العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 02-09-2011, 03:30 AM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: نجاح هيونداى النترا2012..وفى نفس الوقت الواحد يضحك بجد

يبقى انت اكيد فى مصر
قديم 02-09-2011, 03:56 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

كلامك مظبوط 100% والله

بس صدقنى انا متاكد ان اغلب الناس اللى اشتروها او اللى عايزين يشتروها فعلا مستغلينها ومفقوعين من فئاتها المفتكسة بس تعالى ناخدها واحدة واحدة

انهى عربيه نزلت فى مصر مستغلينهاش بعد ما نزلت ؟

حتى الالنترا اللى فاتت انا فاكر اول ما نزلت جديدة فى 2007 كنا بنقول هتفشل علشان غالية برضو

اذن احنا خلاص اتعودنا نشترى الحاجة غالية
بل بالعكس عندنا مبداء تراثى وراثى بيقول الغالى تمنة فيه
وده منسجم مع مبداء تانى سائد بيقول ان مفيش حاجة بترخص فى مصر
وبالتالى بقى لازم الموديل الجديد يبقى اغلى من اللى قبليه
وبالتالى بشكل او باخر اغلب الناس بتقول انا بحط مية وعشرين ولا ميه وتلاتين الف هركب العربيه 4 - 5 سنين وابيعها برضو ب 90 ولا 100 الف جنية
وفعليا برضو عربيات هيونداى جيل بعد جيل بتاكد ثقة المستهلكين فى موضوع ثبات الاسعار التصاعدى وسهولة اعادة البيع وارتفاع قيمتها

وغير كل اللى قولتة ده فيه سبب تانى اهم وادعى للسخرية زى ما قولت فعلا
وهو ان الالنترا فعلا من ارخص السيارات فى فئتها تخيل !!!
لان العربيه المفروض فى فئه الكروز والسيراتو والفورد فوكاس والهوندا سيفيك والفولكس جيتا والسوبارو امبريزا والمتسوبيشى لانسر والتويوتا كرولا

فانت لو قارنتها باسعار باقى سيارات نفس الفئه هنا فى مصر هتتصدم اكتر
الفولكس جيتا مثلا المفروض بتبداء من 14 -20 الف دولار يعنى فى نفس الفئه او بعض الموديلات ممكن تزيد الف ولا الفين دولار بس فى نفس الفئه ... شوف بقى الفرق بين سعر الجيتا 2012 وسعر الالنترا 2012

عادى يا باشا مصر ام الدنيا فلازم الاسعار المصرى تبقى ام الاجنبى

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 02-09-2011, 04:06 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

اما بالنسبة لان العربية نجحت فمعنى كده ان البلد مليانة فلوس فده اكيد قياس غير دقيق بالمرة لان اصلا اجمالى عدد السيارات المباعة فى تناقص من ساعة الثورة وبنسب كبيرة فعلاً
وده كمان اثر على سوق المستعمل وبرضو البيع والشراء قل جامد من بعد الثورة لكن الاسعار زادت برضو علشان الاقبال على المستعمل مقارنة بالجديد زاد لان البنوك وخدمات التمويل والتامين هى كمان تضررت من الازمات المالية المتعاقبة دوليا ومحليا

فالوضع طبيعى بس هى زى ما حصل للسيارتو وقبلهم كتير من العربيات لسه نازلة جديدة فالاضواء مسلطة عليها اكتر

وبعدين من كل اللى بجيب الالنترا او غيرها معاه ال 120 ولا ال 130 فى جيبة الورانى الشمال ومش عارف يصرفهم فين فقال اجيب الالنترا
الموضوع ان فيه ناس بتبيع اللى معاها وتشترى احدث او ناس بتشترى لاغراض تجارية زائد الناس اللى بتشترى بالقسط زائد اللى عندة وديعة وبيقسط بضامنها وفيه نماذج كتير فمش كل واحد يجيب عربيه جديدة يبقى عندة كبارية ومن فلول النظام ومهرب وكل الحاجات ديه لان اللى شغالين فى الحاجات ديه برضو مش هيركبو عربيات ب 120 و 130 الف فيه عربيات بملاييين وبانصاص ملايين وارباع ملايين انسب ليهم مش النترا 2012 برضو
اعتذر عن الاطالة وتحياتى وتقديرى لاراء كل المشاركين فى الموضوع

