العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى > الشهر العقارى

قديم 26-08-2010, 06:50 AM
الصورة الرمزية snoop
snoop snoop غير متواجد حالياً
من انا؟: انا هو انا ؟؟

snoop is a glorious beacon of lightsnoop is a glorious beacon of lightsnoop is a glorious beacon of lightsnoop is a glorious beacon of lightsnoop is a glorious beacon of light
افتراضي رد: كل ما يخص الشهر العقارى

وبعد كده انت هتاخد العقد والرخصة وتروح المرور تنقل ملكية هناك وتبقى الرخصة باسمك يعنى هتفحص وتامينات وضرائب وحوار المورو الرخم ده
طيب حضرتك متعرفش المصروفات قد ايه ؟؟ وايه حكاية الفحص ده لانى مش فاهموه خالص بيفيد فى ايه يعنى ؟؟؟

بس الافضل انك تروح المرور قبل انتهاء الرخصة مثلا بشهر
اما بالنسبة للشهر العقارى ممكن تروح فى اى يوم بس انت متمضيش مشترى

يعنى حضرتك تقصد انى اروح االمرور انقل الملكية رسمى فى اخر شهر فى تاريخ انتهاء الرخصة مظبوط كده !! واروح الشهر العقارى فى اى وقت بس ممضيش مشترى ليه امال حنقل العقد باسمى ايزاى يا ريت توضحهالى دى والف الف شكر بجد تعبتك معايا ربنا يكرمك ويوفقك فى حياتك
قديم 26-08-2010, 09:00 PM
الصورة الرمزية elsaidy
elsaidy elsaidy غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله
التخصص العملى: موظف بالشهر العقارى والتوثيق
هواياتي: القانون

elsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة snoop مشاهدة المشاركة

وبعد كده انت هتاخد العقد والرخصة وتروح المرور تنقل ملكية هناك وتبقى الرخصة باسمك يعنى هتفحص وتامينات وضرائب وحوار المورو الرخم ده
طيب حضرتك متعرفش المصروفات قد ايه ؟؟ وايه حكاية الفحص ده لانى مش فاهموه خالص بيفيد فى ايه يعنى ؟؟؟

بس الافضل انك تروح المرور قبل انتهاء الرخصة مثلا بشهر
اما بالنسبة للشهر العقارى ممكن تروح فى اى يوم بس انت متمضيش مشترى

يعنى حضرتك تقصد انى اروح االمرور انقل الملكية رسمى فى اخر شهر فى تاريخ انتهاء الرخصة مظبوط كده !! واروح الشهر العقارى فى اى وقت بس ممضيش مشترى ليه امال حنقل العقد باسمى ايزاى يا ريت توضحهالى دى والف الف شكر بجد تعبتك معايا ربنا يكرمك ويوفقك فى حياتك
انا معرفش التكاليف فى المرور كام لانها حسب الموديل والسى سى اما الفحص هو تطابق رقم الشاسية والموتور وطفاية الحريق والمريات وممكن والدك يقولك عليه

اما نقل الملكية فانا بقولك متمضيش علشان لو مضيت فى الشهر العقارى مشترى يبقى لازم تروح المرور فى خلال شهر من العقد واما هيسقط والعقد وتعمل عقد جديد اما لما متمضيش بتروح بعد ان شاء الله سنة المرور وتمضى هناك

بعد الثورة هتسيب حقك
لا للفساد - للمحسوبية - للرشوة - للظلم - للاستغلال - للقهر

عندما تقطع اليد ويخرس اللسان يدعوا القلب واذا مات القلب فانت لست انسان بل......
نعم للعطاء والحب والاخوة ونصر بلادنا العربية
وأحياء البشرية

