العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

مشاهدة نتائج الإستطلاع: اختار بسرعة احسن عربية بتحبهاااااااااا ااااا
بى ام دبليو 27 40.30%
مرسيدس 17 25.37%
بورش 8 11.94%
اودى 4 5.97%
فولكس 11 16.42%
المصوتون: 67. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 05-06-2010, 09:34 PM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ادخل وقول رايك فى احسن سيارة المانية عجباك

رأيي يا باشا ان مرسيدس عمرها ما كانت فاشلة .. مرسيدس هى النجاح بوصفه و صفته
.. انا معاك ان فيه شوية موديلات نزلتها مش لاقية نجاح زى باقى الموديلات بس ده مايخليش مرسيدس شركة فاشلة ابدا
و خلينا نتناقش نقطة نقطة كما تعودنا....

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mtema99 مشاهدة المشاركة

ياه ربنا يكرمك

بقالي كتير مدخلتش في مناقشه مع حد على العربيات

اولا: لكن عندما تكون ايه ام جى يختلف الوضع تماما

معرفش انا مش مع لبس البوصه تبقى عروسه
انا مع الجمال الرباني مش مع ال Make-Up

مش لازم نستنى ال AMG عشان الحاجه تبقى حلوه

ماشى يا باشا .. ماهى مش بوصة قوى برده يعنى .. هى اقل من مثيلاتها .. انا معاك بس مش لدرجة انها تبقى بوصة

ثانيا: ليه بس يا باشا على الاقل بيوفرا فئة و اختيار مش متوفر فى باقى الالمانى
صح ال A بتوفر

بيوفروا ايه انا شايف ان من كتر ما مرسيدس اثبتت فشلها اندمجت مع رينو نيسان زي ما احنا عارفين عشان السبب الؤرئيسي سيارات من الحجم ده تكون منافس قوي في فئاتها

بس برده مافيش منافس للفئات دى فى باقى الالمانى .. هى مشكلتها انها عربيات صغيرة او متوسطة الحجم من مرسيدس فاللى بيدور على الفخامة فى العربيات الصغيرة مش ناس كتير .... فا لو سعرها ظبط شوية هتبقى منافسة اكتر .. ده رأيي... و بعدين ماتنساش يا باشا ان بى ام بتتعاون مع بيجو فى نفس الفئة ... يبقى كدة بقى كل الالمان فاشلين ؟؟ ....

ثالثا:ازاى بقى ... عربية حجمها صغير وفخمة فى نفس الوقت .. يعنى البى ام شبابية صرفة و اللكزس IS معظم اللى راكبينها بنات ... انما ال c تنفع لكل الناس باختلاف اعمارهم و انواعهم ز ده فى حد ذاته تميز

انا معاك ان ال 3 شبابي و ال IS اغلابيتها بناتي و انا شفت ال 3 في سوق المانيا اهم سوق في اوروبا بس مش معناه ان مفيش بنات بيشتروا 3و مفيش ولاد بيشتروا IS و اما بالنسبه للشراء و قيمه العربيه تقدر سهل تشوف الفرق

ال C عيبها انها كتصميم كلاسيك قوي و من الداخل من اوسعهم على الرغم من انها اكبرهم

طيب ايه يا باشا العيب فى التصميم الكلاسيكى ... ما احنا قلنا ان ده هو سر تميزها و اكيد طبعا فيه ولاد بيشترو لكزس و فيه بنات بيشتروا بى ام بس مرسيدس جمعت بين مميزاتهم التلاتة

رابعا:لو ركبت الاتنين يا باشا هتشوف الفرق بينهم .. حتى لو كان المخطط فى الاول شئ و اللى حصل بعد كدة شيئ تانى ده مايقللش نجاح اى من العربيتين .. العربيتين ما شاء الله و كل واحدة لها ركيبة

صح مع مرور الوقت تحولت E لسياره تاكسي و اخذت مكانها ال CLS و مش بعيد مع الوقت يلغوا ال E

