العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 26-12-2010, 04:20 PM
teto1974 teto1974 غير متواجد حالياً

teto1974 will become famous soon enough
للاهمية العربيه ركبها جوست عفريت يعنى

يا جماعه انا من اسبوع عملت صيانه للعربيه غيرت جوان وش التاكيهات ونضفت الرشاشات والايدل بسبراى كده طبعا الميكانيكى هو اللى عمل كده مع ملحوظة انه فك توصيل البطاريه مووصلها تانى بعدها العربيه اتعفرتت بقت تبطل وانا ماشى خصوصا لما ارفع رجلى من على دواسة البنزين مع ان فى التدوير بتدور بسرعه عادى ومش بتغيب والملوحظه الغريبه ان لمبة الانتظار بتضئ لمدة خمس ثوانى تقريبا بشكل مستمر اى ليس فلاش ثم تنطفئ مع باقى اضواء التابلوه الخاصه بالتشك والبطاريه والزيت وعند الوقوف فى السلانسيه يكون صوت السياره مش منتظم يعنى ليس على وتيره واحده يزيد ويقل كانه صوت يقرب ويبعد مع رجرجه ومش عارف اعمل ايه بصراحه انا كنت قريت هنا للمهندس سمير موضوع عن الايدول وان لو البطاريه اتفصلت يبقى لازم نعمل زى اعادة برمجه فهل ده السبب ام ماذا ارجو الافاده لانى اتخنقت
قديم 26-12-2010, 04:44 PM
misho2008 misho2008 غير متواجد حالياً

misho2008 is on a distinguished road
افتراضي رد: العربيه ركبها جوست عفريت يعنى

بسم الله الرحمن الرحيم
بص يا سيدى ان شاء الله الموضوع يكون بسيط شيك على السلوك بتاعت الايدل وTPS والسلك الىى راكب فى خرطوم الهواء يكونو واصلين كويس وكمان بص على سلك البوجيهات اكيد فى حاجة مش واصلة كويس ولم مش هتعرف الحق ارجع للمكياكنيى ازاى يمشيك من عندة والعربية كدة منتظر الرد
شكرا
قديم 26-12-2010, 04:54 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة misho2008 مشاهدة المشاركة

بسم الله الرحمن الرحيم
بص يا سيدى ان شاء الله الموضوع يكون بسيط شيك على السلوك بتاعت الايدل وTPS والسلك الىى راكب فى خرطوم الهواء يكونو واصلين كويس وكمان بص على سلك البوجيهات اكيد فى حاجة مش واصلة كويس ولم مش هتعرف الحق ارجع للمكياكنيى ازاى يمشيك من عندة والعربية كدة منتظر الرد
شكرا
استاذ ميشو شكرا للاهتمامك وسرعة الرد بس مش عارف دول فين بالظبط وعلى فكره انا لما مشيت من عند الميكانيكى كانت العربيه تمام الكلام ده ظهر بعدها بيومين تقريبا
قديم 28-12-2010, 03:38 PM

يا جماعه مع تقديرى الشديد للمنتدى وللقائمين عليه لكن انا شايق التجاوب بطئ جدا مع ان فكرة المنتدى هايله وضروريه للغايه ومفيده جدا لمالكى السيارات وحمايتهم من الاستغلال ارجو زيادة عدد المشرفين والقائمين على الرد على اعضاء المنتدى حتى نثرى المنتدى ويكون له الفائده المرجوه
قديم 28-12-2010, 10:00 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

وعلى فكره انا لما مشيت من عند الميكانيكى كانت العربيه تمام الكلام ده ظهر بعدها بيومين تقريبا
روحله تانى وشوفه حيقولك أيه

وقولنا اللى دار بينكم الأثنين

وأحنا حنقولك بيتكلم صح ولا لا

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير