العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سفارى وطرق

سفارى وطرق اماكن تستحق الزيارة - سفارى - رحلات - طرق جديده او مختصره - طرق احذر منها

قديم 13-02-2010, 10:44 AM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: احترس من الخواجة تلاكـيـكو

المشكلة ياباشا ليه 60 كم/س ده ماينفعش انقلك من 100 السرعة الرسمى ل60 مرة واحدة غلط وانا معاك حاطيين مطبات فطبعي مش حجرى لان الطريق مليان كل 150 متر تقريبا مطب

وياباشا مطروح موسم دلواتى الجو حلو والناس عاوزة تسترزق وياعينى طول السنة مش لاقيين

وياباشا تعيش وتدفع كبر دماغك يعنى دايما بنسمع عن القانون القانون بس برضه فيه حاجة اسمها روح القانون الى بتظهر للظباط والمستشارون بس

قديم 13-02-2010, 11:16 AM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر بسيونى مشاهدة المشاركة

بنسمع عن القانون القانون بس برضه فيه حاجة اسمها روح القانون الى بتظهر للظباط والمستشارون بس

يعنى الظباط والمستشارين تظهر لهم روح القانون ! واحنا يطلع لنا شـمهورش ؟؟؟؟؟ ptmnlo123per1106

Dr. Bolbolan ptmnlo123per1127

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 13-02-2010, 11:19 AM
corsair
Guest

تسلم يا دكتور والله بجد مش عارف اقولك ايه لاني ناوي ان شاء الله اروحها الصيف ده بس انهي طريق افضل من حيث انه ميبقاش مكسر وقليل المطبات واقرب لمطروح
قديم 14-02-2010, 02:56 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

[quote=mido-spicy;134618]اولا حمد لله على السلامه وعلى فكرة مرور متروح كده من ساعه ما وصلهم اختراع العربيات بعد ما كانت الكارته ام حمار هى الوسيلة الرسمية فى البلد ودا لغايه من حوالى 10 سنين بس
بس على فكرة هما هناك بيحترموا المرور جدا
هنا طبعا الاشاره مقفولة او مفتوحه احنا بنعدى انما هما لو الاشارة مقفولة ومافيش حد معدى بيفضلوا واقفين لغايه ماتفتح
بس بينى وبينك دا الصح
المهم قوللى ايه اخبار مطروح فى الشتا ؟؟ انا من سنه 1985 وانا بروحها كل سنه بس عمرى ما جربت اروحها فى الشتا
ياريت تقولى جوها عامل ازاى وحركه الناس فى الشارع والحاجات دى يعنى؟
اولا واضح ان حضرتك فهمتنى غلط انا طلعت الرخص اول مرة قبل مطروح بحوالى 10 كيلو ثم دخلت على اللجنة فى مدخل البوابة ثم مسكونى رادار بعد البوابة بحوالى 500 متر يعنى معنى كده الرادار تقريبا ورا البوابة على طول والمرة التالتة كانت عند مدخل منطقة اسمها الريفيه انت مش هتعرفها طبعا لكن المدخل ده عليه صورة كبيرة لحسنى مبارك بعد موقف الاتوبيس قبل مزلقان السكة الحديد اللى يدخلك على شارع اسكندرية
ثانيا / هما لايعرفو نظام ولابيحترم حاجة انا عندى ارض هناك واعرف مطروح كويس واهلها الشهادة لله ناس محترمين جدا ومؤدبين لكن الاشارات وكده هما فاهمين ان الاشارة اللى فيها عداد بيعد دى فيها رادار وكمبيوتر بيصور وطبعا هنا الكاميرا دى مبتفرقش بين الكبير والصغير فملغية لكن هناك مفيش كبار الا فى الصيف
ثالثا /مطروح جوها دلوقت جميل والبلد فيها اهلها بس فشبه فاضية مش زحمة وان كنت لاحظت انها بقت زحمة عن الاول لانى مسافرتش هناك من 3 سنين لكن فى هيصة وناس رايحة وناس جاية ثم فى ياراجل حد يحط رادار بعد مدخل البلد ويصطاد الناس واصلا المطبات اللى كل 200 او 300 متر تحجم اى عربية متخليهاش تجرى
قديم 14-02-2010, 03:03 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

وياباشا تعيش وتدفع كبر دماغك يعنى دايما بنسمع عن القانون القانون بس برضه فيه حاجة اسمها روح القانون الى بتظهر للظباط والمستشارون بس

هههههه ضحكتنى على موضوع روح القانون انا قلت للظابط المرة التانية انا لسه ممسوك سرعة من 5 دقايق وانا بطلب تطبيق روح القانون مش نصه (لانى كنت سمعت مرة من ظابط صديقى فى المرور انهم لما بيلاقو واحد دافع مخالفة فى نفس اليوم بيسيبوه بعد ميلطعوه شوية رحمة بالناس)راح باصصلى ببرود وغلاسة مع بعض هتدفع والا ممعاكش وتسيبلنا الرخص وتاخدها من بلدكو