العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سكودا skoda

سكودا skoda اسكودا Škoda بداءت كشركة تشيكية منذ عام 1895 على يد شريكين لورينما وكليمنت وهى حاليا احدى شركات مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سكودا اوكتافيا فابيا رومستر

قديم 05-08-2012, 11:27 AM
momorsy momorsy غير متواجد حالياً

momorsy will become famous soon enough
Angry انطباعي عن الاوكتافياA5 بعد 3 شهور

انا كانت معايا دايو ليجانزا قبل الاوكتافيا وللاسف مش مقتنع بالاوكتافيا خالص وحاسس اني نزلت لعربية اقل مستوى وده انطباع:
الباور بتاع العربية ناشف قوي مقارنة بالياباني والكوري؟؟؟؟ في اماكن كنت باعرف اركن بيها بالليجانزا مش عارف اركن فيها بالاوكتافيا مع ان الليجانزا اطول ب 30 سم؟؟؟
الاوكتافيا مابحسش فيها بالمطبات الخفيفة خالص لكن المطبات الثقيلة باحس ان العربية هاتنط مني؟؟
رغم ان عرض الاوكتافيا هو نفسه عرض الليجانزا حسب المواصفات المكتوبة عن العربيتين الا ان الاوكتافيا ضيقة جدا من ورا " معلش اعذرني الاوكتافيا مش عربية واسعة ابدا مجرد مقارنتها بحاجة مثلا زي ال سيفيك هاتخسر"
غير كده انا واجهت مشاكل اصوات كتيرة فيها ممكن تفيدوني لو ليها سبب او ليها حل:
التكييف بيزيق على طول وفي الجو الحلو بتاع الايام دي مايقارنش بتكييف الياباني
في تخبيط في المطبات الثقيلة من ورا حاسس ان في حاجة بتخبط في المطب خصوصا لو نازل كتير سواء اخدت المطب على بطيء او سريع وده بصراحة خيبة امل كبيرة خصوصا اني مشتري الاوكتافيا مخصوص علشان عفشتها
بس طبعا الحق يقال الاوكتافيا ثابتة اكتر على الطريق مع ان عربيتي فيها هزة قوية بعد ال 100 وفشلت في علاجها
ابواب الاوكتافيا بتفتح اوسع من الليجانزا واريح شوية
كرسي السائق اعلى واريح بس المقبض بتاع تعلية الكرسي حاسس انه هايتكسر لانه كل ما اركب او انزل بيبقا تحتيا
مثبت السرعة ممتاز وزي الساعة ماليش اي تعليق عليه
قديم 05-08-2012, 02:08 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انطباعي عن الاوكتافياA5 بعد 3 شهور

الهزة بعد 100 دا ترصيص او لو رصصت يبقى الجنط ممكن يكون معوج
قديم 08-08-2012, 01:03 AM
الصورة الرمزية YahiaAshraf
YahiaAshraf YahiaAshraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute

الف شكر على الموضوع

قديم 08-08-2012, 08:44 PM
الصورة الرمزية طارق عبد السلام
طارق عبد السلام طارق عبد السلام غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Technical Manager

طارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond repute

العيوب اللى حضرتك ذكرتها كلها مش عيوب اساسيه فى العربيه
عربيتك محتاجه تظبيط
انا معايا اختها ومافيش اى شىء من اللى حضرتك ذكرته نهائى هو ممكن تزييق فى الباب الخلفى يمين خفيف جدا واظنه ليس عيب خطير
ومن ناحيه العفشه العربيه جنطها 15 ومش ناشفه فى العفشه اوى زى الجنط ال 17
والتكييف هادىء وممتاز انا عن نفسى مابقدر اشغله اكتر من شرطتين وبالنهار لو على 3 بيتلج العربيه
ومن ناحيه الباور فهو خفيف ولا اجد به تقل بالنسبه للتويوتا مثلا
ومن ناحيه الركنه انا معاك فى الموضوع ده العربيه عاليه من الخلف وانا تغلبت على الموضوع ده بتركيب كاميرا خلفيه والموضوع كلفنى 250 جنيه بس كاميرا اوكتافيا بتركيبها
يعنى من الاخر الموضوع عندك انت شارى عربيه مستعمله وممكن تكون متهانه من صاحبها يعنى عايزه شويه تظبيط ولا وجه للمقارنه نهائيا بين الدايو والاوكتافيا

قديم 09-08-2012, 09:16 AM
momorsy momorsy غير متواجد حالياً

momorsy will become famous soon enough

شكرا للاخ طارق على الرد بس اعتقد حضرتك ما ركبتش الليجانزا او سوقتها لمدة طويلة المسالة مش مقارنا مابين دايو واكتافيا المسالة مقارنة بين ليجانزا "عربية فئة عالية نفس فئة السوناتا والباسات مثلا" وبين الاوكتافيا اللي هي فئة اقل.
بعد اذنك انا عايز اعرف الاوكتافيا اللي عندك ايه؟؟ اي فئة لان اللي عندي الفئة التانية اللي مافيهاش تحكم في الدركسيون.
ولو تعرف حد يظبط العربية ويكون حنين ومايقعدش العربية عنده سنين ياريت تقولي عليه.
وبالنسبة لوسع العربية فاعتقد ماحدش يقدر ينكر الموضوع ده الاوكتافيا ضيقة مقارنة بالليجانزا او حتى النوبيرا لأن الدايو كانت بتعمل عربيات واسعة جدا.