العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مكافحة سرقة السيارات

مكافحة سرقة السيارات موضوعات حماية السيارات من السرقة و للاعلان عن سيارات مفقودة ( مسروقة )

قديم 29-06-2011, 06:34 AM
cars admire
Guest

انذار الله ا ما قد بلغت !!!!!!!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarbook مشاهدة المشاركة

انا بالظبط من ربع ساعه نزلت اشترى حاجه من تحت ببص على السياره بتعتى لقيت الزجاج بتاع السواق مكسور لانى ببص لقيت فى طوبه بسال البوابين والامن حصل خناقه قلولى لا قلتلهم حد حدف طوبه قولا لا برده اتاكد ده واحد شكله حاول يفتع العربيه الانذار اشتغل خاف وهيه تحت بيتى ادامى وفى امن فى المنطقه وفى كل حاجه ده تحذير على شان الناس تخلى بلها

اساسا انا عامل لعبه كده برده للامان ان العربيه مدورش غير فى حاجه كده اسمها شبايه للبى ام دابليو فقط لازم تقرب الشبه للكمبيوتر بتاع السياره وبعدين تدور لو معملتش كده عمرها ما هدور ابدا

احزرو عربياتكو بالله عليكم

الله ا ما قد بلغت
الحمد لله ربنا سترها
قديم 29-06-2011, 10:56 AM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تحذير تحذير لكل الاعضاء

الشبايه دى بتركب جوه مفتاح وفى حاجه زى قارء بيركب على كنتاك العربيه واول ما تفتح كنتاك هيه بتاخد 5 ثوانى وبيديك على التابلوك علامه مفتاح بعديها بتقدر تدور السياره
بيكون ليها كنترول واصل لكنترول الموتور والفيتيس يعنى لو الحرامى اتقلب قرد عمره ما هيعرف يدور العربيه ولا هتتحرك من مكانها ابدا غير بالمفتاح الماستر حتى لو ضاع من حد صاحب العربيه المفتاح مش هيعرف يدورها غير لما تروح الشركه كده ويجيبو رقم الموتور والفيتيس والكنترول بتاع القارء وبعدين يعرفهم من جديد بعد ما يكون دفع مبلغ حلو كده
وان شاء الله ربنا يسطرها(يسترها) على الجميع
الف شكر يا كبير على الشرح الجميل والصور الهايله دى ...

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام البورسعيدى مشاهدة المشاركة

وعلى فكره نظام الامان ده اسمه ايموبليزر وده موجود فى عربيات كتير ..
وموجود عندى فى اللوجان ...
حبيب قلبى حسام باشا البورسعيدى الله يطمن قلبك... عايز اعرف الموضوع ده بتاع (الحمبولايزر) موجود فى سيتروينم ax مو95؟؟؟ الكهربائى قالى ان العربية دى كنترول او فيها فيشة كمبيوتر مش متذكر بالظبط... ولو مش موجود ازاى نوجده؟؟
ياريت يا باشا توضحلى المعلومة دى؟؟ او تدلنى اعرف ازاى؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حازم شاهين مشاهدة المشاركة

الرجاء ملاحظة أن لفظ الجلالة يكتب بالهاء "الله" و ليس التاء المربوطة "اللة"
ملحوظة غاية فى الاهمية وجل من لا يسهو (اللهم فقهنا فى ديننا)

عندك حق والله يا استاذ حازم ساعات الواحد مبيخدش باله بس دى للتنبيه وجزاك الله خير

بس خلى بالك على سيارتك وربنا يقدم الخير لكل الناس

يا شيخ طارق الحمد لله على كل شئ وجلا ملا يسهو الناس كلها بتنسى مش انتا لوحدك وهو الاستاذ topman حب يقول معلومه انا مكنتش اعرفها او واخد بالى منها انا استفد من تعليق بتاعك عشان اعرف المعلومه دى شوفت انتا كنت السبب فى ايه
والاستاذ برده aymangalal وضحها بصوره افضل وشكرا ليكم فعلا على المعلومه دى ياريت والله الى يعرف المعلومات دى البسيطه يكتب عليها معلومه زى دى وزى بتاعت استاذ حازم برده ناس كتير مبتخدش بالها منها يجزيه خير لو يعمل عليها موضوع

