العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فولكس > باسات PASSAT

قديم 08-10-2010, 06:41 PM
bassem 2 bassem 2 غير متواجد حالياً

bassem 2 is on a distinguished road
افتراضي أية مشاكل الباسات ؟!! (التوكيل -قطع الغيار-الفتيس-.....) ؟!!!

السلأم عليكم ....
أنا قررت اشترى باسات زيرو لقيت لحظت ان فى مشاكل كثيرة مكتوبة ؟!!! ياريت تفدونا أية مشاكل العربية ...

التوكيل (مصر) ولة عدم وجود قطع الغيار ولة ارتفاع أسعار قطع الغيار ولة مشكلة الفتيس ؟!!!

هل يوجد مشاكل فى ماتور 1400 cc تربو ؟

لزم استخدم بنزين 95 مينفعش 92 ؟ !!!

مشكوررر للجميع على التعاون ...

التعديل الأخير تم بواسطة bassem 2 ; 08-10-2010 الساعة 07:10 PM سبب آخر: تغير فكرة الموضوع
قديم 09-10-2010, 09:20 AM
الصورة الرمزية mshamy
mshamy mshamy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Executive Management
هواياتي: Cars & PCs

mshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أية مشاكل الباسات ؟!! (التوكيل -قطع الغيار-الفتيس-.....) ؟!!!

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
الحمدلله انا شاري العربية من أبريل اللي فات و لاتوجد مشاكل تذكر حتى الأن
الباسات كان ظهر بها بعض المشاكل في ناقل الحركة الخاص بموديلات 2009...لكن على حد علمي - و العلم عند الله- الموضوع ده انتهى في موديلات 2010 على حسب تأكيد الوكيل
بالنسبة للبنزين طبعا بنزين 95 يعتبر الحد الأدنى لكي تسير السيارة بكفائتها الكاملة
ولكن عند الإضطرار من الممكن وضع بنزين 92 مع فقد جزء غير صغير من قدرة محرك السيارة
وطبعا مع الإستخدام المتكرر لبنزين 92 من المتوقع ان يؤثر سلبيا على آداء السيارة و عمر محركها الإفتراضي
لكن عامة لاتوجد اي مشاكل من المحرك الجديد بل على العكس المحرك ال TSI ماشاء الله جبار ولا يوجد وجه للمقارنة مع الموديل السابق FSI
أسعار قطع الغيار غالية ناااااار....بس أكيد اللي بيشتري العربية دي بيكون عامل حسابة على حاجة زي كده
بشهادة ناس كتير آداء التوكيل تحسن بشكل إيجابي ملحوظ من ناحية السرعة و خدمة العملاء و ده شئ لمستة بنفسي عن تجربة سيئة سابقة من سنتين مع جولف 4

قال رسول الله صلي الله عليه وسلم‏(‏ إن لله عبادا اختصهم بقضاء حوائج الناس‏,‏ حببهم إلي الخير‏,‏ وحبب الخير إليهم‏,‏ هم الآمنون من عذاب الله يوم القيامة‏).‏
قديم 14-10-2010, 01:48 AM
mohamedkamel8677 mohamedkamel8677 غير متواجد حالياً
من انا؟: ana da2mn barkb vw tdi
التخصص العملى: free
هواياتي: cars

mohamedkamel8677 is a jewel in the roughmohamedkamel8677 is a jewel in the roughmohamedkamel8677 is a jewel in the rough

