العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN

نيسان NISSAN من اعرق الشركات اليابانية بدات فى عام 1923 باسم داتسون وهى الان تعيش ازهى عصورها تحت قيادة اللبنانى الاصل كارلوس غصن بعد اندماجها برينو الفرنسية اشهر موديلاتها : صنى تيدا مورانا التيما وبريميرا وسكاى لاين وميكرا GTR 350Z

قديم 25-03-2012, 12:42 PM
الصورة الرمزية Amera
Amera Amera غير متواجد حالياً

Amera is a splendid one to beholdAmera is a splendid one to beholdAmera is a splendid one to beholdAmera is a splendid one to beholdAmera is a splendid one to beholdAmera is a splendid one to beholdAmera is a splendid one to behold
عاجل عايزه ميكانيكي بيفهم في السيارات الاتوماتيك ضروررررري

ارجو حد يفيدني
انا عايزه ميكانيكي كويس جداااااااااااا و يكون بيفهم في السيارات الاتوماتيك و خصوصا في النيسان تيدا و ليفينا
عشان في عربيه نيسان مستعمله بفكر اشتريها عايزا حد يكشفلي عليهاا
بس يا جماعه ياريت تكتبو حد ثقه عشان انا بصراحه تعبت جدااا في التدوير علي حد كويس بجد
و ياريت يا جماعه يكون الميكانيكي مكانو في مصر الجديده او مدينه نصر
و شكرااا

قديم 25-03-2012, 01:43 PM
Amr Shehta Amr Shehta غير متواجد حالياً
من انا؟: مسافر
التخصص العملى: مستورد قطع غيار سيارات
هواياتي: السيارات

Amr Shehta will become famous soon enoughAmr Shehta will become famous soon enough
افتراضي رد: عايزه ميكانيكي بيفهم في السيارات الاتوماتيك ضروررررري

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amera مشاهدة المشاركة

ارجو حد يفيدني
انا عايزه ميكانيكي كويس جداااااااااااا و يكون بيفهم في السيارات الاتوماتيك و خصوصا في النيسان تيدا و ليفينا
عشان في عربيه نيسان مستعمله بفكر اشتريها عايزا حد يكشفلي عليهاا
بس يا جماعه ياريت تكتبو حد ثقه عشان انا بصراحه تعبت جدااا في التدوير علي حد كويس بجد
و ياريت يا جماعه يكون الميكانيكي مكانو في مصر الجديده او مدينه نصر
و شكرااا
فى ميكانيكي فى حى النعام عند اقهوه مشهوره جدا هنا اسمها قهوة عماد الراجل دا عبقرى اتوماتيك حضورلك على رقمه و هبعته و بالنسبه للسياره اليفينا يفضل مش تشتريها لانها ملهاش قطع غيار فى مصر والتوكيل مش مدعمها كويس وابحثى فى الموضوع دا الاول قبل الشراء و هذا الكلام عن خبره والله شيهد على هذا الكلام
قديم 25-03-2012, 01:47 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

هوا لو إنتي وضحتي التفاصيل أكتر هنفيدك أكتر لأني الفكرة في العربية المستعملة وزي ما حضرتك مابتوقلي شكلها عربية لسة جديدة إلى حد ما يبقى مش الميكانيكا خالص وإنما السمكرة.
المقصود بالسمكرة حالة الصاج من دهان وغيره هل فيه حوادث ولا لأ العفشة اخبارها إيه إنما الميكانيكا مش مهمة قوي في العربيات الي لسة تعتبر موديل حديث حيث يسهل الحكم عليها ظاهريا.
ياعني صوت الدوارة سهلة صعبة من أول مرة صوت الماتور هادي عالي بيرج بيرعش لون وريحة العادم وهاكذا ياعني حاجات مش محتاجة متخصص أبدا عكس السمكرة.
عموما يفضل سمكري وميكانيكي لو إنتي مالكيش في الجو دا خالص وياريت يكون ميكانيكي عمك أو جوزك أو أخوكي أو أبوكي بيتعامل معاه لأني مهما أي عضو كريم أو أي شخص وصفلك ميكانيكي هيبقى في شبهة إنه يبيعك عند صاحب العربية وياخد قرشين زيادة عن الي هتدفعيهومله.

قديم 25-03-2012, 02:06 PM
الصورة الرمزية Amera
Amera Amera غير متواجد حالياً

Amera is a splendid one to beholdAmera is a splendid one to beholdAmera is a splendid one to beholdAmera is a splendid one to beholdAmera is a splendid one to beholdAmera is a splendid one to beholdAmera is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amr Shehta مشاهدة المشاركة

فى ميكانيكي فى حى النعام عند اقهوه مشهوره جدا هنا اسمها قهوة عماد الراجل دا عبقرى اتوماتيك حضورلك على رقمه و هبعته و بالنسبه للسياره اليفينا يفضل مش تشتريها لانها ملهاش قطع غيار فى مصر والتوكيل مش مدعمها كويس وابحثى فى الموضوع دا الاول قبل الشراء و هذا الكلام عن خبره والله شيهد على هذا الكلام
يسلمووو انا بردو فعلا لحظت انها مش منتشره اوي اليفينا عشان كده فكرت بردو في التيدا
و شكرااا لك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_eslam_66 مشاهدة المشاركة

هوا لو إنتي وضحتي التفاصيل أكتر هنفيدك أكتر لأني الفكرة في العربية المستعملة وزي ما حضرتك مابتوقلي شكلها عربية لسة جديدة إلى حد ما يبقى مش الميكانيكا خالص وإنما السمكرة.
المقصود بالسمكرة حالة الصاج من دهان وغيره هل فيه حوادث ولا لأ العفشة اخبارها إيه إنما الميكانيكا مش مهمة قوي في العربيات الي لسة تعتبر موديل حديث حيث يسهل الحكم عليها ظاهريا.
ياعني صوت الدوارة سهلة صعبة من أول مرة صوت الماتور هادي عالي بيرج بيرعش لون وريحة العادم وهاكذا ياعني حاجات مش محتاجة متخصص أبدا عكس السمكرة.
عموما يفضل سمكري وميكانيكي لو إنتي مالكيش في الجو دا خالص وياريت يكون ميكانيكي عمك أو جوزك أو أخوكي أو أبوكي بيتعامل معاه لأني مهما أي عضو كريم أو أي شخص وصفلك ميكانيكي هيبقى في شبهة إنه يبيعك عند صاحب العربية وياخد قرشين زيادة عن الي هتدفعيهومله.
المشكله ان محدش عندي يعرف ميكانيكي عشان لو في اي حاجه في العربيه بيرحو التوكيل و بس ..بس اول مره اعرف موضوع السمكري انا اصلي دي اول مره اركب عربيه عشان كده مش عارفه اجيب مين يكشف عليها من كل حاجه
و تسلم علي الرد

قديم 25-03-2012, 02:42 PM
الصورة الرمزية shedo6
shedo6 shedo6 غير متواجد حالياً

shedo6 is just really niceshedo6 is just really niceshedo6 is just really niceshedo6 is just really nice

خدي العربيه وصاحبها واطلعي بيهم علي التوكيل واكشفي عن العربيه واحتياجاتها

ساعتها هتقدري تقرري