العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > BYD

BYD من الشركات الصينية الطموحة التى تستثمر فى الابحاث والتطوير لانشاء سيارات وفقاً لاحدث المعايير البيئية ولديها مشاريع لانتاج سيارات هجينة

قديم 24-08-2011, 07:05 PM
الصورة الرمزية ezzat2002mo
ezzat2002mo ezzat2002mo غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب فى هيئه قناة السويس

ezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant future
افتراضي رد: مساعده لواحد بيفكر يشترى لاول مرة حديث

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rawsha2100 مشاهدة المشاركة

البى واى دى احسن من اسبرانزا انا ركبت الاتنين البى واى دى تحسسك انك راكب كورولا وبتسحب حلو اوى وواسعة اوى اما الاسبرانزا بعد فترة بشحرر وتوكلها معفن وبطريطها وحشة جوز خالتى معاه التيجو وجايبها من 8 شهور وغير البطارية 3مرات وبيدفعوه حراااااااام
فعلا ده انا سمعت ان صينى مستغرب من انتشار السيارة ده وبيقول انها قليله جدا فى الصين على عكس الانتشار الواسع للبي واى دى
قديم 24-08-2011, 08:18 PM
الصورة الرمزية ابوشروق
ابوشروق ابوشروق غير متواجد حالياً

ابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond repute

ربا يوفقك فى الحيرة
متركب لانسر بومه أستعمال خفيف كفايه انها يابانى

حبيبت قلبى سبيدر
قديم 25-08-2011, 12:45 AM
الصورة الرمزية mostafa mamdouh
mostafa mamdouh mostafa mamdouh غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Specializing in cars
هواياتي: wrestling

mostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ezzat2002mo مشاهدة المشاركة

بس معلش ياباشا انا ملاحظ نسبه الشكاوى عاليه قوى فى موديلات الاسبيرانزا وكمان سعر اعاده البيع مستحيل مفيش كده ده غير انك ممكن تحتار فى بيعها
كمان انا سمعت ان موديلات 2011 رخصت بس الاوبشن اقل من زمان ولا انت رايك ايه
"بس معلش ياباشا انا ملاحظ نسبه الشكاوى عاليه قوى فى موديلات الاسبيرانزا"
نسبة الشكاوى قلت كتيييير اوى عن الاول وخاصة من موديلات 2011 مفيش غير شكاوى فردية قليلة جدا
"وكمان سعر اعاده البيع مستحيل مفيش كده ده غير انك ممكن تحتار فى بيعها"
كل شى بالتدريج سعر اعادة البيع بيتحسن شوية شوية انا ليا واحد صحبى لسة بايع موديل 2008 على 55 الف يعنى مخسرش غير 8 الاف فقط دة غير ان العربية عاملة 40 الف كم يعنى يعتبر سعر اعادة البيع جيد الى حد ما
"كمان انا سمعت ان موديلات 2011 رخصت بس الاوبشن اقل من زمان"

واللة انا مش فاهم الجملة ديه ياريت توضح اكتر
قديم 25-08-2011, 12:53 AM

mostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond reputemostafa mamdouh has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة f3_byd مشاهدة المشاركة

mostafa mamdouh

حضرتك شكلك ما شفتش البي واي دي و لا سوقتها ؟؟؟ صح و لا ايه ؟؟؟؟

لا سوقتها مرتين عربية ممتازة بس الاسبرانزا تتفوق عليها فى الثبات ووسع الصالون والسحب بعد ال 100 والسوند سيستيم وقوة التكييف بفضل وجود فتحتين للتكييف فى المقصورة الخلفية وقوة الموتور بشكل عام وعلى فكرة الموتور مش متسوبيشى متسوبيشى ....
موتور البي واي دي مصنع في الصين بتقنية متسوبيشي وكود الموتور 4G18 وبيكون خط الإنتاج والتصنيع تحت إشراف الشركة الأم علشان سمعتها فقط

التعديل الأخير تم بواسطة mostafa mamdouh ; 25-08-2011 الساعة 01:34 AM
قديم 25-08-2011, 01:26 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rawsha2100 مشاهدة المشاركة

البى واى دى احسن من اسبرانزا انا ركبت الاتنين البى واى دى تحسسك انك راكب كورولا وبتسحب حلو اوى وواسعة اوى اما الاسبرانزا بعد فترة بشحرر وتوكلها معفن وبطريطها وحشة جوز خالتى معاه التيجو وجايبها من 8 شهور وغير البطارية 3مرات وبيدفعوه حراااااااام
بغض النظر عن الطريقة الى انت كاتب بيها ..........اولا مشكلة البطارية دية مشكلة فردية وبكررها تانى فردية العربية معايا عامل بيها 45 الف كم والبطرية الحمد لله زى الفل دة غير ان مفيش حد اشتكى من موضوع البطرية دة قبل كدة فياريت بلاش فتى وهرى كتير
ثانيا انت بتقول ان البى واى دى سحبها حلو اوى ... احب اقولك ان سحبها عامل زى الاسبرانزا دة يمكن الاسبرانزا افضل خاصة بعد ال 100 كم بس لازم تكون عارف ازاى تسوق العربية بمعنى اخر لازم تنقل على 4 rbm علشان العربية تسحب معاك صح وعلى الرابع ممكن 4.5 rbm وهتلاقى العربية طيارة .......... والعربية عندى بتجيب من 0 الى 100 فى 10 او 11 ثانية تقريبا يعنى سحبها ممتاز
بالنسبة للتوكيل الى حضرتك بتقول علية معفن .......... عن نفسى انا شايف ان التوكيل جيدا جدا ولم اواجة اى مشاكل مع التوكيل دة غير انه بيتحسن يوم بعد يوم الدور والباقى على التوكيل التتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت تت بتاع البى واى دى
واخيرا انت بتقول ان البى واى دى واسعة اوى احب اقولك يا عسل ان الاسبرانزا اوسع والصور تثبتلك
المقاعد الخلفية

الشنطة

صورة اخرى للمقاعد الخلفية تبين مدى رحابتها ووسعها

اخيرا احب اقولك ان البى واى دى عربية ممتازة بس الاسبرانزا اكثر امتيازا منها وتتفوق عليها فى عدة اشياء مثل الثبات بفضل العفشة الرياضية والوسع وقوة المحرك و........................ ..والخ الخ
ودة كفاية ان الالنترا بتاعة حضرتك مش بتعرف تشد معايا على الصحراوى و رايح تقولى البى واى دى افضل من الاسبرانزا