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 02-09-2011, 04:35 AM
الصورة الرمزية citroeen
citroeen citroeen غير متواجد حالياً

citroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to behold

انا بشكر اخواتى الى مشتركين فى الموضوع وبشكرك يا ابو نورا ياكبيير المنتتدى على كلامك الجامد و كلام الاعضاء الجامد ...انا زى مابقولك يا ابو نورا لازم ثورة تانية خالص مخصوصة للعربييات لازم الجمارك تتظبط و لازم التوكيلات بنت الحرمية دى تظبط كفاية ظلم و كفاية قرف بقى وخالى الناس تشترى فى الى هى نفسها في كفاية حرمان للناس وقريب اوى هنعمل ثورة على الموضوع دة بس نسيب البلد تظبط حالها الاول وبعد كدة يبقى نظبط الموضوع دة انا عارف ان العربييات برة باسعار تانية خالص غير مصر بس خلينا فى الالنترا الجديدة انا عايز اقولك لو حسبت بالقسط مثلا ..الناس فكرة ان اى حد بالقسط ..القسط دة ياجدعان لازم يكون مرتبك الشهرى فوق ال6000 جنية عشان تجيب عربيية فوق ال120 الف جنية دة لو هتدفع مقدم 40 او 50 او 60 الف جنية مثلا يعنى دافع دم قلبك غير الاقساط و بقيت عشتك يعنى حوار القسط يعنى الى بيقسط دة لازم يكون مرتاح فى حياتة هل كل الناس الى ركبة الالنترا او بقيت العربييات الجديدة مرتبها فوق 5000 او 6000 جنية يبقى عملنا ثورة لية ؟!!!!!! نيجى بقى للودائع ومعرفش اية كل الناس معاها فلوس فى البنك فوق 200 وال300 الف جنية !!!؟ الناس الغلابة فين طيب !!!!!!!!!!؟؟؟؟ دة السيراتو مالية البلد والالنترا الى اغلى منها جاية فى السكة اهو دة يبقى اسمـــة ايــــة بقى ؟؟!!!! فى حاجة احنا مش عرفنها فى كوسة بقى من المعارض معارف فى فعلا فلوس من تحت للتحت والناس دى بتتدعى الفقر و خلاص و لا اية بظيط يعنى احنا يطلع عنينا فى المنتتدى ونقول العربيية غالية ونشتم فى التوكيلات ويطلع عنينا فى الكلام وبعد نقول نقاطع العربيية عشان سعرها عالى نلاقى بعد شهر العربيية محققة نجاحات فوق التوقعات دة يبقى اسمة اية !!!!!!!!! يمكن احنا عيشين لسة فى زمن التسعينات و التمانيات فى الاسعار القديمة و ال100 الف جنية بقين 50 الف جنية دلوقتى معنى والله احنا لسة شباب هههههههه لسة معجيزناش والله والله الموضوع دة محتاج ثورة على الجمارك وبالذذات العربييات عشان ميبقاش فى فرق مابيين الناس وكلة يعيش وكلة يجيب الى هو عايزة موضوع الغالى تمنة فى الكلام دة فى الماركات الى غير هيونداى المفروض بس سياسة الشراء فى مصر حاجة غريبة غير العالم اصلا

My love of cars has no specific end
قديم 02-09-2011, 05:34 AM
dr.wael7yran dr.wael7yran غير متواجد حالياً

dr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond repute

من متابعة السوق اللي في الكام سنة اللي فاتوا
العربية ام ميت الف جنيه هي الاكثر انتشارا
بدءا من اللانسر البومة
و بعدين جت السيراتو
و اتعملت الالنترا للرد على السيراتو
كل العربيات دي بقت زي ال 128 كده
و ده يا باشا له سبب مهم جدا...
ان العربيات اللي ارخص من كده .. تعبانة ملة
انت بتشتريها علشان معندكش حل تاني غيرها
يعني ناس كان نفسها تجيب سيارات الشعب دي بس موش قادرة عليها,,,
فمعظم الناس بتدوس على نفسها و تقسط
على مبدأ احنا هنركب عربية كام مرة في حياتنا يعني
و النتيجة
زي ما العربيات دي ماشية كتير في الشارع
زي ما المحروق منها كتير برضه
انا كنت من كام يوم في معرض عامله بنك جامد...للعربيات المسحوبة اللي اصحابها موش قادرين على اقساطها...
و فوجئت الصراحة بالكمية و الموديلات ... و صعب على الناس دي قوي و حزنهم و كسرة قلبهم
واخدت درس مهم اوي
ان كل برغوت و على اد دمه
و تحياتي لابو نورا اللي كل ما ادخل المنتدى اعجب بدماغه و منطقه اكتر
و شكرا ليك على موضوعك الجميل

Dr.wael el7yran