العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > بيجو PEUGEOT

بيجو PEUGEOT بيجو PEUGEOT الفرنسية انشأت فى عام 1880 وهى من اقدم السيارات استخداما فى مصر وتمتلك حاليا شركة ستروين الفرنسية ايضا من اهم موديلاتها بيجو 307 و 307SW و 407 و 607

قديم 24-06-2011, 12:14 PM
hisam2010 hisam2010 غير متواجد حالياً

hisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to all
افتراضي رد: سال وهتلاقى المتخصص الى هيجاوبك عن سوالك فى بيجــو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hossam_86 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم يااحلى منتدي سيارات
انا ان شاء الله ناوي اشتري عربية واحدة من دول ومحتار جدااااااااا(بيجو 305 --- وفيات 132)
بس في ناس بتقول قطع غيار البجو غالية جدا وانا بعد ما اشتريها يادوب همشي حالي بالمرتب يعنى مش هقدر اني اغيرلها حاجة غالية
فكنت عاوز نصيحة بصراحة ناس بتقولي 132 قطع غيارها ارخص كتييييييييير فهل دة صحيح
(مثال مثلا البيجو ممكن جدا حد يدخل في العربية وهي واقفه لا ليها ولا عليها ده وارد انة يحصل كسر للفانوس مثلا ساعتها هغيره للبيجو بكام والفيات بكام وهل السمكرة هتفرق بين البيجو وبين الفيات)
سوري ياجماعة انا طولت عيلكم اوي بس والله محتاج مساعدتكم وردكم بجد شكرا جدا للمنتدى والشباب الموجودة بالمنتدى

فعلا قطع غيار البيجو غالية بالنسبة للفيات أنصحك بالفيات أحسن

م / هيثــــم دســـــوقي
01228646668
قديم 24-06-2011, 12:18 PM

hisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كرم55 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم انا عندي بيجو موديل 2005 حجم 307 فيها مشكلة انه عند ارتفاع درجة الحرارة الى 90 او اكثر يحدث صفنه في الكير في النمرة واحد واضغط على البنزين كأنه السيارة على الn ثم استمر بالضغط على مكابح البنزين لحد ما تمشي وماخليت شي ما بدلت من حساس حرارة الكير الى مبرد الكير الى ولف الحماوة ولكن بدون فائدة
حل هذه المشكلة انه اشغل التبريد حتى تنزل الحماوة الى اقل من 90 حتى تعمل بشكل افضل لا نعرف ما الحل وتعبنا من هالمشكلة
مشكلة الرزعة او الخبطة لما الفتيس بيغير النقلة من الأول الى الغيار الثانى دى مشكلة معروفة فى فتيسات الأوتوماتيك فى بيجو.
ومبدئيا لازم المهندس يدخل بجهاز تشخيص الأعطال على السيارة ويشوف اذا كان فى أعطال ولا لا..... وانا رائى ليك انك أول حاجة تعملها تفك علبة البوف ونظفها كويس وتغير زيت الفتيس وبلف الفتيس.

م / هيثــــم دســـــوقي
01228646668
قديم 24-06-2011, 12:21 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samygo مشاهدة المشاركة

السلام عليكم (عربيتى سيتروين zx
مسمار الهواء بتاع الكربيراتير بعد ضبط الهواء بمسافة الظاهر وقع من مكانه فالعربيه اتلخبطت
دخلت على ميكانيكى فى الطريق أكد لى عدم وجود المسمار فى مكانه
ياريت اللى يعرف أشتريه منين يقول لى ضرورى وبسرعه من فضلكم ولو فيه مسمار يمشى عليه من أى بيجو زى الميكانيكى ما بيقول يفيدنى ...شكرا
لا للأسف مش عندى غير طقم كامل... بس حاول تروح عند ميكانيكى كويس وهو هيجبلك من اى كاربرتير مستعمل.

م / هيثــــم دســـــوقي
01228646668
قديم 24-06-2011, 06:02 PM
samygo samygo غير متواجد حالياً

samygo is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hisam2010 مشاهدة المشاركة

لا للأسف مش عندى غير طقم كامل... بس حاول تروح عند ميكانيكى كويس وهو هيجبلك من اى كاربرتير مستعمل.
شكرا لاهتمامك يا أخى الفاضل
بالأمس عملت إصلاح لكل الكربيراتير واستكمال النواقص وتغير بيكات عند ورشة محمود وهبه بحلوان وخلص الصيانه وركب الكربيراتير وضبط الهواء والموتوروالحمد لله
وكلمة حق (جزاه الله خيرا على اتقانه لعمله )
قديم 25-06-2011, 01:03 AM
حسين حسين غير متواجد حالياً

حسين is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hisam2010 مشاهدة المشاركة

أهلا بحضرتك وجزاك الله كل خير.........
بالنسبة الـــ 5008 هى لسة منزلتش مصر بس موجودة فى دول الخليج بس هى قريبة جدا فى الأساسايات مع ال 3008 بس فى بعض الأختلافات فى الــــشكل.
من وجهة نظرى أول مشكلة هتواجهنا فى العريبات دى هى قطع الغيار لان لسة العربية مجتش بعيوب تخلى التوكيلات تبدأ تشترى قطع غيارها..
وعامة هى عربية جامدة وتكنولجيا عالية جدا وكمان بيجو حلت مشكلة الفتيس ونزلت فيها أحسن فتيس نزل لغاية دلوقتى وهو فتيس يابانى AT6
شكرا لحضرتك