ملحوظه مع الجيل القادم من CLS سيدشن مع السيدان نسخه ستيشن اللي خلاص هتتلغي من ال E و ده معناه زي ما قلت انهم بيقللوا ال E مع الوقت

يا باشا انا بشوف فى صور العربيات فى المانيا ان المايباخ نفسها فيه منها تاكسى و انا بشوف ال E تاكسى من ايام الزلمكة .. مش من اول ما نزلت cls يعنى .. و استحالة طبعا انهم يلغوا E كلاس من مرسيدس اللى اكيد عاملة عندهم اعلى مبيعات و زى ما احنا عارفين ال سى ال اس تميل اكثر الى الرياضية اما ال E فتميل اكثر الى الكلاسيكية

خامسا: طبعا S65 AMG هى حلمى الذى لن يتغير .... اما بالنسبة لل S العادية فهى متفوقة بالفعل على قريناتها من بى ام و اودى و ده برده عن تجربة و التفوق ده فى مستوى الراحة و الرفاهية و الثبات و الامان ... و اعتقد ان الفئة دى من العربيات اتعملت علشان تقدم الاربع حاجات دول

فيه واحده اخدت مكانها حتى في المانيا و متفوقه عليهم في كل اللي فوق و بنفس السعر او اقل شويه يعني نقدر نقول ب 90% من السعر و 150% من التكنولوجيا و الرفاهيه و الامان
و الراحه اللي ناقص شويه الثبات وقرب قوي مع الوقت LEXUS-LS

ولو هنتكلم مع الجيل الجديد من AUDI A8 و 7-SERIES هيبان بجد الفرق فالتكنولوجيا

بص يا باشا انا معاك ان LS الجديدة تحفة لكن اللكزس مهما عملت عمرها ما هتوصل لمرسيدس.. احنا عارفين ان اللكزس اصلا اتعملت علشان تنافس مرسيدس و من يوم ما اتعملت و هى بتحاول توصلها لكن مرسيدس دايما سابقة بكذا خطوة ....
و الجيل الجديد من اودى 2011 و البى ام 2009 اما المرسيدس كان 2006 و يا دوبك لسة عامل فيس لفت السنة دى ...استنى لما تيجى موديل 2013

سادسا:كلامك مظبوط طبعا ... و البنتلى جى تى عربية لا غبار عليها و منافس قوى جدا و لكن مرسيدس سى ال تتميز بالحجم الاكبر و الاوسع و طبعا الراحة الاكتر و .. عربية ملوكى و تنفع اكتر للى سنهم كبير شوية و عاوزين يركبوا عربية رياضية مريحة بعكس البنتلى اللى تليق اكتر بالشباب

عشان تبقى صانع كويس و العربيه تبقى رقم 1 في فئتها يبقى لازم تحط في نظرك انها تنفع لكله

مثال اخر عربيه اطول من ال S سيدان القاعده الليموزين مش ال لونغ حتى رولز رويس فانتوم كوبيه

الشباب بيركبوها مش تريقه و هي ارستقراطيه مش فكره حجم اهي

يا باشا ولا حتى ناسا هتعرف تعمل عربية تنفع لكله .... لكن فيه عربية بتستقطب فئة من الناس و عربية تانية بتستقطب فئة اوسع من الناس .. و انا بصراحة عمرى ما شفت شاب راكب الدروب هيد بتاعت رولز... هى صحيح ارستقراطية بس برده موجهة لناس معينين

سابعا: قصدك على الشكل ولا الاداء و لا ايه بالظبط ؟؟؟

الاتنين و ازيد

شكل و اداء و استهلاك بنزين و ثبات و مرونه كل كل حاجه
مش بقول انها وحشه

بس هيقصادهم بجد صفر

انا بصراحة ماسقتش التانين علشان احكم لكن بجد slk عربية تحفة ....

ثامنا: تمام .. بس مش عاملاهم لوحدها ... عاملاهم بالاشتراك مع مرسيدس

مرسيدس مالهاش دور غير التصميمات

و الصراحه مش وحشين ال SL حلوه كمان
تمام يا باشا .. التصميم بس بتاع مرسيدس و المواتير يعنى بتاعت ماكلارين .. مش وحش برده و الحمد لله انهم عجبوك

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!