يا سلام لو تعملنا موضوع عن نظام ايموبليزر مثلا على اى عربيه تختارها من الجديده زى شيفوليه ولا هيونداى ولا رينو من الانواع الجديده دى تبقى مشكور والله

ربنا يسطرها(يسترها) على كل الناس ويحفظهم ضد كل سوء ان شاء الله

ايوه يا باشا كده سخن الجو واستفز معلومات الناس اللى عندها علم واضم صوتى لصوت حضرتك عشان موضوع الحمبولايزر ده (شكله كده حمبوزو هوه اللى اخترعه) ههههههههههههه
نأسف يا شيخ طارق على التسربع(حلوه التسربع دى؟؟) هههههه
فعلا حضرتك عندك حق والواحد (اللى هو انا ما اخدتش بالى) لكن كتبتب ملحوظتى على اساس مشاركة topman اللى ربنا يجازيه خير برضه على حرصه الجميل ده
تقبل اسفى ولعل ربنا سبحانه وتعالى عمل كده عشان كل واحد يأب (يقب) بمعلومة تفيد الغير ههههههههههههههه
والف شكر يا باشا

صلى على رسول الله
---------------------

قديم 29-06-2011, 01:43 PM
الصورة الرمزية حازم شاهين
حازم شاهين حازم شاهين غير متواجد حالياً

من انا؟: متسامح و حسن النية
التخصص العملى: محاسب

حازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طارق ابوذيد مشاهدة المشاركة

يا اخى لو لاحظت انى لم اعمل فصله كما تقول بل تركت سطر فاضى فارغ بين لفظ الجلاله
والتعبير الاخر ارجو مراجعه الموضوع
لا يا شيخ طارق مكانش فيه فاصل بين لفظ الجلالة و ما بعده

أنا إللى قمت بتعديل المشاركة و عمل السطر الفاصل بعد ملحوظة توبمان و كذلك تعديل "فالله" إلى "فى الله" بعد ملحوظة أيمن جلال
قديم 29-06-2011, 02:12 PM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حازم شاهين مشاهدة المشاركة

لا يا شيخ طارق مكانش فيه فاصل بين لفظ الجلالة و ما بعده

أنا إللى قمت بتعديل المشاركة و عمل السطر الفاصل بعد ملحوظة توبمان و كذلك تعديل "فالله" إلى "فى الله" بعد ملحوظة أيمن جلال
آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه شوفت بقى يا استاذ حازم هههههههههههههه
خليتنى وصفت نفسى (بالتسربع ) (من سربعة يعنى استعجال) هههههههههههههه
لانى فعلا رجعت للمشاركة مالاقيتش اللى انا اتكلمت عنه وقولت انا اللى ماخدتش بالى
حضرتك ماخلتنيش اشك فى نفسى وبس لا..... ده انت حسستنى انى كنت فى غيبوبة هههههههههههههههه:260309~3 52:
الف شكر على التنبيهات وشكرا على التعديلات ويارب دايما كده عينك علينا

صلى على رسول الله
---------------------

قديم 06-07-2011, 04:00 AM
_amr.mostafa_ _amr.mostafa_ غير متواجد حالياً

_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute

حبيب قلبى حسام باشا البورسعيدى الله يطمن قلبك... عايز اعرف الموضوع ده بتاع (الحمبولايزر) موجود فى سيتروينم ax مو95؟؟
على حسب حد علمي اذا كان العربية تشتغل بمفتاح عادي فهي لا تحتوي على الجهاز او بمعنى

اذا قمت بنسخ مفتاح سيارتك ب 5 جنيه مثلا واشتغلت به فهي لاتوجد بها اما اذا لم تشتغلل او

اشتغلت وطفت فهي تحتوي عليه ويحتاج لعمل نسخه على المفتاح عمل برمجه ووضع شفره عليه

اتمنى ان تكون وجهة نظري وصلت وان تكون صحيحه ...