العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فولكس

فولكس فولكس فاجن Volkswagen من اكثر السيارات مبيعاً فى العالم وتضم حاليا شركات سكودا وابيزا واودى وتستحوز عليها بورش الالمانية من اشهر سياراتها بيتلز جولف بولو جيتا باسات توران وطوارق وسوران كروس فوكس

قديم 20-09-2009, 10:39 PM
TOOLA TOOLA غير متواجد حالياً

TOOLA is a splendid one to beholdTOOLA is a splendid one to beholdTOOLA is a splendid one to beholdTOOLA is a splendid one to beholdTOOLA is a splendid one to beholdTOOLA is a splendid one to beholdTOOLA is a splendid one to behold
افتراضي رد: لعنة عدم ثبات السيارة (يا فرحة ما تمت مع البورا)

طيب لو احنا بنتكلم على فرد 15 195/65 , انتا تنصح بمقاس ايه (على أن يحافظ على العفشة, و هل لو قللت ارتفاع الفردة هحس بدبدبة زيادة و تأثير ده على ارتفاع السيارة, هل حيحتاج انى أوطى العربية)
قديم 21-09-2009, 03:48 PM
الصورة الرمزية ahmed_kamel
ahmed_kamel ahmed_kamel غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس معماري
هواياتي: السيارات

ahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond repute

بص ياسيدي الفاضل
لا توطي سست ولا غيره

- هات سست جديده للعربيه فقط وطقم مساعدين جداد ورا وقدام ولو محتاج أداء رياضي بزياده هاتهم من ماركة كوني
- هات تيش وميزان وبارات دركسيون
- تأكد من سلامة بيض المقصات وسلامة المقصات نفسها وغير مايلزم تغييره
- تأكد من سلامة علبة الدركسيون وكاوتش المزيكا الخاص بها
- غير كاوتش العربيه بالكامل --- واضح إن الكاوتش أصلا ماكنش عاجبك ...

طيب إيه المقاس المناسب ليك
أنا دخلت على موقع كونيننتال عشان أعرفلك المقاسات المظبوطه لسيارتك .... بدل ماقولك بص على القايم أو تانك البنزين من جوه وستجد المقاسات المناسبه للسياره (من الأصغر إلى الأكبر)
راحتك عندنا بالدنيا

وأدخلت بيانات سيارتك وموديلها وسعة المحرك
وكانت النتائج كما خرجت من عندهم بالملف المرفق (محتاج أدوب أكروبات ريدر عشان يتفتح الملف .. مفيش أسهل من كده )
معلش حنتعبك معانا شويه !!!

وبالتوفيق إن شاء الله

ستجد أكثر من مقاس للكاوتش مناسب لسيارتك
من R15/195/65 standard إلى 245/35/R18

إختار مايناسبك من حيث الصوت والثبات والميزانيه

راجع الملف المرفق ولو لم تستطيع تنزيله من موقعنا لوجود أي إشكال فني طارئ

فإليك هذا الرابط أيضا تم رفع الملف عليه أيضا لضمان وصول المعلومه كاملة بدون نقصان

http://www.2shared.com/file/7946910/...VW_online.html

ومرحبا بك مره أخرى
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf VW.pdf‏ (592.7 كيلوبايت, المشاهدات 6)

التعديل الأخير تم بواسطة ahmed_kamel ; 21-09-2009 الساعة 03:55 PM
قديم 21-09-2009, 06:30 PM
الصورة الرمزية dr_3eshoo
dr_3eshoo dr_3eshoo غير متواجد حالياً

dr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond repute

مبروك الجواز و العربيه الجديده
رأيي من رأي احمد كامل شيك على العفشه و بلاش محمد سمير في العفشه
روح لكريم كوني بتاع عفشه في الحرفيين يكشف على حاله المساعدين و السوست و جلب المقصات و بيض الدركسيون
و خد بالك ان الفولكس بياخد و يدي مع المطبات مش يلازم بيكون بيتنطط
انا عربيتي كده مع انها محتاجه تغيير مساعدين و مقصات عمرها ما اتنطتت
مع ان البورا اثبت من البسات لانها نظام رياضي مش رفاهيه زي البسات
اكشف و شوف العفشه الاول و ان شاء الله حاجه عبيطه و ماتنساش
العربيه مستخدمه اكيد شويه مصاريف و تظبط

ازا اردت الحكمه فالزم الصمت
و ازا اردت الرزق فالزم الاستغفار
ازا اردت المهابه فالزم قايم الليل
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
دكتور احمد العشماوي
قديم 24-09-2009, 01:21 PM

TOOLA is a splendid one to beholdTOOLA is a splendid one to beholdTOOLA is a splendid one to beholdTOOLA is a splendid one to beholdTOOLA is a splendid one to beholdTOOLA is a splendid one to beholdTOOLA is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_kamel مشاهدة المشاركة

بص ياسيدي الفاضل
لا توطي سست ولا غيره

- هات سست جديده للعربيه فقط وطقم مساعدين جداد ورا وقدام ولو محتاج أداء رياضي بزياده هاتهم من ماركة كوني
- هات تيش وميزان وبارات دركسيون
- تأكد من سلامة بيض المقصات وسلامة المقصات نفسها وغير مايلزم تغييره
- تأكد من سلامة علبة الدركسيون وكاوتش المزيكا الخاص بها
- غير كاوتش العربيه بالكامل --- واضح إن الكاوتش أصلا ماكنش عاجبك ...

طيب إيه المقاس المناسب ليك
أنا دخلت على موقع كونيننتال عشان أعرفلك المقاسات المظبوطه لسيارتك .... بدل ماقولك بص على القايم أو تانك البنزين من جوه وستجد المقاسات المناسبه للسياره (من الأصغر إلى الأكبر)
راحتك عندنا بالدنيا

وأدخلت بيانات سيارتك وموديلها وسعة المحرك
وكانت النتائج كما خرجت من عندهم بالملف المرفق (محتاج أدوب أكروبات ريدر عشان يتفتح الملف .. مفيش أسهل من كده )
معلش حنتعبك معانا شويه !!!

وبالتوفيق إن شاء الله

ستجد أكثر من مقاس للكاوتش مناسب لسيارتك
من R15/195/65 standard إلى 245/35/R18

إختار مايناسبك من حيث الصوت والثبات والميزانيه

راجع الملف المرفق ولو لم تستطيع تنزيله من موقعنا لوجود أي إشكال فني طارئ

فإليك هذا الرابط أيضا تم رفع الملف عليه أيضا لضمان وصول المعلومه كاملة بدون نقصان

http://www.2shared.com/file/7946910/...VW_online.html

ومرحبا بك مره أخرى
أ/ أحمد مش عارف أقولك ايه,ما شاء الله على المجهود, ربنا يكرمك, و بعد ما قريت الملف متهيألى أن أنسب فردة هى 15 205/60 لأنى غالبا ناوى أحتفظ بنفس مقاس الجنط, بالنسبة لموضوع العفشة أدينى عمال أبحث عن حد متخصص, و أدى د/عشماوى أفدنى الحمد لله.

طيب نيجى بأه لسفرية الاسكندرية, المكنة عموما صوتها الى حد كبير مرتاح و متهيألى حالتها جيدة فعلن, على الطريق و بردو أول ما بدأت ازود الغربلة اشتغلت فى ايدى بس جيت فى و الطريق هادى و جبت اخر العربية كان 180 كم و مازودتش الا يمكن فى بعض المنازل وصلت 185 (العربية أتوماتيك) و على النيت مفروض ان سرعتها القصوى 192 كم (و تقريبا ده المانيوال), لكن أنا متعودتش أستمع لكلام النيت لسبب بسيط ان السبكترا مكتوب ان اخرها 187 و انا كسرت ال 200 أكثر من مرة و كان 190 و 195 بيجوا مرتاح على أى طريق.

طيب بالنسبة للغرز و الملفات يعنى بتقول على 160 و لكن لم تكن النفس مطكمئنة مشجعتنيش أجرب على أكثر من كده, و أنا راجع بأه و فى أخر الطريق لقيت الالنترا الجديد و أوكتافيا A4 بيشدوا مع بعض, جريت وراهم و دخلت انا و الاوكتافيا الملف على 170 و الالنترا خاف, و بعد ما جبت الاوكتافيا _و العربيت مشيت على 190 لأول مرة ياما كنت فى منزل ياما هى سخنت على الشد ptmnlo123per145 _(أنا عموما ماكونتش باخود غرز), أتارى الأوكتافيا كان بيلاعبنى راح طار من جنبى يمكن كسر ال 200 مستريح (طبعا أنا اتحسرت) لاء والزاد و غطى انه على السرعة ديه كال حتة غرزة عنيفة (غرزة ضيقة و كسر فيها جامد مش بسلاسة) شمال بين ملاكة و عربية نقل كبيرة (طبعا انا حاليا مستحيل أخدها بالحالة ديه و ده يمكن حصل قدامى عشان أنا أحس فعلن ان فيه حاجة مش مضبوطة), المهم القلل حسرتى شوية لما جبته على الكارته و عرفت منو انو 2000 سى سى ما شاء الله (كان عيل صغير بتاع 18 سنة).

عموما هنبأكم بالمستجدات ان شاء الله ادعولى بأه (أفضى الأول بس)
قديم 24-09-2009, 01:35 PM

حاجةكمان أنا عندى تحت دواسة البنزين حديدة كده بينتهى عندها الضغل لما بكبس على الأخر و العربية جايبها أخره, فهل ديه محطوطة عشان تسند الدواسة ولا ممكن يكون ليها غرض أخر (تحديد السرعة القصوى مثلن, أنا فاكر قريت زمان عن حاجة زى ديه, و صحيح على 100 ال RPM كان 3000 و حتة, على 120 كان كاسر 3500, على 140 كان كاسر 4000 , على 160 مش فاكر أوى بس تقريا 5000, و أخيرا على 180 كان 5500, فهل ياترى ده معدل كويس

الكلمات الدليلية
السيارة