العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سفارى وطرق

سفارى وطرق اماكن تستحق الزيارة - سفارى - رحلات - طرق جديده او مختصره - طرق احذر منها

قديم 08-09-2010, 11:17 AM
الصورة الرمزية ابوشروق
ابوشروق ابوشروق غير متواجد حالياً

ابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز تروح اى محافظة او مكا ن داخل مصر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

من روكسى تمشى حتى ميدان المحكمة ثم يمينا حتى نادى الجلاء ثم يمينا فيسارا يوتيرن ثم يمينا فتجد نفسك عند موقف السوبر جيت بألماظة تكمل على طول حتى آخر الشارع فيمينا مسافة 300 متر ثم يو تيرن تمسك طريق السويس تمشى حتى يقابلك كوبرى تمر من تحته وتكمل فيقابلك كوبرى تانى تمر من جنبه ويقطع الطريق عليك كوبرى ثالث هو كوبرى الدائرى اطلع يمين من قبله لتركبه لتمسك الطريق الى القاهرة الجديدة وتكمل حتى مدخل طريق القطامية /العين السخنة وهو بعد كارفور ب 5 كيلو وتمشى فيه مسافة 120 كيلو حتى العين السخنة ثم الى الزعفرانة بمسافة 70 كيلو ثم الزعفرانة رأس غارب وهى مسافة حوالى 120 كيلو ثم رأس غارب الغردقة وهى مسافة حوالى 100 كيلو واجمالى المسافة حوالى 500 كيلو تقريبا وزمن الرحلة حوالى 5 ساعات
اما انسب مواعيد السفر فأنا شخصيا احب سفر الليل لقلة السيارات لكن سينا لا انصح بها ليلا ولو عربيتك اتوماتيك يفضل بالنهار
الف شكر على اهتمامك لاكن نسيت تنصحنى اعمل رست فين لان عربيتى على قدها ولازم على الاقل اعمل رست مره اومرتين تقلت عليك معلشوياريت اماكن الراداروموعيده
قديم 08-09-2010, 11:35 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

اهو للاسف دى العادة السيئة فيا طالما حطيت رجلى على دواسة البنزين مبشيلهاش الا فى المكان اللى انا رايح فيه مهما كانت مسافته وانا شخصيا سافرت بلدنا فى قبلى وهى تبعد نفس المسافة تقريبا (450 كيلو بالصحراوى الغربى) ولم استرح فى الطريق حتى وصلت
فاعذرنى فى مسألة الريست
قديم 08-09-2010, 11:38 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

فعلا الطريق الزراعي بقى نضيف وواسع خصوصا بعد ما عملوا اكتر من كوبري عليه
وزي ما وصفلك استاذ خالد الطريق من الاسكندرية للزقازيق هتمشي لغايه بنها تطلع اول كوبري يقابلك وتكمل وتطلع تاني كوبري هتلاقي اشار هبتقولك الزقازيق وهتلاقي مصانع توشيبا العربي قدامك على اليمين بعد حوالي 500 متر من نزله الكوبري انت مش هتكل لغايه عندها انت هتنزل الكوبري وتلف يمين 100 متر وهتلاقي الطريق تحت الكوبري تدخل فيه يمين اتجاه الزقازيق / منيا القمح
تمشي في الطريق ده هتلاقي قري مش حافظ اسمائها اخر حاجة في محاظفة القليوبية شبلنجة وكمين شبلنجة تعدي وتكمل العزيزية / منيا القمح تدخل منيا القمح هتلاقي بنزينة التعاون عند مفترق الطريق تخليها شمالك وتدخل الطريق لغايه كشري الزعيم ووتلاقي الطريق الرئيسي ماشي شمال تكمل معاه ومعلش الزحمة لغايه لما تخرج من منيا القمح تخرج من الطريق تكمل في طريقك عادي لغايه الزقازيق مرورا بالجديدة / الزنكلون لما تعدي خزانات البترول وبعدين قاعة حفلات مش عارف اسمها دلوقتي بيتغير كل سنة وبعدين بتلاقي الطريق ماشي يمين يا اما تدخل الزقازيق بعد اول يوترن قدام المطاحن وده طبعا لو داخل الزقازيق وهتلاقي شاارة بتقولك الجامعة / المحافظة
طبعا انت رايح بلبيس يبقى هتكمل الطريق بعد الملف من غير ما تعمل يوترن هتلاقي يافطة بتقولك القاهرة الصحراوي / اسماعيلية
تمشي على الطريق ده حوالي 5 كيلو هيتقاطع مع طريق تاني بتاع الزقازيق القاهرة وفيه سكة حديد تاخد الطريق ده يمين لغايه بلبيس
القرية نفسها معرفش طريقها
ممكن تتصل على قرايبك اللي هناك وتعرف منهم مكانها فين ويوصفولك الطريق او تقولي هيا في اي اتجاه في بلبيس واقولك تروح منين

2. نرجع لورا شوية في منيا القمح
فيه طريق من منيا لاقمح بلبيس مباشرة بس بيلف حوالين القرى بتاعت بلبيس ومنيا القمح هو مش سريع شوية لكنه معقول وفي نفس الوقت انت في الجزء ده مش هتمشي بسرعة لانك مش عارف طرقك ايه
برضة ممكن تسأل الناس اللي رايحلهم هل الطريق ده ينفع والا لأ
يبقى بعد لما تعدي كشرري الزعيم تسأل في الموقف هناك هتلاقي موقف شرق الدلتا وفيه خط المطريه/ منيا القمح / شبين وحافظين هما الحتت دي كلها
ولو العملية بايظة معااك خالص ابعتلي وانا اجيلك في اقرب نقطة نتفق عليها
ايه الجديد هنا غير كشرى الزعيم واانا قلت من الزقازيق يسأل طريق بلبيس فين
لان من قواعد الوصفة انها تكون سهلة ومختصرة بحيث يستوعبها بدون تفاصيل كتير
هو انا عارف اخلص منك فى ادب الرحلات لما هتطلعلى هنا ؟؟؟؟؟؟؟؟هههههههههههههه
قديم 08-09-2010, 12:09 PM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute

معلش يا عم خالد هو عايز اى حاجة ويقعد يقلبها فول وكشرى

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي
قديم 08-09-2010, 01:10 PM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

ربنا يسهل وظروفي تتحسن وانا اجي اكبس على نفسك في المحل ويمكناجي اشوف شقة جنبك واجيلك ارخم عليك كلي يوم واسيب شغلي واجي اشتغل معاك كمان علشان تبقى لازقة بغراء

مهو سعادتك لو كنت ركزت في كلام استاذ ابراهيم كويس كنت عرفت انه طلب الوصف بالتفصيل الممل علشان هو ميعرفش اي حاجة في اي حاجة وانا خوفا من الفتاوي الكتير اللي ممكن يقابلها قلتله يسأل فين

ثانيا كشري الزعيم ده اللي قلت عليه مش في الزقازيق في منيا القمح وقلت كمان ان فيه طريق من منيا القمح لبلبيس على طول لو الطحاوية قريبه من الطريق ده يبقى ده افضل بدل ما ياخد المسافة للزقازيق ويرجع يمشي طريق بلبيس ويدخل بلبيس وبالتالي بوفر عليه 30 كيلو ملهمش لازمة
زي ما حضرتك عملت كده لما قولتله يطلع الصحراوي وبعدين يرجع على الزراعي علشان يوفر ال 35 كيلو الزيادة

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون