العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 05-09-2011, 03:57 PM
الصورة الرمزية YahiaAshraf
YahiaAshraf YahiaAshraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تقرير و لا اروع عن هيونداي النترا الجديدة

: waving:
قديم 05-09-2011, 05:27 PM
الصورة الرمزية محمد اشرف
محمد اشرف محمد اشرف غير متواجد حالياً
من انا؟: Mohamed ashraf
التخصص العملى: Student
هواياتي: Everything about cars of all types

محمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond repute

موضووووووع رائئئئئع

نادى السيارات الصينيه على الفيس بوك نرحب بانضمامكم

http://www.facebook.com/NadyAlsyaratAlsynyh

جروب نادى سيارات البيجو على الفيس بوك
https://www.facebook.com/groups/172929839542780/

قديم 05-09-2011, 06:59 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

بالنسبة لضمان الخليجى فيه كذا شركة فعلا وفى كذا موضوع عن الشركات ديه

http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=23686

لكن عموما انا شايف ان الفئه اللى ب 132 حلوة جدا وفيها الاساسيات والباقى ممكن اضافتة من اى محل كماليات

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 05-09-2011, 07:46 PM
mustafa811 mustafa811 غير متواجد حالياً

mustafa811 has a spectacular aura aboutmustafa811 has a spectacular aura about

شكرا لكل الاعضاء ال شرفوا الموضوع ده .. لسه جاي من بره و اخر الاخبار ان غبور غلى العربية الف كمان
و بكده الاوتوماتيك ام abs و airbag واحدة اصبح سعرها 133.5 .. سوري يا جماعة في كلمة واقفة في زوري
xxx

و شفت العربية ال ال فورد ال فوكاس جيا 2010 ال نازل عليها عرض من 160 ل 140
العربية ماشاء الله تحفة فنية و خصوصا الاسود و الذهبي الشامبين و من جوه فخمة جدا
و مريحة جدا و انا كنت فاكرها صغيرة بس طلعت عربية كبيرة و واسعة و هي اضيق حاجة بسيطة
جدا من الالنترا شعرة يعني .. و العربية الماني و تقفيل اسباني و فيها كل الكماليات ال تتخيلها
ماعادا ال جي بي اس .. و ال بسقف زيادة 3 الاف جنيه و موجود منها الموديل الهاتش باك
بسقف ب 143 و نصف .. جنوط سبور 16 و تكييف تاتش و مثبت سرعة و تارة مالتي
و abs و ebd و نظام لمنع السرقة في عدم وجود المفتاح بالكونتاكت .. بصراحة انا انبهرت

و نزلت الالنترا من نظري جدا قدام فخامة الصناعة و كمية الكماليات المذهلة ال بتعتبرها شركة فورد
اساسيات

العيوب : الفورد موديل 2010 بس هيا هيا نفس الشكل في كل حاجة بل ال 2010 فيها حاجات اعلى .. بس
الموتور للاسف 100 حصان فقط بينما ال 2011 119 و الالنترا 130 .. قطع الغيار حاليا ارخص من بتاعة
الالنترا الجديدة بس مع الوقت الفورد هيفضل سعرها زي ما هو و الهيونداي هتقل مع الانتشار .. مثلا فانوس
الالنترا الجديدة القداماني 950 جنيه اما الفورد 650 .. التيل الامامي للفورد 350 و الهيونداي 250
اول صيانة صيانة الالف مجانا و بعد كده كل صيانة 10000 ب 700 جنيه .. و الضمان سنتين غير محدودة
الكيلومترات

من الاخر ال مقلقني الموتور ال 100 حصان و خدمة ما بعد البيع و قطع الغيار .. مع ان على فكرة عدادها
240 كيلو

بس في نفس الوقت قليلة و تحس انك جايب حاجة نادرة و فخمة .. بس الاسباب ال مقلقاني بتخليني افكر
ارجع لفكي غبور .. انا محتار يا جماعة .. كله منك يا غبور ال ههههههه .. و موزعين الالنترا نفوا نفيا
قاطعا بان الخليجي ممكن تشتري ليها ضمان من غبور .. بل غبور كمان مانعها تدخل خدمة عنده في ال مراكز بتاعته

يعني معقول يا جماعة عربية فورد صناعة الماني و تقفيل اسباني و بها كل الكماليات تباع بنفس تمن
الالنترا فاضية .. الراجل ده اتهبل يا جماعة .. لأ و بيغلي كل يوم

افيدوني افادكم الله

التعديل الأخير تم بواسطة AbOnOrA ; 06-09-2011 الساعة 12:02 PM سبب آخر: حذف تعبير غير لائق
قديم 05-09-2011, 11:44 PM
ahmedashraf ahmedashraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تصميم وبرمجة الويب

ahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to behold

شكرا لكل الاعضاء ال شرفوا الموضوع ده .. لسه جاي من بره و اخر الاخبار ان غبور غلى العربية الف كمان
و بكده الاوتوماتيك ام abs و airbag واحدة اصبح سعرها 133.5 .. سوري يا جماعة في كلمة واقفة في زوري
A7A
رجاء الحفاظ على السلوكيات العامة

و شفت العربية ال ال فورد ال فوكاس جيا 2010 ال نازل عليها عرض من 160 ل 140
مش لاقيه حد يشتريها, أصل إنت مش بتشتري عربيه وتنساها, فيه توافر قطع غيار ومراكز صيانه وسعر إعاده بيع, عموما الفورد ملوش حظ فى مصر.

