العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 02-12-2010, 10:51 PM
mo_mib mo_mib غير متواجد حالياً

mo_mib will become famous soon enoughmo_mib will become famous soon enough
افتراضي رد: الفتيس في السيراتو بقة6نقلات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة THë_int®µD£R مشاهدة المشاركة

طيب هو فين مثبت السرعة وفين زرار البلوتوث ؟
وهل العربية فيها كاميرا فعلا من الخلف ؟
- أو بمعنى أفضل فى أية أتشال مقابل ال 6 نقلات والمريات
على حد علمي مفيش اي مواصفات فيها الكاميرا في مصر طبعا الله اعلم بس الكاميرا اظن بتنزل بره فقط و صاحب الموضوع بيقول السيراتو العادية فيها كاميرا بس معرفش نظام العادية ايه

و برضه مثبت سرعة على حد علمي مسمعتش عن اي واصفة فيها كده بس مكنتش حاطط الموضوع في دماغي يعني

و فعلا هي مفيهاش بلوتوث بس دي بتاعتي انا يعني فيه مواصفات فيها و مواصفات مفيهاش

انا كنت فعلا معترض لما قالولي احنا جبناها من غير الحاجات دي بس بعدين رحت شفتها و لقيت ان دي اشاراتها احلى كتير من الكبار التانيين و فيه فرق بينها و بين الـ2010 زي اللانسر كده لما 2006 قالو هيغرو شكل العربيه قامو مغيرين الشبكة الامامية بس مش فرق كبير بس ساعتها كنت تعرف الفرق بين 2006 و 2007

و كانت والدتي في الاسكندرية في الوقت ده و في نفس الوقت كانت في اجانص بتسال قالتله هي المرايات طي كهرباء و النقلات 6 قالها طبعا طبعا قلتلها طب خليه يقفل المرايات قدامك قالتله اقفلها قام قفلها بايده و طبعا فيه البلوتوث و اللايت سيستم
فمش دايما تصدق اللي عايز يبيع و خلاص

ده اللي انا فهمتو

- السعودي الوحيد اللي فيه مانع الاتزلاق ESP
- المصري انا سالت في الوكيل على حد كلام الموظفين ان 2011 مفيهاش لايت سيستم و مفيهاش بلوتوث بس نفس الشكل بتاعت 2010 رغم ان ع الموقع الرسمي مكتوب ان فيها لايت سيستم
- رغم ان الامريكي بيتصنع في امريكا نفسها دلوقتي مبينزلش عندهم التابلوه الاحمر اصلا و المفتاح البصمة و الحاجات دي بس بينزل عندهم الكاميرا و المقاعد فيها تدفئة و محرك 2400 سي سي

لو مش عايز ينضحك عليك في موضوع هي سعودي و لا غيره

السعودي فيه زرار كده مرسوم عليه عربيه ماشية على طريق مش مستوي جمب زرار اللايت سيستم و ده تفعيل او عدم تفعيل الـ ESP

و دي مواصفات التوكيل http://kia.com.eg/images/koup.pdf

لو حد من اصحابك عنده كتالوج كيا سيراتو عادية او كوبيه استلفه و انت هتلاقي الحاجات اللي بتفرق من بلد لبلد مكتوب جمبها ( ان كانت السيارة مجهزة بذلك )

و على ما اظن ان الاصدار الجديد هي الـ6 نقلات لان في امريكا نزلت الهاتش باك قالو زودو فيها النقلات و المرايات بقت كهرباء و غيرو شكل اشارات المرايات زي دي

و هو انا مش فاهم بالظبط الراجل اللي باعهالي كان قصده ايه في الحتة دي بس بيقوللي الفرامل الـ ABS ع العجل الـ 4 بس انا عملت نفسي فتك و قلتله واااوووو

و طبعا من الصور الفتيس مختلف و في خط مستقيم مش زيجزاج و الستيب ترونيك النقلات ممكن من الفتيس او من الـ+ و الـ- اللي ظاهرين ورا الدريكسيون في الصور

