العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 11-05-2012, 05:36 PM
KHLED KHLED غير متواجد حالياً

KHLED is on a distinguished road
افتراضي رد: محتار بين عربيتين زيرو او مستعمل ومش عارف تجيب ايه ادخل وانا هقرنلك مبينهم مقارنه شامله صور واسعار ومواصفات ورايي الشخصى

اسف انا معرفش حاجة فى السيارات الحديثة اسماء كثيرة
قديم 11-05-2012, 07:44 PM
الصورة الرمزية محمد اشرف
محمد اشرف محمد اشرف غير متواجد حالياً
من انا؟: Mohamed ashraf
التخصص العملى: Student
هواياتي: Everything about cars of all types

محمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond repute
افتراضي رد: محتار بين عربيتين زيرو او مستعمل ومش عارف تجيب ايه ادخل وانا هقرنلك مبينهم مقارنه شامله صور واسعار ومواصفات ورايي الشخصى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ghada_sh مشاهدة المشاركة

السلام عليكم انا معايا فى حدود 35 و كنت بفكر اجيب حاجه مستعمله بس خوفت من مشاكلها بعد كده ففكرت انى اجيب حاجه زيرو عشان تكون مضمونه نزلت بعض المعارض سالت على عربيين اجيبهم بالقسط سالت عغلى لانوس شيفورليه عرفت انها بالقسط هدفه حوالى 35 و كل شهر فى حدود 1300 على 3 سنوات و بصراحه شوةفت الشيفورليه الافيو عجبتنى و فكرت فيها بس شوفت هنا على المنتدى هنا اعترضات كتير على الافيو شيفورليه ياريت تنصحنى بحاجه قط بالتمن ده و تقولى لو الافيو كويسه كمتانه و تستحمل شوارعنا فى مصر و تكون مشكور جدا

الافيو حلوه وكمالياتها اكثر من الانوس وافخم كشكل وانا من رايي انى شايف الافيو حلوه

نادى السيارات الصينيه على الفيس بوك نرحب بانضمامكم

http://www.facebook.com/NadyAlsyaratAlsynyh

جروب نادى سيارات البيجو على الفيس بوك
https://www.facebook.com/groups/172929839542780/

قديم 12-05-2012, 05:51 PM
FADALY25 FADALY25 غير متواجد حالياً

FADALY25 is on a distinguished road
للاهمية رد: محتار بين عربيتين زيرو او مستعمل ومش عارف تجيب ايه ادخل وانا هقرنلك مبينهم مقارنه شامله صور واسعار ومواصفات ورايي الشخصى

السلام عليكم جميعا
انا بصراحه محتار بين التويوتا فرنتشير والكابتيفا فبماذا تنصحوني وليه؟
قديم 13-05-2012, 09:46 AM
sameh taha sameh taha غير متواجد حالياً

sameh taha will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد اشرف مشاهدة المشاركة

اولا شكرا جدا لرد حضرتك
انا رايي الى انا شفتهم فى الرنج ده

لو حضرتك عايز عربيه عائليه

هيكون

1- تويوتا افانزا عربيه عائليه و 7 راكب ومريحه جدا وهيكون الشكل الى نازل جديد احلى انا السعر الى هقوله دلوفتى اعلى فئه فى الافانزا بس معرفش الجديد ولا الشكل القديم 132000

2- كيا كارينز عربيه اوبشن حلوه جدا اعلى فئه فعلا تحفه عمله 140000 وممكن يتركب دور 3 عند التوكيل

دول لو عائليه وفى نفس الوقت نفس الكماليات اما لو شخصى مش هتركبها العائله الا نادر يكون

1- هيونداى ix20 هتكون حلوه ركبتها عربيه تحفه فعلا وعاليه بس مش اوى يعنى بس تحفه اعلى فئه الى فيها سقف بانوراما ونفس الكماليات الى حضرتك طلبها العربيه دى هتعمل فى حدود 145000

2- كيا سول عربيه حلوه واوبشن حلوه برده عاليه عن الارض بس مش اوى العربيه دى التوب لاين اعلى فئه عمله 140000

3- رينو داستر ال 4*4 اعلى فئه عمله 135000 بس عربيه تحفه وقويه بس لو يعدلوا فى شكل الشنطه عشان مش حلوه اما من الامام وحش

دى العربيات الى فى رينج الكورولا وعاليه وكماليات فى نفس الوقت ولك حرية الاختيار وشكرا

الف شكر على سرعة الرد والاقتراحات المميزة
لكن انا كده بقيت محتار تانى بين الافانزا اللى هى مش موجودة غير فى مصر انا مشوفتهاش فى السعودية ومعنديش فكرة عنها وازاى تويوتا تنزل حاجة فى مصر افضل من السعودية اكبر مستخدم للسيارات التويوتا فى العالم مش ده يعطى شوية شك فى العربية ومحتار فى الداستر كمان خاصة انى بحثت فى المنتدى وشوفت نها مميزة فى نفس فئتها السعرية ولم تذكر حضرتك عيوب او مميزات فيها انا عارف مميزات التويوتا الجبارة لانى باستعلها حاليا لكن الافانزا مشوفتهاش وعندى قلق من الكورى يمكن من الصاج الخفيف والكلام ده والاتزان ووسائل الامان مش عارف بس بشوف الكيا والهونداى اليومين دول ماليين الشوارع فى السعودية بس ارجع واقول ده لانها رخيصة وعض السعوديين اليوم اصبحوا من الفقراء ويعانوا من البطالة مثلنا فى مصرجايز اكون غلطان بس من 5 سنين ركبت اكسنت محسيتش بيها خالص كانت سيارتى عطلانة واستأجرتها حاجة خفيفة ومبلاقيهاش فى الزنقة لما اكون مستعجل ومش مطمنلها فى التوقف
وهل لديك معلومة عن فرق الراحة فى السفر بين الداستر والافانزا انا سألت هنا فى جده عن الداستر بس اللى بتنزل هنا فى افضلية الخليج 2000 سي سي "الجمارك " طبعا اتفحت فى الجمارك لكن فى مصر 1600
قديم 13-05-2012, 11:11 PM
KHLED KHLED غير متواجد حالياً

KHLED is on a distinguished road

بسم الله ارجوا من الاخوة الافاضل الرد على موضوعى للاهمية وشكرا