العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT

رينو RENAULT RENAULT شريك اساسى مع نيسان اليابانية وتحتل المركز الرابع عالمياً تحت قيادة كارلوس غصن اشهر الموديلات سينيك كليو ميجان

موضوع مغلق

قديم 15-08-2009, 10:36 PM
الصورة الرمزية chato_eg
chato_eg chato_eg غير متواجد حالياً
من انا؟: هانى محمد
التخصص العملى: مصمم أزياء

chato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اى حد محتاج اى معلومه عن الرينو

يا شباب...الرينو إعتماديتها مش بالصورة إللى إنتم واخدينها...كون إنها بتحب يتعمل لها صياناتها على أيد خبيرة و فى مواعيدها المنتظمة و إلا فإن صاحبها مش هيكون مبسوط برد فعلها ده شىء لا يعيب العربية فى نظرى....
كل ما فى الأمر إنها عايزة واحد مواظب بس على الصيانة و فى مواعيدها...غير كده هتمشى زى الساعة ...
و الرسائل التحذيرية دى بتكون حاجة لتلافى حدوث مشكلة...
يعنى رسالة check gear box إللى أتخذت كمثال لإنها مؤامرة من التوكيل للنصب على العملاء دى مثلا بتطلع لتفادى السخونة الزائدة فى صندوق التروس...فالأحسن الواحد يستنى شوية لما تبرد و بعدين يكمل مشواره...و كده أحن ما تعمل زى ما قرأت مرة إن البيجو ال 307 مش بتطلع الرسالة ..إنما بتقف بالعافية كده لحد ما تبرد...و الحمد لله إن فى توكيل كويس لما تتصل بيهم و تقولهم على إللى حصل بيردوا عليك فى ساعتها و يطمئنوك ...

حكاية أسعار قطع الغيار.....ببساطة...نشوف الإمبريزا و السيفك و الكورولا و لا الفوكس و الأسترا و ال A5 و لو حسيتوا إن الميجان أغلى بشكل مستفز نبقى نقول إنها هلامية و نفس الكلام على أسعار المصنعية فى التوكيل...

كل الحكاية بس إن مش ناس كتير بتشتغل فيها بره التوكيل...فأسعار التوكيل أصبحت معلومة بالنسبة للناس كلها و بالتالى طلعت إشاعة الغلاء و المبالغة فى الأسعار...لكن لو إنت مالك للميجان و مستغلى أسعار التوكيل..ففى خيارات أخرى زى الحرفيين و الاستيراد و التايوانى....برضه هى مش مشهورة علشان العربية قليلة مقارنة بحاجات تانية...
ترس ال Dephaser مش بيتغير كل 60 ألف كيلو و لا حاجة.....فى حالة إذا ما احتاج يتغير فى صيانة زى ال 60 ألف بتتغير معاه سير الكاتينة بالمرة و الموضوع ب 1500 فى التوكيل و الكلام ده بيتم مجانى للعملاء المواظبين على الصيانة داخل EIM لو فى أعراض ظهرت....
و فى ناس ماشية بعربياتها لحد ال 80 و ال 100 ألف و لا ظهرت أى من الأعراض بتاعت ال Dephaser

سعر إعادة البيع أمر لا يختلف عليه 2 .......لكن لو كل عربية سعر إعادة بيعها مش كويسة يبقى معظم الصانعين من أمثال Audi , Alfa Romeo , Citroen, Jaguar, Volvo خايبانين زى رينو....

إذا فهى ليست قاعدة و لا معيار للحكم أبدا على مستوى الصانع أو السيارة مسألة سعر إعادة البيع...

و لازم نعرف إن زبون المستعمل له متطلبات غير زبون الزيرو و له أولويات....
هى الصدمة بتحصل من إن العربية مستعملة مثلا ب 80 ألف....فيتصور الشارى إنه أخد عربية مستواها ب 80 ألف...زى أى عربية زيرو ب 80 ألف...لكن الواقع إنه شارى عربية كانت ب 160 ألف زيرو...فلازم يتحط ده فى الاعتبار..و للأسف الشارى مش بيعمل كده و بعدين يجي يستغلى التوكيل و أسعار القطع....شبه الناس إللى بتجيب الباسات ب 250 و لا 270 ألف جنيه و يتصوروا إن ده مستواها غير مدركين إنها وصلت للسعر ده علشان الموتور ال 1600 و الجمارك ال 40 % ...لكن هى فى الحقيقة لازم تكون فى شريحة تانية خالص....و بيبقوا زعلانين إن الكاوتش ال Sport إللى بيركب على الجنوط ال 17 مش بيستحمل شوارع مصر...و كمان عايزين يحطوا لها بنزين 92 و لما تبوظ العربية يقولوا أخدنا فيها مقلب ....