شوف الباسات الجديدة ممتازة جدا لكن فى مشكلة موجودة فى مصر بس و هى ان المحرك صغير جدا جدا بالنسبة لحجمها و وزنها عشان كدة هما زودوها بالتربو عشان يقدر يشدها شوية و دى بيسبب تقليل العمر الافتراضى للمحرك بشكل كبير عشان كدة انصحك تجيب باسات من ٩٨ الى ٢٠٠٦ و افضل موديل فيهم هو اللى بين ٢٠٠٠ و ٢٠٠٢ دة موديل اسمة باسات FL و حتى لو جبتها ١٦٠٠ CC مفيش اى مشكلة
اما عيوب الفولكس فاجن عموما و الاوكتافيا و السيات التابع لفولكس كالاتى ... رومان البلى بتاع العجل --- مفصلات الابواب --- ماتور المساحات و تحديدا الخلفى --- اما لو هتشترى من منطقة ساحلية زى اسكندرية فانصحك تاخد العربية و تروح ترفعها لفوق عند اى حد و تبص عليها من تحت عشان الفولكس عموما بيتأثر جدا بجو البحر و دايما تجيلة الباروما فى الابواب من اسفل و الحتة اللى ما بين العتب و الشاسية و الافضل هاتها مانيوال و ابعد عن الفتيس اللى اسمة DSG بيخرب بسرعة رهيبة غير كدة الباسات زى الفل و ثباتة راااااائع على الطريق و تحت الامطار كمان تقدر تشد بيها و انت مطمن و الزيت بيتغير كل ١٠,٠٠٠ كيلو و السير بتاع الماتور لو اصلى تغيرة كل ٩٠,٠٠٠ كيلو و لو مش اصلى كل ٥٠,٠٠٠ كيلو
و انا تحت امرك فى اى معلومة
قديم 14-10-2010, 08:11 PM
mohamedkamel8677 mohamedkamel8677 غير متواجد حالياً
من انا؟: ana da2mn barkb vw tdi
التخصص العملى: free
هواياتي: cars

mohamedkamel8677 is a jewel in the roughmohamedkamel8677 is a jewel in the roughmohamedkamel8677 is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedkamel8677 مشاهدة المشاركة

شوف الباسات الجديدة ممتازة جدا لكن فى مشكلة موجودة فى مصر بس و هى ان المحرك صغير جدا جدا بالنسبة لحجمها و وزنها عشان كدة هما زودوها بالتربو عشان يقدر يشدها شوية و دى بيسبب تقليل العمر الافتراضى للمحرك بشكل كبير عشان كدة انصحك تجيب باسات من ٩٨ الى ٢٠٠٦ و افضل موديل فيهم هو اللى بين ٢٠٠٠ و ٢٠٠٢ دة موديل اسمة باسات FL و حتى لو جبتها ١٦٠٠ CC مفيش اى مشكلة
اما عيوب الفولكس فاجن عموما و الاوكتافيا و السيات التابع لفولكس كالاتى ... رومان البلى بتاع العجل --- مفصلات الابواب --- ماتور المساحات و تحديدا الخلفى --- اما لو هتشترى من منطقة ساحلية زى اسكندرية فانصحك تاخد العربية و تروح ترفعها لفوق عند اى حد و تبص عليها من تحت عشان الفولكس عموما بيتأثر جدا بجو البحر و دايما تجيلة الباروما فى الابواب من اسفل و الحتة اللى ما بين العتب و الشاسية و الافضل هاتها مانيوال و ابعد عن الفتيس اللى اسمة DSG بيخرب بسرعة رهيبة غير كدة الباسات زى الفل و ثباتة راااااائع على الطريق و تحت الامطار كمان تقدر تشد بيها و انت مطمن و الزيت بيتغير كل ١٠,٠٠٠ كيلو و السير بتاع الماتور لو اصلى تغيرة كل ٩٠,٠٠٠ كيلو و لو مش اصلى كل ٥٠,٠٠٠ كيلو
و انا تحت امرك فى اى معلومة
أسف أخطأت فى حاجة و انا بكتب ا نا قولتلك ان افضل موديل فيهم هو اللى بين ٢٠٠٠ و ٢٠٠٢ دة موديل اسمة باسات FL لكن افضل موديل فيهم هو اللى بين ٢٠٠٢ إلى ٢٠٠٤ عشان هو دة الموديل FL حتى هتلاقى فى اختلاف فى شكل مقدمة السيارة بيكون فية انسيابية اكتر
اسف لو كنت اخطأت لكن الامانة تستوجب منى انى انبهك
قديم 18-07-2012, 01:11 AM
ابو بدر 1 ابو بدر 1 غير متواجد حالياً

ابو بدر 1 is on a distinguished road
طلب رد: أية مشاكل الباسات ؟!! (التوكيل -قطع الغيار-الفتيس-.....) ؟!!!

انا عربيتى عامله 70000 كم فقط والان مطالب بتغيير عقل الفتيس وثمنه 16000 جنيه مصرى وعند الشكوى من ان السيارة لم تكمل 100000 كم قالوا خارج الضمان من حيث المده فهل هناك احد يعانى من عيوب فى الصناعه مثل حالتى نريد أن تكون شكونا واحده