العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 01-10-2010, 10:03 PM
محمود سامى محمود محمود سامى محمود غير متواجد حالياً

محمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really nice
افتراضي سيراتو ولا سول ( أشترى أيه )؟؟؟؟؟

أرجو من أهل الخبرة من أعضاء المنتدى المميزين دائما .. يقولولى أشترى أيه كيا سيراتو ولا كيا سول ..
أنا مقيم فى الخليج و عايز أشترى سيارة و أنزلها مصر بعد كده .. بصراحة السيراتو عجبانى شكلها قوى .. بس قرأت كتير عنها و لقيت ناس بتشتكى من نشوفية العفشة و إنها بتحدف شمال و واحد أتقلب بيها قبل كده .. ( ربنا يكفينا و يكفيكو شر الحوادث ) و إن معدل إستهلاكها للوقود زيادة .. ده اللى سمعته .. بس هيا عجبانى .. أما السول بصراحة عجبانى أكثر .. لأنها عالية شوية على الأرض و ده طبعا عشان شوارعنا الجميلة اللى فى مصر .. و من جوه بصراحة الكوريين مبدعيين فيها .. بس طبعا هيا مش بقالها كتير فى السوق و فى ناس مش حابه شكلها .. بس شكلها عاجبني و دى أزواق ( ولو أتفقت الأزواق .. بارت السلع ) و كمان هنا السيارتين سعرهم تقريبا واحد يعنى السيراتو 46000 ريال و السول 46500 ريال ...
أشترى أيييييييييييييييييييييييي ييييييييييييييييييييييييي يه
عشان أنا بجد أحتارت كل لما أروح المعرض أشوف السيارتين .. بقف قدامهم و مش عارف أخد خيار ...
منتظر ردودكم . و جزاكم الله خير ..
قديم 01-10-2010, 10:17 PM
الصورة الرمزية خالداعزالناس
خالداعزالناس خالداعزالناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس/ خالد
التخصص العملى: مهندس اتصالات
هواياتي: التنزه - السفر

خالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سيراتو ولا سول ( أشترى أيه )؟؟؟؟؟

انا رأيى تشترى كيا سول
سياره جميله جدا جدا ..... ابداع خيالى فى التابلوه الداخلى
...............
كيا سيراتو ..... ممتازه
بس .... قريبا هتنزل السوق هيونداى النترا 2012
السياره اللى هتعمل انقلاب فى سوق السيارات
الــــ 1600cc
والـــ 2000cc
وقتها ..... هتزعل لو السياره اللى معاك سيراتو

اللهم احفظ بناتنا ونسائنا فى كل مكان من شياطين الانس
قديم 01-10-2010, 10:25 PM

محمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really nice

متشكر جدا يا أستاذ خالد على الرد . و أنا فعلا ميال للسول شوية ...
لو فيه أى حد عنده أى معلومات تانية عن السيارتين ياريت يشارك و يقدملنا رأيه .. مع العلم إن ماجربتش أى سيارة منهم على فكرة .. لأنى مقبل على شراء السيارة إنشاء الله .. و جزاكم الله خير
قديم 01-10-2010, 11:20 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

السيراتو شكل جديد ملفت .. لكنها في النهايه سيدان تقليدي .. زي ما قال استاذ خالد نزلت الكروز شدت الناس شويه منها .. تنزل الالنترا الجديده تشد ناس اكتر ... و شويه ويقدم شكلها
لكن السول كروس اوفر ... شبابيه اكتر.. عملانيه اكتر ... وشكلها حيستمر فترؤه اطول ... والله اعلم

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 02-10-2010, 01:51 AM

شكرا ً على الرد يا أستاذ sam ram أنتو كده طمنتونى من ناحية السول و فعلا أنا معاكو فى الرأى .. حاسس فعلا إن السول عملية أكتر من السيراتو .. و كمان فعلا السيراتو على الرغم من إنها فخمة فى الشكل الخارجى . لكن من جوه . مستخدمين خامات بلاستيكية سيئة فى التابلوه بتاعها .. كمان الجنوط ال17 فيها بتتعب العفشة .. انا سمعت كده من ناس كتير .. و حاسس إنهم مهتمين جدا فى الشكل الخارجى بتاعها على حساب المواد اللى مصنوع منها التابلوه . و خايف تكون على حساب حاجات تانية فى ميكانيكة السيارة .. و حاسس كمان إن سمك الصاج بتاع السول أكبر من السيراتو .. بس هل هناك فرق بين موتور السول و السيراتو ..؟؟؟؟؟؟؟؟؟