العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA

كيا KIA احد اعمدة عملاق الصناعة الكورى اندمجت مع هيونداى لتصبح اكبر مجموعة فى كوريا الجنوبية بينما بدات باعادة تجميع موديلات مازدا القديمة من اشهر الموديلات بيكانتو - سيراتو - ماجنتيس - كارينز - ريو - اوبيروس - كارنفال - سورانتو

قديم 27-08-2012, 06:53 AM
tamer.koko tamer.koko غير متواجد حالياً

tamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كيا بيكانتو هاى لاين - الحقونى بسرعة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة myson medo مشاهدة المشاركة

وايه كمان اصدمنى اصدمنى
بس ايه رايك برده هنا بيقولولى حلوة واحسن من السانديرو وموفرة وعملية

انت ايه رايك ؟
ولا بصدمك ولا حاجه والله
وفعلا هي احسن من السانديرو بكتير كمان
بس فلوسها كتير عليها يااما تنزلي بالفلوس شويه وجيبي هيونداي i 10 اوتوماتيك وتوفري ازيد من 10000 جنيه والعربيتين ميفرقوش عن بعض كتير
يااما تزودي 10000 جنيه وتجيبي اول فئه اوتوماتيك في السيراتو او rbوالفرق في الفئه ملحوظ جدا
ولو مش هتقدري تزودي هاتي بروتون بيرسونا او جين 2 بنفس المبلغ
وده رأئ شخصي ونصيحه مش اكتر
قديم 27-08-2012, 07:11 AM
Ahmad_hassan Ahmad_hassan غير متواجد حالياً

Ahmad_hassan is on a distinguished road

هى طب1248سى سى
أتوماتيك
2 ايرباج
مرايات كهرباء + طى المرايات
اى بى اس
نظام تنبيه ضد السرقة + نظام ايموبليزر ضد السرقة
جنوط رياضى
فوانيس ضباب امامية
مساحات خلفية
اشارات بالمرايات الجانبية
مصابيح أمامية حساسة للإضائة
إضاءة المصابيح الأمامية LED
إضاءة المصابيح الخلفية LED

النظام الصوتي
مدخل AUX
مدخل USB
بلوتوث
مساند رأس أمامية

زجاج كهرباء أمامي
زجاج كهرباء خلفي
تحكم عن بعد في غلق وفتح الأبواب
التحكم في ارتفاع كرسي السائق

فتحة سقف
فتحة سقف كهربائية
عجلة قيادة يمكن التحكم بها
تحكم في نظام الصوت من عجلة القيادة

عجلة القيادة من الجلد
ناقل الحركة من الجلد
أماكن تخزين بالأبواب الأمامية
إمكانية طى ظهر مقاعد الخلفية
قفل مركزي للأبواب
حامل أكواب أمامي
درج تخزين أمامي
مخرج كهرباء
مساحات زجاج خلفية
مساحات زجاج أمامية
كشافات امامية حساسة للإضاءة
حزام أمان خلفي
kda mazbot we a3tkd hwa 7agm tank el banzen bta3ha 7agah we talateen we takyfha momtaz bgd we banzynha bardo ana fe ra2yey enha a7san 3arbya fe el flos dy ya3ny law ben el 80 lel 100 alf we sabta we farmlha momtaza we hwa m3ah 2012 sa2lto eza kan fyh a7'tlaf 2aly la2 mafysh ay bas mesh mot2kd awy ya3ny bas a3tkd momken 7adrtk tklmy rakm kia mn ay telephone ely hwa 19542 aked hayfydo aktar we kawtsh fyha m2as 15
قديم 27-08-2012, 06:00 PM
الصورة الرمزية myson medo
myson medo myson medo غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلمة

myson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed hossam elemam مشاهدة المشاركة

انتي ممكن تفكري في البروون جين تو عربيه جويسه وسعرها حوالي نفس السعر ده
انا فعلا فكرت فيها بس بعدت عنها لانى لما قريت عنها كتير لقين توكيهاوحش جدا وكمان استهلاكها للبنزين عالى جدا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

كلام غير صحيح بالمرة
التكييف تلاجة
البنزين ممتاز
طيب انا بسال فى نقطة المكنة لما تكون اقل من 1600 مش بتعمر ليه ؟؟ لان الكلام ده اتقالى كتير

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tamer.koko مشاهدة المشاركة

ولا بصدمك ولا حاجه والله
وفعلا هي احسن من السانديرو بكتير كمان
بس فلوسها كتير عليها يااما تنزلي بالفلوس شويه وجيبي هيونداي i 10 اوتوماتيك وتوفري ازيد من 10000 جنيه والعربيتين ميفرقوش عن بعض كتير
يااما تزودي 10000 جنيه وتجيبي اول فئه اوتوماتيك في السيراتو او rbوالفرق في الفئه ملحوظ جدا
ولو مش هتقدري تزودي هاتي بروتون بيرسونا او جين 2 بنفس المبلغ
وده رأئ شخصي ونصيحه مش اكتر
الاى تن اكيد مفيهاش نفس اللى فى كيا - والجين تو توكيل وحش جدا واستهلاك بنزين عالى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmad_hassan مشاهدة المشاركة