التعديل الأخير تم بواسطة bmkbmk ; 05-06-2010 الساعة 10:24 PM
قديم 05-06-2010, 10:23 PM
الصورة الرمزية horas3000
horas3000 horas3000 غير متواجد حالياً
من انا؟: شريف بيومي منسي
التخصص العملى: Executive Manager
هواياتي: السيارات و التكنولوجيا و الموسيقي

horas3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond repute

يااااااااااه
الموضوع ده ايه اللي فتحه تاني ههههه

عموما صوتي راح للبورش طبعا
لكن انا مع العربيات الالماني كلها علي طول الخط

Sharief Mansy

Farewell my Cayenne, you were the best car i ever had and driven
قديم 07-06-2010, 09:10 AM
الصورة الرمزية BmW MeRo
BmW MeRo BmW MeRo غير متواجد حالياً

BmW MeRo has a reputation beyond reputeBmW MeRo has a reputation beyond reputeBmW MeRo has a reputation beyond reputeBmW MeRo has a reputation beyond reputeBmW MeRo has a reputation beyond reputeBmW MeRo has a reputation beyond reputeBmW MeRo has a reputation beyond reputeBmW MeRo has a reputation beyond reputeBmW MeRo has a reputation beyond reputeBmW MeRo has a reputation beyond reputeBmW MeRo has a reputation beyond repute

البى ام دبليو سيااااااااااارة الابتكارات والفخامة الرياضية المطلقة

عربية كدة لما تركبها تقول انا راكب يخت على الطريق ثبات رهييييييييييب

لما احب اركب فور * فور ورياضية يبقى العملاقة M X5
ولما احب اركب فور 8 فور كوبية ورياضية يبقى الجميلة M X6

اركب سيداااااااااااااااااااااا ن يتعدل من كل الناس طبعا M3

اركب سيداااااااااااااااااااان لية هييييييييييبة يبقى M5

اركب سيداااااااااااااااااااااا ان ملوكى يبقى B7

اركب كوبية طيارة وبتعديلات صغيرة ممكن الموتور يجيب 700 HP مستريح

يبقى M6

نفسى بقى فى الهاتش باك يبقى الرااااااااااااااااائعة 135 M

نفسى فى كابرولية وقويييييييييييية يبقى Z4 M

او M3 كابورلية او M6 كابورلية او I35 M

اركب عربية ملوكى واداء خارق

يبقى رولز رايس

عرفتوووووا لية بعشق البى ام حبيبة قلبى

Monster in the Roads and in the Off Road
It X5 M
قديم 08-06-2010, 03:14 PM
الصورة الرمزية lido123
lido123 lido123 غير متواجد حالياً
من انا؟: Waleed Halaby
التخصص العملى: طــــالب
هواياتي: عربيــــــــــــات

lido123 is a glorious beacon of lightlido123 is a glorious beacon of lightlido123 is a glorious beacon of lightlido123 is a glorious beacon of lightlido123 is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

أنا باردو رأيي من رأيك يا باشا بس باردو ماقدرش منكلمش عن الVOLKSWAGEN ptmnlo123per122
قديم 13-06-2010, 02:06 AM
m.7arb m.7arb غير متواجد حالياً

m.7arb will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BmW MeRo مشاهدة المشاركة

البى ام دبليو سيااااااااااارة الابتكارات والفخامة الرياضية المطلقة

عربية كدة لما تركبها تقول انا راكب يخت على الطريق ثبات رهييييييييييب

لما احب اركب فور * فور ورياضية يبقى العملاقة M X5
ولما احب اركب فور 8 فور كوبية ورياضية يبقى الجميلة M X6

اركب سيداااااااااااااااااااااا ن يتعدل من كل الناس طبعا M3

اركب سيداااااااااااااااااااان لية هييييييييييبة يبقى M5

اركب سيداااااااااااااااااااااا ان ملوكى يبقى B7