العربية ماشاء الله تحفة فنية و خصوصا الاسود و الذهبي الشامبين و من جوه فخمة جدا
و مريحة جدا و انا كنت فاكرها صغيرة بس طلعت عربية كبيرة و واسعة و هي اضيق حاجة بسيطة
جدا من الالنترا شعرة يعني .. و العربية الماني و تقفيل اسباني و فيها كل الكماليات ال تتخيلها
ماعادا ال جي بي اس .. و ال بسقف زيادة 3 الاف جنيه و موجود منها الموديل الهاتش باك
بسقف ب 143 و نصف .. جنوط سبور 16 و تكييف تاتش و مثبت سرعة و تارة مالتي
و abs و ebd و نظام لمنع السرقة في عدم وجود المفتاح بالكونتاكت .. بصراحة انا انبهرت

و نزلت الالنترا من نظري جدا قدام فخامة الصناعة و كمية الكماليات المذهلة ال بتعتبرها شركة فورد
اساسيات

العيوب : الفورد موديل 2010 بس هيا هيا نفس الشكل في كل حاجة بل ال 2010 فيها حاجات اعلى .. بس
دي مشكلة كبيرة لما تيجي تبيع, أمال هي نازله فى سعرها ليه

الموتور للاسف 100 حصان فقط بينما ال 2011 119 و الالنترا 130 .. قطع الغيار حاليا ارخص من بتاعة
الالنترا الجديدة بس مع الوقت الفورد هيفضل سعرها زي ما هو و الهيونداي هتقل مع الانتشار ..
مش بعيد كمان متلاقيش بعض قطع الغيار قدام شويه للفورد

مثلا فانوس
الالنترا الجديدة القداماني 950 جنيه اما الفورد 650 .. التيل الامامي للفورد 350 و الهيونداي 250
اول صيانة صيانة الالف مجانا و بعد كده كل صيانة 10000 ب 700 جنيه .. و الضمان سنتين غير محدودة
الكيلومترات

من الاخر ال مقلقني الموتور ال 100 حصان و خدمة ما بعد البيع و قطع الغيار .. مع ان على فكرة عدادها
240 كيلو
المكتوب على العداد عمره مكان مقياس للسرعة القصوى للعربية, وناس كتير إشتكت من الكروز لأن موتورها ١٠٧ حصان. أعتقد ١٠٠ حصان قليل على حجم العربية.

بس في نفس الوقت قليلة و تحس انك جايب حاجة نادرة و فخمة .. بس الاسباب ال مقلقاني بتخليني افكر
أنصحك فكر

ارجع لفكي غبور .. انا محتار يا جماعة .. كله منك يا غبور ال ههههههه
مع إحترامى أنا عندى وجهة نظر هنا, 1000 جنيه مش الزيادة إللى تضايق قوي خصوصا لما يكون ثمن العربية أصلا 132 الف, ومظنش إن الألف جنيه دول كانو خلاص واقفين فى زور غبور , اعتقد سبب الزياده هيكون فرق فى مصاريف الشحن, العملة ... إلخ

.. و موزعين الالنترا نفوا نفيا
قاطعا بان الخليجي ممكن تشتري ليها ضمان من غبور .. بل غبور كمان مانعها تدخل خدمة عنده في ال مراكز بتاعته

يعني معقول يا جماعة عربية فورد صناعة الماني و تقفيل اسباني و بها كل الكماليات تباع بنفس تمن
الالنترا فاضية
معلش... هيه الإلانترا فاضية؟ حضرتك لسه قايل إن الفورد بـ 140 صح؟ بنفس السعر ( أو ازيد ألفين جنيه تقريبا ) تجيب إلانترا قبل أعلى فئه مباشرة (مكيف الهواء الأوتوماتيكي, مقبض وناقل حركة جلدي, حساس ركن, حساس أمطار وعجلات سبيكة قياس 16 بوصة , 2 إيرباج , ABS ) تبقى فاضيه إزاي؟؟؟؟

.. الراجل ده اتهبل يا جماعة .. لأ و بيغلي كل يوم

افيدوني افادكم الله