العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سفارى وطرق

سفارى وطرق اماكن تستحق الزيارة - سفارى - رحلات - طرق جديده او مختصره - طرق احذر منها

قديم 08-09-2010, 08:07 AM
hatem_taia hatem_taia غير متواجد حالياً

hatem_taia is on a distinguished road
افتراضي رد: عايز تروح اى محافظة او مكا ن داخل مصر

عايز اروح بنها من مدينة نصر و يا ريت الطريق بالتفصيل و المسافة مع الشكر
قديم 08-09-2010, 09:45 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

انت مقلتش فين فى مدينة نصر لكن ماشى
هنعتبرك فى الحى السابع او السادس هتمشى حتى ذاكر حسين ثم تمشى ذاكر حسين حتى آخره زهراء مدينة نصر ستجد ميدان لف الصينية شمال ثم يمينا دخلت الطريق الدائرى امشى على طول سيقابلك نفق انزله كمل على طول حتى يقابلك كمين المرج كمل بعده وعينك على اليفط ستجد يافطة تقول اسكندرية الزراعى 1 كيلو عند هذه اليافطة ظبط نفسك وامسك اليمين لان فى رصيف طويل مسافته حوالى 300 متر لو عديته مش هتعرف تنزل عند الفتحة انزل يمين ثم لايمين ولاشمال حتى يقابلك كوبرى بنها العلوى انزل تحته ولاتعبر السكة الحديد وادخل شمال ان كنت متجه الى المنشية او العادلى او المحطة
واعبر السكة الحديد وادخل شمال ثم يمين ان كنت ذاهبا الى مناطق المستشفى او مستشفى الايمان او الاشارة او كفر الجزار
ان كنت فى الماظة او ارض الجولف فانك ستسير حتى دار الاشارة ثم تأخذ بدايةطريق السويس وتمشى كأنك متجها الى مدينة بدر او السويس سيقابلك كوبرى بعرض الشارع تمشى من تحته ثم كوبرى لايزال البناء فيه مستمرا امشى من جنبه ثم يقابلك كوبرى الدائرى بعرض الشارع امشى من تحته ثم يمينا لتطلع عليه ثم نفس الوصف السابق
المسافة حوالى 70 كيلو تقريبا
قديم 08-09-2010, 10:32 AM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

انا اسف للتاخر فى الرد لكن ده بسبب ان الموضوع قديم وانا نسيته
عموما
افضل طريق من الزقازيق للمعادى بعيدا عن الزحام والسالك علشان ممكن تسمع فتاوى كتير
الزقازيق / منيا القمح / بنها / ثم يسارا حتى قليوب / ثم الطريق الدائرى يمينا حتى محور المريوطية الجديد هتنزل جوه المعادى يابطل
وتيجى بالسلامة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة إبراهيم عثمان مشاهدة المشاركة

جزاك الله خيرًا

بس أنا قصدى أفضل طريق للزقازيق من المعادى

ولو فيه رخامة ياريت التفاصيل

أنا متهيألى هاخد نفس طريق ميت غمر اللى هو انى انزل من كوبرى بنها وكأنى رايح المنصورة

بس سمعت انها من طريق الاسماعيلية اقرب واحسن

ياريت حضرتك تفيدنى

هل هو ده الطريق اللى حضرتك وصفته بس بالعكس ولا لأ؟

هههههههههههههه مهو نفس الطريق بس بالعكس تسأل على طلعة الدائرى وتطلعه وتمشى عليه حتى منزل شبرا الخيمة وقبل المنزل هتلاقى يفط على اليمين من قبلها ب2 كيلو بتقول لك منزل شبرا 2 كيلو الزم اليمين اول متقرا يافطة بتقول منزل شبرا 1 كيلو الزم اليمين تمسك اليمين على طووووول لان فى رصيف طويييييييل معمول ولو عديته هتنزل المنزل اللى بعده وانت نازل من المنزل متكملش على طول تكسر شمال فى النفق واول متطلع من النفق هتلاقى نفسك مسكت الزراعى طوالى حتى بنها وبعد كوبرى الشموت هيقابلك كوبرى كبير وعالى متطلعوش تنزل من تحته وتكسر يمين عند التقاطع وقبل المزلقان متعديش المزلقان بتاع السكة الحديد وتمشى طوالى هيكون القطار على شمالك حوالى 45 كيلو حتى الزقازيق مارا بشبلنجة ومنيا القمح والزنكلون والعزيزية ثم الزقازيق وتوصل برضه بالسلامة

اولا ميت غمر الزقازيق حوالى 35 كيلو ثم ميت غمر حتى الدائرى 84 كيلو باجمالى 119 كيلو متر
لكن الزقازيق بنها الدائرى 81 كيلو وهو الاقرب
اما الزقازيق الاسماعيليه الدائرى 169 كيلو ثم 13 كيلو حتى توصل تقاطع الدائرى مع الزراعى
وبالتالى الوصفة الاسهل اللى قلتها لك