انا اظن كده قلتلك كل اللي انا عرفته و انا بدور و ربنا يوفقك بس انا من رايي العربيه ما شاء الله عليها كويسه جدا و ميزتها انك بتجيبها مش بتبقى عايز تزود عليها حاجة لا جنوط و لا سبويلر و لا اي حاجة
و حاجة تانية مش كل حاجة تقراها تصدقها لان انا كنت بالاقي حاجات غريبه في الجورنال و لما تروح تشوف بنفسك تلاقي الكلام اتغير انا حتى لقيت مرة واحد كاتبلك كوبيه معاها زينون قلت بسسسسس هي دي اللي انا عايزها كلمت الاجانص قال غلطة مطبعية

عيوب العربيه : في الاول ناشفة شوية بس هاتتعود عليها بعد 3 او 4 ايام و بعد ما تلين خالص هاتبقى نعمة اوي

كل لجنة هاتعدي عليها هاتوقفك لان الازاز اللي ورا صغير و الفرش اسود فهيحسوه فاميه في الحالة دي لو فيه ورق جمرك ع الازاز اللي ورا ارجح انك تسيبه و تقول لصاحب الاجانص ميشيلوش عشان يبقى واضح ان ده مش فاميه ( الا لو ثبت فاميه ع الرخصة )

و آسف ع الاطالة
قديم 03-12-2010, 03:57 AM
الصورة الرمزية lol64
lol64 lol64 غير متواجد حالياً

lol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شريف فارس مشاهدة المشاركة

انا لسة راجع من اوتو سمير ريان علي الاوتوستراد كان عندة الكيا الكوبية مواصفات سوريا
هيا الفيها فتيس 6 نقلات وشكل اشارات المرايات اتغيرت (نفس بتاعة الاكسنت سبورت )
واجنحة علي الطارة
واجمل حاجة فيها بلوتوث وعلي الطارة السماعة بتاعة المكالمة
مع نظام الانارة الصوتية للسماعات
وجنط 16 الاسود
سعرها 133000 جنية
طالما ياشريف سفتها عند سمير ريان انا هاروحله اول مانزل القاهره اجازه نفسى اشوفها من جوه

قديم 03-12-2010, 06:50 PM
abosdah abosdah غير متواجد حالياً

abosdah will become famous soon enough

لاأنابتكلم عن السيراتو السيدان (صالون) بكل الكماليات الموجودة في الكوبيه
قديم 06-12-2010, 11:40 AM
capink capink غير متواجد حالياً

capink will become famous soon enoughcapink will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mo_mib مشاهدة المشاركة

لو مش عايز ينضحك عليك في موضوع هي سعودي و لا غيره

السعودي فيه زرار كده مرسوم عليه عربيه ماشية على طريق مش مستوي جمب زرار اللايت سيستم و ده تفعيل او عدم تفعيل الـ ESP

هو ده الزرار الي انت بتتكلم عليه ؟

ياريت تقولي انت شفته في كوبيه و لا سيدان؟ و لو سيدان ألاقيه فين ؟

النظام ده من عوامل الأمان المهمة في السيارة. هو باختصار بيساعد السائق في الحفاظ على توجيه السيارة بحيث انها متلفش منه بالعرض في حالة ال .oversteer أوما تمشيش في خط مستقيم في الملفات understeer . ده بيتم عن طريق فرملة كل عجلة على حده على حسب مستوى التماسك. يعني في حالة ال oversteer بيتم كبح الفردة الأمامية الخارجية و في حالة ال understeer فرملة الفردة الخلفية الداخلية.

المقطع ده بيوري الفرق بين العربية لما يكون فيها abs ,tc & esp و لما يكون مافيهاش

انا كنت ناوي أجيب توكيل بس لو في خليجي فيه esp ياريت حد يدلني ألاقيه فين.

التعديل الأخير تم بواسطة capink ; 06-12-2010 الساعة 11:50 AM
قديم 07-12-2010, 01:59 PM
abosdah abosdah غير متواجد حالياً

abosdah will become famous soon enough

مانع الاتزلاق ESP موجودفي الكوبيه والهاتش باك