العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > متسوبيشى Mitsubishi

قديم 24-12-2008, 03:31 PM
waelelsheikh waelelsheikh غير متواجد حالياً
من انا؟: i'm a good man
التخصص العملى: manger
هواياتي: cars

waelelsheikh is on a distinguished road
افتراضي رد: اللانسر و حقيقتها

بصراحة موضوع السعر دة خصوصا هنا في مصر ملوش معيار ..و غالبا الى بيحددة تجار معارض العربيات بناء على انهم بيوجهو العميل لعربية معينة مش لانها كويسة لكن عشان مكسبهم فيها بيكون اكتر و كتير منهم بيستوردوها من الخليج و بيكسبوا فيها اكتر من اى عربية تانية . دة خلى الناس كلها تتوجه لشراء اللانسر مما ادى الى زيادة الطلب عليها و بالتالى زيادة سعرها . بس انا شايف انها عربية معقولة جدا في فئتها . بالمقارنة بالعربيات اليبانى التانية .
قديم 26-12-2008, 03:54 AM
mahmoud_mpc mahmoud_mpc غير متواجد حالياً

mahmoud_mpc is on a distinguished road

ارجوا من كاتب هذا الموضوع ان يكتب لنا عنوان المصدر الذي نقل عنه هذه البيانات عن اللانسر! اذا كانت
اللانسر كده والواحد طالع عينه عشان يكمل تمن المقدم بتاعها وهي بالمنظر ده؟ يبقى نشتري ايه مرسيدس؟؟
مع وافر احترامي لك ولرأيك والخلاف لا يفسد للود قضية
قديم 26-12-2008, 04:39 AM
mahmoud_mpc mahmoud_mpc غير متواجد حالياً

mahmoud_mpc is on a distinguished road

عند الحديث عن مقارنة بين اللانسر والالنترا!
يكفى يا جماعة ان اذكركم بشيء مهم جدا لأني بقالي فترة بدور على عربية لانسر قسط تكون موديل 2008 مش 2009 عشان تكون اقل في السعر ونحن اليوم 25/12 مفيش ولا واحده من اللانسر , بينما الالنترا حتى الان لم تبيع منتج 2008 ويقنعك التاجر بالالنترا وبانها ارخص من تمنها ب9 الاف جنيه, بينما اللانسر المعروض من شهر 10 هو 2009
قديم 26-12-2008, 07:09 AM
الصورة الرمزية ayman abdelrazek
ayman abdelrazek ayman abdelrazek غير متواجد حالياً
التخصص العملى: sales director

ayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond repute

من الأخر ياجماعة السيارة ناجحة فى مصر بكل المقاييس ..... وباعت اعداد رهيبة سواء وكيل او خليجى

لكن لو نظرنا للأمور بنظرة منطقية شوية هتلاقيها اقل السيارات اليابانية جودة بالمقارنة بمثيلاتها سواء تويوتا هوندا مازدا سوبارو او حتى النيسان (التيدا) مش الصنى اللى بتتجمع فى مصر...سواء التقفيل او جودة الخامات الخاصة بالمقصورة واللى يعارض يوقف اى سيارة من اللى تم ذكرها ويقارن ع الطبيعة هيلاقيها احسن من اللانسر بمراحل وده اللى بيدى البعض ايحاء انها مش يابانى.....
اما من حيث العفشة والاتزان والثبات فهى لا ترقى ايضا للموديلات المذكورة او هى اقلهم بالفعل اما من حيث القوة 122 حصان فده كلام ولا فى الاحلام لأن سيارات اقل من كده بكتير فى الهورس باور بتعديها بمراحل زى البيجو 307 والرينو الميجان وحتى الالنترا .