لا معلش
عندددددددك
هنا واستوووووووووووووووب
الزقازيق القاهرة دي بتاعتي 10 سنين رايح جااااااااااااااااااااي

طبعا اسف على الرد متأخر لكني اول مرة اشوف الموضوع
لكن استاذ ابراهيم لو لسه مروحتش او هتروح في المستقبل تاني اقولك اقصر الطرق

1. حضرتك هتطرع الدائري من بعد صقر قريش اتجاه مدينة السلام او المطار وتخرج من الدائري في نقطة من اتنين اما طريق مصر اسماعيلية واما نزلة السلام
2. لو خرجت من طريق مصر اسماعيلية هتمشي اتجاه اسماعيلية لغايه مدينة العبور وتدخل العبور على محور مبارك لغااااااااااااااااايه اخره هتلاقي الكارتة على طريق بلبيس تدفع الكارته وتخرج يمين على بلبيس تمشي الطريق 15 او 20 كيلو لغايه الكارتة التانية وتخرج هتلاقي ميدان الطيارة يمين تدخل العاشر من رمضان ودش مش عاوزها حضرتك يبقى تلف حوالين الطيارة وتكمل الطريق بلبيس/ بردين / العصلوجي/ الزقازيق تقريب من الكارتة التانية للزقازيق نص ساعه ومسافة 30 او 35 كيلو اتجاهات

اتجاهات الزقازيق بقى لو عاوز اول البلد او شارع فاروق او وادي النيل او الزراعة هتدخل يمين بعد المرور ، لو عاوز وسط البلد والمحافظة يبقى تكمل على طول وتعدي المزلقان وتمشي كيلو واحد هتلاقي نفق تعديه وترجع 200 متر هتلاقي شارع يدخلك على المحافظة
الطريق من موقف العاشر او نزلة طريق اسماعيلية تقريبا 60 كيلو اما 169 كيلو اللي قال عليها استاذ خالد ده لأنه افتكر انك هتروح اسماعيلية ومن هناك ترجع الزقازيق وكمان فيه لفة تانيةاطول مننفس الطريق بدل ما تدخل من العبور تكمل لغايه العاشر وتدخل الطريق من عند تقاطع كوبري طريق الروبيكي مع مصر اسماعيلية الطريق ده يعمل تقريبا 100 كيلو يعني اطول ب 40 كيلو من التاني ووده تستخدمة لو انت في الشروق وجاي الزقازيق تبقى المسافة 60 كيلو تقريبا

3. نرجع لورا شوية انا عارف انك نسيت لكن حاول تركز
لو انت منزلتش نزلة طرق اسماعيلية بتنزل من الدائري من مخرج مدينة السلام وتاخد الشارع لاخره وتلف يمين اول يو ترن وترجع تاني وتفضل ماشي السلام شمالك والنهضة يمينك لغايه لما توصل الكارتة الأولى على طريق بلبيس تعديها وتكمل الطريق زي طريق العبور لكن الكارتة دي قبل العبور ب 10 كيلو تقريبا وكمل الطريق زي الوصفة الأولى

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 08-09-2010, 10:50 AM
الصورة الرمزية sad-bird

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عدنا للسؤال عن الطريق مرة أخرى

بس المرة دى عايز أعرف الطريق إلى قرية الطحاوية - بلبيس - الشرقية

الكلام ده لو من الإسكندرية ( أو الكيلو 21 )

علمًا بأنى عمرى ماروحت الشرقية

حبيبى ياعم ابراهيم
قرى مش هقدر ادلك لكن مراكز ومدن دى بسيطة ان شاء الله
ومن الكيلو 21 اسكندرية بعد م تقول دعاء الركوب والاذكار وتتوكل على الله
هتلاقى عامود كبير ضخم فى وسط ميدان ال21 تخليه على شمالك وتاخد فى وشك على طول لايمين ولاشمال حتى تصل الى الطريق الصحراوى القاهرة /اسكندرية ثم يمينا فيسارا مع اول يوتيرن وتعود الى الاسكندريه حتى كوبرى محرم بك وتنزل من تحته يمين على الطريق الزراعى (انا عارف ان للزراعى مدخل من الصحراوى بس هتمشى 35 كيلو ملهومش لازمة كده احسن)
المهم
مسكت الزراعى تكمل الى بنها تطلع كوبرى بنها هتلاقى يافطة بتقول مدخل الزقازيق تروح داخل يمين فى يمين وتكمل لحد الزقازيق ثم ستسأل على مدخل بلبيس من هناك لانى مدخلتوش من الزقازيق فمش عارفة
فى طريقة تانية
انك بعد م توصل الصحراوى تكمل فيه كأنك رايح على القاهرة وتمشى لحد مدينة السادات واول متشوف السجن على شمالك تدخل اول يو تيرن ثم يمينا مع سور السجن طوالى لايمين ولاشمال هتلاقى حتة هيصة كده اسمها كفر داود تكمل وتركب الكوبرى هيلف شمال ثم يمين وتكمل على طول لحد م تلاقى كمين تكسر شمال انت الان داخل على شبين الكوم هتمشى حوالى 20 كيلو تصل شبين الكوم ثم 13 كيلو الى الطريق الزراعى ستجد نفسك عن قويسنا
بس بصراحة الاول افضل لانه فيه حوالى 55 كيلو مقرفين من السادات حتى شبين الكوم
وتيجى بالسلامة ان شاء الله