الشىء لزوم الشىء و مش معنى إن فى جيبى ثمن الحاجة يبقى أروح أجيبها من غير ما أكون عارف صيانتها و قطع غيارها عاملة إيه بالمقارتو مع مثيلاتها فى السوق

عايز كمان أوضح حاجة...هى ليه رينو مش منتشرة فى الدنيا كلها زى تويوتا مثلا بالرغم من إن ملاكها فرحانين بيها كده...يعنى لو هى فعلا كويسة ..أمال مش بنشوفها فى الشوارع سواء فى مصر أو غيرها....
رينو...بتخاطب ذوق معين....يعنى الواحد صوابعه مش زى بعضها...كل إنسان بيكون له ذوق و شخصية و حاجة بتميزه عن إللى جنبه..و دى حاجة ربنا خلقنا بيها زائد الظروف المحيطة بتسعاد على صقل هذا الجانب....
فى ناس..العربية بالنسبة لها سلعة...حاجة تقضى الغرض منها و هو الانتقال من مكان لآخر...ليس إلا...يعنى زيها زى الموبايل أو التلفزيون...كل العربيات بتمشى..طيب أنا أجيب ليه حاجة تزجع دماغى و توكيل و سعر إعادة بيع...يا عم بلا وجع دماغ...أنا أجيب حاجة زى إللى كل الناس راكباها و متوفرة و حنينة....
عندهم كل الحق فى ذلك و لا ألومهم بتاتا

لكن فى ناس تانية...العربية بالنسبة لهم فرد من الأسرة...له احتياجاته و اهتماماته و ميزانيته و فى نفس الوقت بيقدر على دوره فى الأسرة و إللى باقى أفراد الأسرة بيقدروا تعب العربية فى حملهم و تأمينهم و راحتهم و تدليلها لهم....

كون إن أغلب الناس من النوع الأول...ده لا يعنى وجوب سحق هؤلاء القلة الخارجة عن الأعراف و المعاقبن ذهنيا لإنهم بيبعزقوا فلوسهم علشان قال إيه العربية بتدلعهم !!!

لازم القلة دى نحاول نفهمهم...إذا الجماعة فشلت فى تفهم القلة...يبقى القلة أحرار فى اختياراتهم ماداموا لا يؤذون أحدا من الجماعة....نسيبهم يستمتعوا بالعربيةإللى بذلوا الكثير للحصول على مبتغاهم.....
إللى بيروح لرينو لازم يكون عارف حكاية سعر إعادة البيع و ضرورة متابعة الصيانة ( أنا بأدخل التوكيل 4 مرات فى السنة...بأدفع فى مرتين و مرتين ببلاش ...يعنى مش مقيم فى التوكيل و لا حاجة ).... و لو حد اشترى من غير ما يكون فاهم كويس هو بيحط الفلوس فى إيه...يبقى بصراحة هو إللى ما عملش Research كويس و كان مقصر فى جمع المعلومات قبل الشراء...لإن مش هايحصل مثلا إنك تروح تسأل على سعر قطعة و لا صيانة قى التوكيل و يقولوا لك سعر أقل بالكدب علشان يجروا رجلك....مش هاتحصل أبدا و خصوصا من EIM ...

إن كان على أسباب حب القلة للميجان على سبيل المثال...فممكن فى موضوع منفصل أقعد أقول قصائد الشعر بالمدح فيها...

كل إللى عايز أوصل له...إن زى ما عربيات تانية بتوفر راحة البال و سهولة الاستعمال...الميجان بتوفر حاجات تانية العربيات الأخرى مش بتوفرها...لو مهتمين بمعرفة سر حب مالكى الميجان لها يبقى زى ما اتفقنا فى موضوع منفصل....
إذا الميجان زيها زى أى حاجة فى الدنيا...ليها عيوب و ليها مزايا و الكمال لله وحده...إللى عايز الصفقة الأولى ...هيلاقى طلبه عند ناس...و إللى عجبه منتج و فكر تانى..يبقى الحمد لله إنه لقى صانع يلبى رغباته و يحقق طموحاته....