اما بالمقارنة بالاوروبى فهى بعيدة كل البعد عن المنافسة تمااااااااااااااااااما

وده عن تجربة شخصية لأنى سوقت اللانسر حوالى شهر وكانت بتاعة حمايا ولما ركبت الستروين c4حاسيت ان العربية وانا ماشى انها تحت امرى اما اللانسر انا اللى تحت امرها شغالة بدماغها وبس

لكن فى المجمل هى اكيد لا تقارن بأى سيارة كورى او صينى هى احسن طبعا

وكلامى على الشكل القديم اما الموديل الحديث 1500 سي سي فهو بالطبع شكله غير ولا يقارن بالشكل القديم وينافس بالفعل باقى الموديلات المذكورة...بجداااارة ولكن ايضا لا يفوز.

وده رأى الشخصى القابل للنقض طبعا والحاد كمانptmnlo123per144

أبو الفتوح رئيسأ

التعديل الأخير تم بواسطة ayman abdelrazek ; 26-12-2008 الساعة 07:16 AM
قديم 26-12-2008, 04:42 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayman abdelrazek مشاهدة المشاركة

من الأخر ياجماعة السيارة ناجحة فى مصر بكل المقاييس ..... وباعت اعداد رهيبة سواء وكيل او خليجى

لكن لو نظرنا للأمور بنظرة منطقية شوية هتلاقيها اقل السيارات اليابانية جودة بالمقارنة بمثيلاتها سواء تويوتا هوندا مازدا سوبارو او حتى النيسان (التيدا) مش الصنى اللى بتتجمع فى مصر...سواء التقفيل او جودة الخامات الخاصة بالمقصورة واللى يعارض يوقف اى سيارة من اللى تم ذكرها ويقارن ع الطبيعة هيلاقيها احسن من اللانسر بمراحل وده اللى بيدى البعض ايحاء انها مش يابانى.....
اما من حيث العفشة والاتزان والثبات فهى لا ترقى ايضا للموديلات المذكورة او هى اقلهم بالفعل اما من حيث القوة 122 حصان فده كلام ولا فى الاحلام لأن سيارات اقل من كده بكتير فى الهورس باور بتعديها بمراحل زى البيجو 307 والرينو الميجان وحتى الالنترا .

اما بالمقارنة بالاوروبى فهى بعيدة كل البعد عن المنافسة تمااااااااااااااااااما

وده عن تجربة شخصية لأنى سوقت اللانسر حوالى شهر وكانت بتاعة حمايا ولما ركبت الستروين c4حاسيت ان العربية وانا ماشى انها تحت امرى اما اللانسر انا اللى تحت امرها شغالة بدماغها وبس

لكن فى المجمل هى اكيد لا تقارن بأى سيارة كورى او صينى هى احسن طبعا

وكلامى على الشكل القديم اما الموديل الحديث 1500 سي سي فهو بالطبع شكله غير ولا يقارن بالشكل القديم وينافس بالفعل باقى الموديلات المذكورة...بجداااارة ولكن ايضا لا يفوز.

وده رأى الشخصى القابل للنقض طبعا والحاد كمانptmnlo123per144
انا معاك تماما في رأيك يا ايمن ....
ده نفس احساسي بالعربيه بالرغم اني مسوقتهاش .... لكن انا ركبت البومه و الكريستاله .... وغير اني معجب بشكل الكريستاله عن البومه .... حسيت كراكب (مش سائق ) ان الكريستاله انعم واشيك واريح ....
وده لا يقلل من البومه .... لأنها بتحقق القيمه مقابل السعر ...
وزي ما انت قلت لا تقارن بالتيدا او هوندا او مازدا او ...... لانهم اغلا وبالتالي قيمتهم (كجوده و مواصفات ) اعلا
لكن نقارنها باللي في نفس فئتها و سعرها ... صني - ياريس - النترا ....

الالنترا ركبتها كانت لسه زيرو ... و بالتالي صعب المقارنه ... العربيه بشوكها .... مع اني بميل لرأيك في النقطه دي ... (الياباني افضل من اللي بالي بالك ptmnlo123per1135 )

الصني عربيه كويسه ... وسوقتها زيرو.... ومشوفتش منها حاجه وحشه ... بس انا عندي ارتيكاريا من التقفيل المصري ... ptmnlo123per160
و الياريس سوقتها .... ممتازه .... وبرضو بنفس المبداء السعر مقابل القيمه