قديم 26-08-2010, 09:47 PM
voodoomesho voodoomesho غير متواجد حالياً

voodoomesho is on a distinguished road
افتراضي إستفسار عاجل

السلام عليكم أخى الكريم
شكرا على الموضوع الرائع والمفيد
انا عندي استفسار بسيط واتمنى ان تفيدني باذن الله
- انا اشتريت عربيه فيات 132 موديل 74 بعقد مسجل فى الشهر العقاري بروض الفرج ولم أوقع مشتري كما هو متبع.
- بعد ذلك ذهبت الى مرور الجيزة لأنقل الملكية وأرخص العربية بإسمي.
- فوجئت بالموظف في المرور بيقولي العقد ده لازم يتكتب فيه بجوار اسم المشتري جملة "بولايه والده" لأني لم أكمل 21 عاما.
- "على فكرة انا مواليد 1/1/1990" يعني هاكمل السن القانوني بعد 4 شهور بإذن الله.
- قيل لي انه من الممكن الذهاب الى مكتب الشهر العقاري وإضافة الجملة المطلوبه بدون مشكلة.
- يرجى افادتي بصحة ماقيل لي وهل هناك حلول أخرى متاحة وفي حالة صحة ماقيل لي فهل يمكن الذهاب الى أى مكتب شهر عقارى أم يجب الذهاب الى نفس المكتب المُصدر للعقد.
شكرا وفي أنتظار الرد
قديم 27-08-2010, 02:29 AM
الصورة الرمزية snoop
snoop snoop غير متواجد حالياً
من انا؟: انا هو انا ؟؟

snoop is a glorious beacon of lightsnoop is a glorious beacon of lightsnoop is a glorious beacon of lightsnoop is a glorious beacon of lightsnoop is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elsaidy مشاهدة المشاركة

انا معرفش التكاليف فى المرور كام لانها حسب الموديل والسى سى اما الفحص هو تطابق رقم الشاسية والموتور وطفاية الحريق والمريات وممكن والدك يقولك عليه

اما نقل الملكية فانا بقولك متمضيش علشان لو مضيت فى الشهر العقارى مشترى يبقى لازم تروح المرور فى خلال شهر من العقد واما هيسقط والعقد وتعمل عقد جديد اما لما متمضيش بتروح بعد ان شاء الله سنة المرور وتمضى هناك
الف شكر ليك تعبتك معايا ووصلت المعلومة شكرا ليك
قديم 27-08-2010, 09:05 PM
الصورة الرمزية elsaidy
elsaidy elsaidy غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله
التخصص العملى: موظف بالشهر العقارى والتوثيق
هواياتي: القانون

elsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond repute
افتراضي رد: إستفسار عاجل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة voodoomesho مشاهدة المشاركة

السلام عليكم أخى الكريم
شكرا على الموضوع الرائع والمفيد
انا عندي استفسار بسيط واتمنى ان تفيدني باذن الله
- انا اشتريت عربيه فيات 132 موديل 74 بعقد مسجل فى الشهر العقاري بروض الفرج ولم أوقع مشتري كما هو متبع.
- بعد ذلك ذهبت الى مرور الجيزة لأنقل الملكية وأرخص العربية بإسمي.
- فوجئت بالموظف في المرور بيقولي العقد ده لازم يتكتب فيه بجوار اسم المشتري جملة "بولايه والده" لأني لم أكمل 21 عاما.
- "على فكرة انا مواليد 1/1/1990" يعني هاكمل السن القانوني بعد 4 شهور بإذن الله.
- قيل لي انه من الممكن الذهاب الى مكتب الشهر العقاري وإضافة الجملة المطلوبه بدون مشكلة.
- يرجى افادتي بصحة ماقيل لي وهل هناك حلول أخرى متاحة وفي حالة صحة ماقيل لي فهل يمكن الذهاب الى أى مكتب شهر عقارى أم يجب الذهاب الى نفس المكتب المُصدر للعقد.
شكرا وفي أنتظار الرد
مفيش اى مشكلة بس تروح الشهر العقارى الصادر منه العقد
وهتتدفع عشرون جنية رسم الولاية
وسيتم تعديل العقد

بعد الثورة هتسيب حقك
لا للفساد - للمحسوبية - للرشوة - للظلم - للاستغلال - للقهر

عندما تقطع اليد ويخرس اللسان يدعوا القلب واذا مات القلب فانت لست انسان بل......
نعم للعطاء والحب والاخوة ونصر بلادنا العربية
وأحياء البشرية