engineer

sherifsoufi is on a distinguished road

الاحساس بابعاد العربية وانت جواها مش حلو
وده ممكن يخليك تحك العربية من غير ما تقصد
قديم 08-04-2011, 11:05 PM
maged said maged said غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: فنى شحن بحرى
هواياتي: منتدى هوايات

maged said is on a distinguished road

انا امامى عربيه النترا 2010 فبريكه بحاله الزيرو وعاوز اشتريها هى عادى مش اوتوماتيك ممكن حد يقولى رايه فيها ايه وسعرها يعمل كام دلوتى فى السوق وشاكر افضالكم جميعا
قديم 17-04-2011, 12:08 AM
الصورة الرمزية esam_said13
esam_said13 esam_said13 غير متواجد حالياً

esam_said13 is on a distinguished road

انا معايا بقالها أكتر من سنة عيبها الوحيد أنها واطية قوى وخصوصا لو الاربع ركاب موجيدين
قديم 23-08-2011, 01:15 PM
الصورة الرمزية PoweRPassioN
PoweRPassioN PoweRPassioN غير متواجد حالياً

PoweRPassioN has much to be proud ofPoweRPassioN has much to be proud ofPoweRPassioN has much to be proud ofPoweRPassioN has much to be proud ofPoweRPassioN has much to be proud ofPoweRPassioN has much to be proud ofPoweRPassioN has much to be proud ofPoweRPassioN has much to be proud ofPoweRPassioN has much to be proud ofPoweRPassioN has much to be proud of

شكرا على المعلومات القيمه

Dr.Ahmed AlSherif

هنا تتجسد معاني الارادة والعزيمة والاصرار والتحدي والامل