العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سفارى وطرق

سفارى وطرق اماكن تستحق الزيارة - سفارى - رحلات - طرق جديده او مختصره - طرق احذر منها

قديم 20-02-2010, 12:39 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز تروح اى محافظة او مكا ن داخل مصر

نسيت اقول ان الاسكندرية الجديدة غرب مدينة الاسكندرية بحوالى 40 كيلو فى طريق مطروح بين الكيلو 21 وابو تلات وللى جاى من القاهرة هتمشى صحراوى لحد العامرية وتركب كوبرى العامرية وتنزل منه تانى يمين مدخل ا لساحل الشمالى فى اخره الاسكندرية الجديدة واما القادم من اسكندرية ممكن نفس الطريق او طريق العجمى ثم ال21 ثم يسارا على مطروح هتمشى حوالى 15 كيلو تقريبا
قديم 20-02-2010, 12:47 AM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

ههههههههههههههه تصور انا نسيت اصلا انى كتبت الموضوع ده لانهم بيجيبو اخر 25 رد او موضوع ولازم نشوف طريقة للمنتدى بحيث الناس تعرف تتابع المواضيع وممكن الواحد يقعد يومين تلاتة ميدخلش فينسى الموضوع وانا شخصيا مش عارف اتابع موضوعك مع الاخ بتاع شركة التأمين لانه قال انه هيرد وانا مش لاقى الموضوع مكتوب فين اصلا ده اولا

دى حاجه سهله خالص ! اضغط على اسم الشخص اللى انت عاوز تشوف موضوعاته ! سيفتح لك ملفه الشخصى

ابحث عن احصائيات ! افتحها ! تجد مشاركاته لوحدها و موضوعاته لوحدها ! اضغط على اللى انت عايزه ينفتح

لك كل مشاركاته أو كل موضوعاته واختار بأه اللى انت عايزه !

ثانيا / اقصد من موضوعى ده طرق السفر وكيفيتها والاماكن الكبيره والمحافظات واشهر الاماكن فيها لان دى اللى تهم القارىء بصفة عامة لكن القرى هتهمه فى ايه لكن برضه هرد عى حسب معلوماتى وملاحاظاتى عن القرى لان معظم اللى قلتهم دول قرى وبصفتك رحالة زى حالاتى ممكن تقوللنا قرية بوليفيا تبقى فين ونبدأ باسم الله

1- بهجورة تابعة لمحافظة قنا واشهر من خرج منها للاسف الشاعر البهائى جورج بهجورى

متهيألى جورج البهجورى ده كان رسام فى مجلة صباح الخير و مهاجر فى فرنسـا !

2- مطاى ده احد مراكز المنيا ويبعد عن القاهرة تقريبا 190 كيلو بالقطار

3- ميت الغرقة دى غالبا دقهلية لكن فين مش عارف لانى لم اجد القرى اللى اساميها فيها مئات اللا فى الدقهليه

صح أول قريه فى طريق المنصوره المحله من ناحية المنصوره ! وأسموها كده لانحناء النيل عندها لذلك كانوا غرقى

المنصوره بيرميهم التيار هناك ! لكن دلوقت اسمها ميت الكرمـا !

4 - قلابشو ان كنت تقصد كلابشة اللى قبل اسوان بحوالى 20 كيلو فاسمها الصحيح كلابشة وهى قرية نوبية صغيرة

لآه - قلابشو بلد من أعمال بلقاس دقهليه و هى قريبه من البحر و منطقة انتاج بترول و غازات !

لكن موقعها جميل جدا ولو فى بلد تانية لتم تنميتها سياحيا وهناك رايت اعجب منظر ممكن تشوفه القطار يخترق الجبل والنيل معا يعنى لو معاك كاميرا وصورت القطار من الخلف ستج الجبل لازق فى القطار والنيل تحته مباشرة

5- وادى الجن والريسانة دول غالبا فى سيناء و دى انا مروحتهاش للاسف وهى المكان الوحيد فى مصر اللى لم اذهب اليه

وادى الجن موجود فى الصحراء الغربيه جنوب العلمين !

