العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات > ريفيوهات

ريفيوهات ساحة لعقد المقارنات وكذلك مراجعة رفيوهات (تقارير) السيارات واختبارات التصادم

قديم 09-12-2009, 12:39 PM
melrefay melrefay غير متواجد حالياً

melrefay is on a distinguished road
افتراضي رد: مقارنه شامله: رينو لوجان ولا بروتون ساجا

بصراحة اشترى بروتون ساجا لان كان معايا بروتون ويرا وكانت كويسة جدا
وانا شوفت الرينو والبروتون فرق كبييير فى الفنش والتركيبات
قديم 09-12-2009, 03:57 PM
EgyZizo EgyZizo غير متواجد حالياً

EgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant future

بمناسبة موضوع التابلوهات والأذواق .. فبصراحة أنا اتصدمت من تابلوه الساجا الجديدة ..
وسيبكم من رأيي علشان مابقاش متجنى على العربية

الفقرة دى من ريفيو محايد لواحد من خبراء السيارات الماليزيين :

سوف تجد التابلوه مصنوع من البلاستيك الرخيص ، كما يشعرك الكونصول وفتحات التكيييف كما لو كانت لعب أطفال مقلدة تقيداً رديئاً مصنوعة فى دولة من دول العالم الثالث

http://wei-zhu.blogspot.com/2009/07/...ve-review.html
قديم 09-12-2009, 05:21 PM
الصورة الرمزية مظهر صفوت
مظهر صفوت مظهر صفوت غير متواجد حالياً
من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مخرج بالتليفزيون المصرى
هواياتي: القراءة.. وتشجيع الاهلى بجنووووووون

مظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة EgyZizo مشاهدة المشاركة

بمناسبة موضوع التابلوهات والأذواق .. فبصراحة أنا اتصدمت من تابلوه الساجا الجديدة ..
وسيبكم من رأيي علشان مابقاش متجنى على العربية

الفقرة دى من ريفيو محايد لواحد من خبراء السيارات الماليزيين :

سوف تجد التابلوه مصنوع من البلاستيك الرخيص ، كما يشعرك الكونصول وفتحات التكيييف كما لو كانت لعب أطفال مقلدة تقيداً رديئاً مصنوعة فى دولة من دول العالم الثالث

http://wei-zhu.blogspot.com/2009/07/...ve-review.html
الرابط اكد برضه ان الساجا افضل وياريت تراجع الsummaryفى نهاية الموضوع هاتلاقى ان المميزات اكتر وان العيوب معظمها تشترك معها اللوجان فى نفس العيوب(خاصة عدم وجود absاوebdاوairbagده انت حتى حاتلاقى واحد ماليزى بيعلق على حتة المكونات والفينيش بيقول انها ممتازة للسعر وممكن بعض الاكسسوارات اللى الواحد يضيفها من عنده هاتبقى ممتازة.وبعدين لو الواحد هايدور على عوامل الامان فى سيارات مصر مش هالاقيها غير فى الفئات اللى فوق ال110الف (ومنهم لله اللى بيعملوا فينا كده . ومنهم لله اللى سمحوا ليهم بعمل كده فينا)فى اوروبا لا توجد سيارة من اقل سعر حتى اكتر سعر لا يوجد بها عوامل امان. علشان كده يا اخوانا مصر اكبر معدل حوادث سيارات فى العالم للاسف فى مصر الحبيبة الطيبة اللى للاسف عشرات من ابنائها بيموتوا كل يوم نتيجة جشع برضه ابناء تانيين ptmnlo123per111
قديم 09-12-2009, 07:02 PM
ringoo ringoo غير متواجد حالياً
من انا؟: عمرو
هواياتي: الرسم على الزجاج

ringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_o_sakr مشاهدة المشاركة

حضرتك بتتكلم عن ساجا1 ولا ايه ؟؟
اعتقد إن الساجا1 لم تسوق سوى بماليزيا و دول الجوار فى اسيا و كانت عربيه سيئه علشان تكنووجيا و شكل قديم جداً لكن الوضع مختلف مع الجيل الجديد
لا مش بتكلم على الساجا 1 الموضوع بيتكلم عن الساجا الجديدة
ومن غير ما نجيب تقارير ولا حاجة عشان خاطر الناس اللى اشترت العربية مرعاة لشعورهم انا حسيب الايام تثبت
انا كل اللى عايزه من اى حد حيشترى العربية سواء الساجا او اللوجان
ما يتسرعش ما يتسرعش ما يتسرعش
يسأل كويس ويقارن بنفسه كويس ويبحث كويس جدا قبل ما يشترى
لان الفئة دى من العربيات على الرغم من رخص تمنها الا ان فئة المستهلك اللى بتقبل عليها من اكتر الفئات اللى يهمها تكون العربية معمرة وذات جودة جيدة
وربنا يباركلنا فى عربياتنا جميعا
قديم 09-12-2009, 09:14 PM
ashraf mahmoud ashraf mahmoud غير متواجد حالياً

ashraf mahmoud is a glorious beacon of lightashraf mahmoud is a glorious beacon of lightashraf mahmoud is a glorious beacon of lightashraf mahmoud is a glorious beacon of lightashraf mahmoud is a glorious beacon of lightashraf mahmoud is a glorious beacon of light

ان شاء الله يجماعه العربيه هتثبت كفائتها انا اعتقد انها هتبقى زى الويرا وانتوا عارفين الويرا مع الناس من 99 وفى ناس بتشكر فيها وانا اعتقد المقارنه صعبه للغايه بين السيارتين لكن ايضا لفئع العمر ما بين 20 لحد 35 اعتقد انه سيختار الساجا عشان الشكل وممكن يتحمل بعض العيوب لكن الفئه من 40 الى 50 مثلا سيختار اللوجان عشان الاعتماديه ويتغاضى عن الشكل الخارجى .