العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 09-06-2013, 11:22 PM
semba19 semba19 غير متواجد حالياً

semba19 is on a distinguished road
افتراضي رد: انقذوني .. باسات 96 جابتلي اكتئاب حاد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة romeoalmansour مشاهدة المشاركة

اولا المراوح بترمي الهواء علي الموتور وليس العكس
يفضل كشف الكومبيوتر - هيوضح حجات كتير
اشتريت الموتور بورق ولا من غير ورق
هل الردياتير نفس السابق ولا متغير (الحجم والشكل وغيره)
المكنه صوتها عالي ممكن تشرح لينا ازاي- كبس العربية عامل ايه
غيرت الماتور بالكومبيوتر ولا من غير - غيرت طقم دواره ولا لا
انا مش عايزك تقلق - المشكلة بسيطة وان شاء الله ليها حل وهنتفق نعمل ايه وفيه فني شاطر قوي ومحترم هنا علي الموقع ان شاء الله بعد ما نحدد العيب هيحلها
-------- والله العظيم اعلي واعلم --------
الموتور بورق والمفروض ان ورقه هايتبعت عالمرور خلال يوم او اتنين بس انا مخدتش ورقه فايدي التاجر خد صوره الرخصه وصورة شهاده البيانات وقالي ان الورق هايتبعت عالمرور بتاعي

الريداتير بالقربه غيرتهم باتنين استيراد نفس الاصلي اللي كان فيها

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة romeoalmansour مشاهدة المشاركة

غيرت الماتور بالكومبيوتر ولا من غير - غيرت طقم دواره ولا لا
مش فاهم اوي بس انا غيرت المكنه كامله بس من غير ضفيرة وكنترول لانها نفس المكنه القديمه
انا اشتريت بالظبط المكنه بالفتيس بالكمبروسر بالدينامو بطرمبه الميه وطرمبه الباور والمارش

يارب يا بشمهندس تكون بسيطه انا بقيت حاسس ان العربيه عليها عفريت

بس سؤالي هل ممكن يكون الموتور الجديد فيه عيب داخلي اصلا بيسخنه ولا دي مستبعده؟ علما بان حالته كانت كويسه جدا وهوا محلول من نص كامل
قديم 10-06-2013, 04:24 AM
حمدى مخترع مانيوال بدون د حمدى مخترع مانيوال بدون د غير متواجد حالياً
من انا؟: فنى ميكانيكا السيارات
التخصص العملى: لم يحالفنى الزمن لاتمام الدراسة
هواياتي: اى حاجة فيها فكر ومنطق

حمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond repute

متورك الاولاانى سليم ما كنش فيه داعى لتغير المتور كل الى كان عاوز يتغير فمتورك جوان السلندر فقط وانت معانا فالموقع كان المفرود تسال قبل ما تشترى متور العيب الى سخن متورك الاولاانى هوا الى سخن التانى لو هما ركبولك جزاء من المتور القديم فالجديد قول عليه خاصتا لو كان طلمبة او ماصورة مياه او غيرو ولو مش عارف صور كل تفاصيل المتور القدم من جميع الاتجاهات ونزلها واحنا هنعرف ركبو اجزاء مطرح اجزاء والا لاء وان شاء الله بصيطة وفالغلب العيب هيطلع فالقربة او غطا القربة عيب تافه جدا دخلك فمتاها وفالغالب انت ما غيرتش القربة مع المتور او ماصورة رفيعة بتاعت راجع بطلع هوا المية عالقربة مقفول

قديم 10-06-2013, 09:48 AM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute

ان شاء الله الحل بسيط - اونا حدتت العيوب دي
1- الثرموثتات معلقة مبتفتحش
2- سدد في الردياتير
3- حساس الحرارة مش شغال (short)
4-تاخير في سير الكاتينة (ضبط سير الكاتينة) و/ او تغيير جوان وش السلندر
5-هل منسوب المياه في الردياتير بيقل ولا لا
===== والله العظيم اعلي واعلم =====
قديم 10-06-2013, 09:50 AM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute

منور ياعم حمدي - صباح الفل
===== والله العظيم اعلي واعلم =====
قديم 11-06-2013, 01:26 PM
semba19 semba19 غير متواجد حالياً

semba19 is on a distinguished road

السلام عليكم
الف شر لكل المتابعين معايا وشكر خاص لاستاذ حمدي
دلوقت انا وديت العربيه للي اشتريت منه المكنه وقالي سبهالي وهسلمهالك بكره مبتسخنش
بس طبعا انا متوقع انه مش هايعمل حاجه
دعواتكم معايا