هى طب1248سى سى
أتوماتيك
2 ايرباج
مرايات كهرباء + طى المرايات
اى بى اس
نظام تنبيه ضد السرقة + نظام ايموبليزر ضد السرقة
جنوط رياضى
فوانيس ضباب امامية
مساحات خلفية
اشارات بالمرايات الجانبية
مصابيح أمامية حساسة للإضائة
إضاءة المصابيح الأمامية LED
إضاءة المصابيح الخلفية LED

النظام الصوتي
مدخل AUX
مدخل USB
بلوتوث
مساند رأس أمامية

زجاج كهرباء أمامي
زجاج كهرباء خلفي
تحكم عن بعد في غلق وفتح الأبواب
التحكم في ارتفاع كرسي السائق

فتحة سقف
فتحة سقف كهربائية
عجلة قيادة يمكن التحكم بها
تحكم في نظام الصوت من عجلة القيادة

عجلة القيادة من الجلد
ناقل الحركة من الجلد
أماكن تخزين بالأبواب الأمامية
إمكانية طى ظهر مقاعد الخلفية
قفل مركزي للأبواب
حامل أكواب أمامي
درج تخزين أمامي
مخرج كهرباء
مساحات زجاج خلفية
مساحات زجاج أمامية
كشافات امامية حساسة للإضاءة
حزام أمان خلفي
kda mazbot we a3tkd hwa 7agm tank el banzen bta3ha 7agah we talateen we takyfha momtaz bgd we banzynha bardo ana fe ra2yey enha a7san 3arbya fe el flos dy ya3ny law ben el 80 lel 100 alf we sabta we farmlha momtaza we hwa m3ah 2012 sa2lto eza kan fyh a7'tlaf 2aly la2 mafysh ay bas mesh mot2kd awy ya3ny bas a3tkd momken 7adrtk tklmy rakm kia mn ay telephone ely hwa 19542 aked hayfydo aktar we kawtsh fyha m2as 15
انا عاوزة حد يفيدنى ضرورىفى المعلومة دى

هل المكنة اللى اقل من 1600 بتبوظ بسرعة ومش بتعمر

وهل فعلا 97 الف خسارة فى كيا هاى لاين واجيب سانديرو وخلاص ؟؟؟؟
قديم 27-08-2012, 06:16 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

حكاية المكنة اللى اقل من 1600 سى سى مش بتعمر ده مع احترامى للى قاله كلام عارى تماما من الصحة و المنطق ......... من الاخر غلط
و انا بامانة لو كنت اقدر كنت جبت لمراتى البيكانتو هاى لاين بدل ال i10 لانى من مؤيدى الامان و السلامة بشدة و كنت حجيب السوزوكى سيلاريو عشان فيها 2 ايرباج و abs و ebd بس للاسف مكنش فى منها اتوماتيك
لكن فعلا العربية ديى بال abs و الايرباجز تستاهل و جودتها عالية و ماتورها قوى جدا و اكثر من مناسب لوزن العربية و ده المهم و اى عربية تانية فى نفس الرينج و كبيرة مش حتبقى بجودتها و لا كماليتها و لا اعتماديتها و ادائها

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 27-08-2012, 06:21 PM
الصورة الرمزية myson medo
myson medo myson medo غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلمة

myson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

حكاية المكنة اللى اقل من 1600 سى سى مش بتعمر ده مع احترامى للى قاله كلام عارى تماما من الصحة و المنطق ......... من الاخر غلط
و انا بامانة لو كنت اقدر كنت جبت لمراتى البيكانتو هاى لاين بدل ال i10 لانى من مؤيدى الامان و السلامة بشدة و كنت حجيب السوزوكى سيلاريو عشان فيها 2 ايرباج و abs و ebd بس للاسف مكنش فى منها اتوماتيك
لكن فعلا العربية ديى بال abs و الايرباجز تستاهل و جودتها عالية و ماتورها قوى جدا و اكثر من مناسب لوزن العربية و ده المهم و اى عربية تانية فى نفس الرينج و كبيرة مش حتبقى بجودتها و لا كماليتها و لا اعتماديتها و ادائها
مش عارفة - اكتر من حد قالى الكلام ده انها لحد 5 سنين هتبقى زى الفل بعد كده لا لأنكل الاحمال عليها وهى 1200
انا محتارة بجد
وكمان كل شوية حد يقولى هتدفعى 100 الف فى عربية صغيرة و1200 سى سى
ماهى العربية 79.900
رجعت احتار تانى وبفكر اجيب سانديرو
مششششششششششش عاااااااااااااااااااااااا ااااااارفة
ومش بثق فى المستعمل - وخصوصا انى هجيبعربية مرة واحدة مش هقعد اغير وكل يوم اشترى حاجة
قولولى اعمل ايه