العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > FIAT Regata

قديم 09-11-2011, 04:33 AM
ehabxp10 ehabxp10 غير متواجد حالياً

ehabxp10 is a jewel in the roughehabxp10 is a jewel in the roughehabxp10 is a jewel in the roughehabxp10 is a jewel in the rough
افتراضي مشكله فى الريجاتا

السلام عليكمعندى ريجاتا 85 احينا لما بعدى ال80 فى السرعه تقوم العربية تبطل وتدور تانى تدور على طول وممكن لما اجى اقرص على العربيه وانا بعدى مثلا نقل او حاجة تبطل كان البنزين انتهى رغم ان فيها بنزين الغريب ان لما تدور بتدور على طول واحينا بتبطل على سرعات ضعيفه زى 70 مثلا رغم ان كل شئ مظبوط المهم بعد تعب ومجهود عند الميكانيكية ومحدش حل المشكله ام جه ميكانيكى ولغى خرطوم الراجع اللى بيرجع البنزين الزياده من الكاربراتير للتنك وبعد كده مشيت السيارة تمام وجبت 120 وعادى جدا محصلش اى مشكله انا عاوز اعرف ليه مشيت تمام لما اتلغى الراجعوايه هى عيوب لغى الراجع علما ان الكيكانيكى قالى انه ظبط عوامة الكاربراتير انا مش فاهم الموضوع لكن عاوز اعرف اسيبها كده ولا ارجع الراجع تانى ارجو الرد ضرورى

عاشق الريـجاتا
قديم 09-11-2011, 11:57 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكله فى الريجاتا

انا فعلا و انا بقرأ في أول الموضوع كنت حقول الراجع بس علي اساس انه مسدود
هو لغاه إزاي ؟ سده ؟
لكن كده و الله اعلم ممكن يكون الرداخ ضعيف او ماسورة متنية فالضغط ضعيف و عوضه بلغي الراجع
هذا و الله اعلم و انتظر رأي ناس اكثر خبرة

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 09-11-2011, 01:02 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

نفس راي احمد بيه
انا شايف ان الرداغ ممكن يكون ضعيف
انما حكايه اني الغي الراجع دي مش حل دائم

حـازم خـضـر

قديم 09-11-2011, 04:21 PM

ehabxp10 is a jewel in the roughehabxp10 is a jewel in the roughehabxp10 is a jewel in the roughehabxp10 is a jewel in the rough

يا باشا انا نسيت اقلكم انى غيرت الرداخ الطلمبه بتاع البنزيين كلها زجبت واحده جديده رغم انه قالى ان الطلمبه بتاعتى سليمة لكن انا صممت للانى فكره زيكم كده وبعد تغير طلمبه البنزين وقبل الغاء الراجع العربية ماكنتش بتمشى على 40 اصلا وتبطل فاعتقد انه مش من الرداخ خالص ومستنى اراء الناس

عاشق الريـجاتا
قديم 09-11-2011, 04:22 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

انا فعلا و انا بقرأ في أول الموضوع كنت حقول الراجع بس علي اساس انه مسدود
هو لغاه إزاي ؟ سده ؟
لكن كده و الله اعلم ممكن يكون الرداخ ضعيف او ماسورة متنية فالضغط ضعيف و عوضه بلغي الراجع
هذا و الله اعلم و انتظر رأي ناس اكثر خبرة
ايوة سد الراجع مش لغاه خالص هو سسده

عاشق الريـجاتا