الريسـانه بلده أو قريه فى منتصف سيناء وقريبه من بلدة الحسنه !

6 - تمى ان كنت تقصد بيها قرية تمى الامديد فهى من قرى الشرقية وغالبا ان لم تخننى الذاكرة ة الزعيم المصرى احمد عرابى اللى للاسف رغم شجاعته لم تكن علاقته بربه جيدة ولذلك هزم فى التل الكبير رغم ان التاريخ يقول ان الشعب كان مستعدا لمساندته والالتفاف حوله حتى اخر رمق ولكن قبل المعركة مع الانجليز حضرت صلاة العصر فققال له الجنود نصلى جماعات متناوبة فقال مفيش صلاة وكلام من ده ومنعهم من الصلاة وهذا الكلام يتم التعتيم عليه حتى لاتهتز صورته كزعيم كبير وهو له تمثال كبير امام محطة قطار الزقازيق وعجبت لان كثير من الناس فى المحافظة ميعرفوش ده تمثال مين هيه بعينها !

7 - الاسكندرية الجديدة اعتقد تقصد 6 اكتوبر وده بعد الكيلو 21 وهناك اشهر منتجع سياحى بعد مارينا اسمه شاطىء النخيل ولو غير كده اوعدك هسال عليها وارد عليك لانى شبه كل يومين تلاتة فى اسكندرية ومطروح الفترة اللى فاتت دى

قلنا اسكندريه الجديده دى بلد فى دمياط و تقع جنوب شرق فارسكور و هى على حدود المنصوره !

اما المكانين التانيين فللاسف لا اعرفهم

بير النص هيه مش بلد لكن منطقه صحراويه بتروليه تقع بين مرسى مطروح وواحة سيوه !

بير لحفن دى فى ســـينا !

وكما قلت فالغرض من الموضوع الاماكن الاساسية اللى تذهب اليها الناس وليست الاماكن الفرعية وانا شخصيا كنت لا اعرف بطرة دى تبقى فين رغم انى لى احد اصدقائى منها ولا الشيخ جاد الحق شيخ الازهر السابق يرحمه الله منين حتى رايت صورة الشيخ فى مدخل البلد وانا مسافر من المنصورة لدمياط اللهم ارحمه رحمة واسعة اللهم آمين
مع تحياتى يا أخ خالد يا خليفه !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 20-02-2010, 01:13 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr. Bolbolan مشاهدة المشاركة

مع تحياتى يا أخ خالد يا خليفه !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122
والله انت ابن حلال انا كتبت اقتراح عن طريقة بحث اسهل عن الموضوعات و ده الرابط بتاعه
http://http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?p=137973#p ost137973
وبهجورى ده رسام كاريكاتير فعلا
واما الاسكندرية الجديدة دى بعد البحث والتحقيق وسؤال حبايبنا فى اسكندرية
اجمعو انها بين الكيلو 21 وابو تلات غرب اسكندرية طريق مطروح فدى جات منك اوت يادكتور
قديم 20-02-2010, 03:19 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة

على فكرة ياجماعة انا بقدم خدمة للاعضاء لو عايز يروح من مكان لمكان اوصف له الطريق مش بقول لكو اعملو لى امتحان وعقدونى ف عيشتى ههههههههه
قديم 20-02-2010, 04:15 AM
الصورة الرمزية MANO_War
MANO_War MANO_War غير متواجد حالياً

MANO_War is a glorious beacon of lightMANO_War is a glorious beacon of lightMANO_War is a glorious beacon of lightMANO_War is a glorious beacon of lightMANO_War is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالداعزالناس مشاهدة المشاركة

طيب فى مطعم مشهور جدا
كان قال عليه عادل امام فى احد افلامه (التجربه الدنماركيه)
والمطعم اسمه ((((( زيزو نتانه ))))
مكانه فين ؟
برجاء الرد _ وشكرا للجميع

شارع البنهاوى- باب الشعرية و أسمة زيزو فقط علشان متسئلش علية كدة