تقبلوا بفائق الاحترام

Megane...Every Trip is a Journey

قديم 15-08-2009, 10:52 PM
الصورة الرمزية AHMEDCAR
AHMEDCAR AHMEDCAR غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
هواياتي: السيارات

AHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond repute

ياباشا انا معاك و الله ان العربيه كويس بصراحه لما كانت معايا من الزيرو كنت مريح نفسى و الصيانه بتتعمل فى وقتها

بس مع مشاغل الحياه و كده لقيت انى مش هاقدر اوفيها حقها علشان كده بعت و قول ربنا يبارك للى يا خدها

متنساش انى كان معايا الاتنين ميجان و كليو

(انا بس بحب انكش بوب )

بصراحه كلامك كلام ناس عارفه هيه بتقول ايه كويس جدا جدا بارك الله فيك و اعطاك خيرها و امنك شرها يارب

و ياريت تعملنا الموضوع المنفصل عن سر حب مالكى ميجان ليها

انا مستنيه على احر ن جمر

®AHMEDCAR

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
اذكروا الله
اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

التعديل الأخير تم بواسطة AHMEDCAR ; 15-08-2009 الساعة 11:01 PM
قديم 16-08-2009, 04:53 PM
الصورة الرمزية tronky
tronky tronky غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس كمبيوتر
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: السيارات - كرة القدم - التصوير - الكنولوجيا

tronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond repute

يا أحمد يا قرصان

مين اللى قالك أن الكويلات و الديفازر بيتغيرو كل فترة محددة ؟؟؟؟؟؟؟

معلومات خاطئة يا معلمى

السبب فى مشاكل الكويلات و الديفازر اللى فى موديل 2005 و بعض 2006 هو أن كان فى طلبية من الأتنين جت فيها عيوب صناعة ( و اللى ميعرفش : مفيش مُصنع عربيات فى العالم بيصنع جميع أجزاء عربياته....بتيقى متاخدة من موردين زى Siemens و Bosch مثلاً )

و برضه للمعلومية فقط.....التوكيل بيغير الكويلات و الديفازر فى الضمان عادى بس اللى مش عادى أن لو واحد خرج برة الضمان و أشتكى من أعراض الديفازر و كان من العربيات اللى نزل فيها الديفازر المعيوب.....التوكيل برضه بيغيره ببلاش .

أستاذ حازم خضر.....

الكليو السيدان هى هى السيمبول ( عربية واحدة ) و بتنزل برة مصر بالأسم ده من فترة بش مش فى كل مكان
الفكرة أن رينو قررت أنها تسوق الكليو الهاتش باك بنفس أسمها و السيدان تخلى أسمها سيمبول ( زى فكرة الجولف و الجيتا كده ) و مش أول مرة عربية تنزل بأسم غير اللى كانت بتنزل بيه ( بورا و جيتا )
معلومة كمان...........تركيا بتجمع بس مش بتصنع مكونات العربية.....يعنى الموتور مش تركى.....الموتور فرنسى التقفيل.

قديم 16-08-2009, 04:57 PM
الصورة الرمزية AHMEDCAR
AHMEDCAR AHMEDCAR غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
هواياتي: السيارات

AHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond repute

شكرا للتوضيح يا احمد باشا

®AHMEDCAR

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
اذكروا الله
اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات
قديم 16-08-2009, 08:33 PM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

فينكوا يا رجاله سايبينى لوحدى ايوه كده اظهروا خلوا عصابه الفرنساوى تتجمع كويس يا جماعه انكوا معايا عشان انا بقيت عنصرى خلاص من كتر ما بحاول افهم الناس يعنى ايه رينو بقيت سفااااااااااااح
خليكوا معايا يا رجاله ويا ريت الكولونيل يظهر معانا برضه

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

موضوع مغلق

الكلمات الدليلية
رينو, رينو 19, رينو ميجان, رينو لوجان, رينو سيمبول