العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > تجارب اﻷعضاء

تجارب اﻷعضاء ساحة لعرض فيها اﻷعضاء تجاربهم فى شتوى مناحى الحياة

قديم 07-09-2012, 02:33 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي لما النور بيقطع بتعمل أيه؟؟

مشكلة وصابت الشعب المصرى وهى إنقطاع الكهرباء. الحقيقة الامر أتحسن يومين ثلاثة ورجع تانى النور يقطع كل يوم ساعة. وزى زى الناس عاوز حاجة أولعها لما النور يقطع. الحقيقة عاوز حاجة نورها كويس علشان الواحد يقضى شغلة ومش يتعطل.

كانت اول تجربة مع الكشاف الصينى اللى بيكون فيه راديوا ومسجل وساعة وفلاشر وفيه لمبتين 25 سنتى رفيعين وكنت شارية ب 75 جنية. وكان الكشاف بيشحن فى الكهرباء ولما النور يقطع تشغله. كان كويس ولكن مش قعد اكثر من سنة. لقيت البطارية مش بتشحن رحت غيرت له بطارية ب 15 جنية قعدت أسبوعين ومش اشتغلت تانى ورجع مش يشحن. عرفت ان البطارية اللى اشترتها درجة ماية والان اصلا مش بقت تنزل البطاريات من النوع دة. وكمان اللمبة اتحرقت وغيرتها كذا مرة قبل ما الكشاف يطلع فى الروح..

جبت شوية الكشافات اللى بتكون على قد الجيب وب 2 ونص ‘لى 5 جنية ودول حلوين لو انت ماشى وبيشتغلوا على بطارية زى بتاع الساعة ومحطوط فيهم لمبات Led بتخلى نورهم شديد. ولكن برضوا الكشاف دة يدوبك شهر ويخلص وكمان محدود جدا ونوره موجه فى إتجاه واحد,,,,,

الان رجعت للشمع ولكن نورة مش لطيف وبرضوا مش تقد تشتغل تحت ضوءه المحمر والمعتم...

ولهذا كتبت الموضوع حبيت اعرف تجاربكم لما النور بيقطع أيه المصدر اللى بتستخدمه ويكون نوره كويس وشديد.. هل ممكن حد يرشح لى كشاف كويس ومنين اجيبة.. عاوز حاجة تكفى غرفة صغيرة بحيث أن كل اركان الغرفة يكون واصل لها نور.. مش مهم اوى التكلفة ولكن طبعا مش هجيب حاجة بمائات....

لكم جزيل الشكر للمشاركة
قديم 07-09-2012, 07:12 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لما النور بيقطع بتعمل أيه؟؟

فعلا .,. الكهرباء رجعت تقطع بس مش زي الاول و غالبا عندي بتقطع 7 مساءا و تيجي 8 ونص او 9 .,. و ليه تجارب كتيره مع الكشفات الصيني لما زهقت من سرعه تلفهم و شغال بالشمع و لما يجي زبون باجيب الدواء من علي الرف بنور الموبايل ... و خلاص قربت اقفل لعبه السودوكو علي الموبايل ...

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 07-09-2012, 10:08 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
المثل بيقول
من فات قديمه تاه فالحل سهل وبسيط جدا

: THUMBS~220:

الله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 08-09-2012, 12:44 AM
الصورة الرمزية نبيل عبدالرحمن
نبيل عبدالرحمن نبيل عبدالرحمن غير متواجد حالياً
مدير عام المنتدى
من انا؟: مهندس انشائى بالمعاش
التخصص العملى: خبير مدير عام مساعد بقطاع البترول سابقاً
هواياتي: رياضة التجديف وألعاب القوى ( أيام الشباب طبعاً )

نبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond repute

فيه كشافات ماركتها AMIRوهى صناعة صينى أيضاً وعليها ضمان سنه وفيها لمبتين فلورسنت 25 سم ونورهم كويس ولو مشحونين تمام يفضل الشحن فيهم 6 ساعات كاملة بس خلى الفيشة متوصله على طول طالما الكهرباء بتقطع عندك كل يوم ولو مش هاتستعمله فترة طويله يبقى يفضل تشحنه بالكامل وبعدين تفصل عنه الكهرباء وتشيله

م . نبيل عبد الرحمن
مصر موتورز
الإسكندرية
قديم 09-09-2012, 01:53 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

متشكرين للمشاركة.. الظاهر الكل بيلف فى نفس الدائرة بتاعتنا.. أنا كنت فاكر فى القاهرة والمولات الكبيرة هناك فى حاجات مستوردة وكويسة وتعيش كام سنة.