جزاك الله خيرًا ياخالد باشا

إن شاء الله آخد الزراعى

أنا بقالى كتير مامشيتش عليه بس سمعت انه بقى كويس حتى اسمع ان فى ناس بتفضله عن الصحراوى

فعلا الطريق الزراعي بقى نضيف وواسع خصوصا بعد ما عملوا اكتر من كوبري عليه
وزي ما وصفلك استاذ خالد الطريق من الاسكندرية للزقازيق هتمشي لغايه بنها تطلع اول كوبري يقابلك وتكمل وتطلع تاني كوبري هتلاقي اشار هبتقولك الزقازيق وهتلاقي مصانع توشيبا العربي قدامك على اليمين بعد حوالي 500 متر من نزله الكوبري انت مش هتكل لغايه عندها انت هتنزل الكوبري وتلف يمين 100 متر وهتلاقي الطريق تحت الكوبري تدخل فيه يمين اتجاه الزقازيق / منيا القمح
تمشي في الطريق ده هتلاقي قري مش حافظ اسمائها اخر حاجة في محاظفة القليوبية شبلنجة وكمين شبلنجة تعدي وتكمل العزيزية / منيا القمح تدخل منيا القمح هتلاقي بنزينة التعاون عند مفترق الطريق تخليها شمالك وتدخل الطريق لغايه كشري الزعيم ووتلاقي الطريق الرئيسي ماشي شمال تكمل معاه ومعلش الزحمة لغايه لما تخرج من منيا القمح تخرج من الطريق تكمل في طريقك عادي لغايه الزقازيق مرورا بالجديدة / الزنكلون لما تعدي خزانات البترول وبعدين قاعة حفلات مش عارف اسمها دلوقتي بيتغير كل سنة وبعدين بتلاقي الطريق ماشي يمين يا اما تدخل الزقازيق بعد اول يوترن قدام المطاحن وده طبعا لو داخل الزقازيق وهتلاقي شاارة بتقولك الجامعة / المحافظة
طبعا انت رايح بلبيس يبقى هتكمل الطريق بعد الملف من غير ما تعمل يوترن هتلاقي يافطة بتقولك القاهرة الصحراوي / اسماعيلية
تمشي على الطريق ده حوالي 5 كيلو هيتقاطع مع طريق تاني بتاع الزقازيق القاهرة وفيه سكة حديد تاخد الطريق ده يمين لغايه بلبيس
القرية نفسها معرفش طريقها
ممكن تتصل على قرايبك اللي هناك وتعرف منهم مكانها فين ويوصفولك الطريق او تقولي هيا في اي اتجاه في بلبيس واقولك تروح منين

2. نرجع لورا شوية في منيا القمح
فيه طريق من منيا لاقمح بلبيس مباشرة بس بيلف حوالين القرى بتاعت بلبيس ومنيا القمح هو مش سريع شوية لكنه معقول وفي نفس الوقت انت في الجزء ده مش هتمشي بسرعة لانك مش عارف طرقك ايه
برضة ممكن تسأل الناس اللي رايحلهم هل الطريق ده ينفع والا لأ
يبقى بعد لما تعدي كشرري الزعيم تسأل في الموقف هناك هتلاقي موقف شرق الدلتا وفيه خط المطريه/ منيا القمح / شبين وحافظين هما الحتت دي كلها
ولو العملية بايظة معااك خالص ابعتلي وانا اجيلك في اقرب نقطة نتفق عليها

قديم 08-09-2010, 10:54 AM
الصورة الرمزية sad-bird

بالنسبة لوصفة الزقازيق المعادي على الصحراوي
طريق بلبيس القاهرة واسع وسريع وبيشجع على الجري
بس اوعي تعملها
علشان فيه رادار وبيستخبي في اماكن غرييييييييييييييييبة

الرادار بيشتغل من 7.30 صباحا حتى 5 أو 6 مساءا
طبعا المواعيد بتختلف في الصيف والشتا
لكن 7.30 يعني 7.30 بيتنصب مرة يبقى قبل العبور مره بعدها مره عند المعهد مرة عند جونسون مرة عند الصاعقة
فلو رايح في المواعيد دي بلاش تجري او شوف الميكروباصات بتمشي ازاي وامشي زيها